NaTrue: ook Europa wil 1 keurmerk voor natuurcosmetica

Niet alleen in Amerika maakt men zich sterkt om eenduidigheid te krijgen in de chaos rond keurmerken voor natuurlijke cosmetica. Ook Europa wil er letterlijk maar, ipv de vijf die er nu zijn. Van die hoeveelheid is het Duitse BDIH de meest efficiente en duidelijke, maar dit bedrijf profileert zich niet genoeg vinden de grote producenten van natuurcosmetica. Er moet een grensoverschrijdend keurmerk komen dat voor iedereen werkbaar en begrijpelijk is. Jaja, ook 'groene' merken doen aan marketing en politiek:-)) Lees hieronder het persbericht.

 

 

29 november 2007

Persbericht:

Lobby/belangengroep voor natuurlijke cosmetica NaTrue gevestigd in Brussel

Nieuwe organisatie voor natuurlijke cosmetica in Europa

De toonaangevende Europese firma's voor natuurlijke cosmetica hebben de  oprichting van NaTrue bekendgemaakt. Dit is een nieuwe organisatie met als belangrijkste doelstellingen het lobbyen voor de belangen van kwaliteitsproducenten van natuurlijke cosmetica en het verzekeren van een duidelijke kwaliteitsstandaard voor de toekomst. NaTrue vertegenwoordigt in Brussel de belangen van producenten van natuurlijke cosmetica en doet tevens dienst als internationaal platform en netwerk voor de industrie. De groep bepleit een heldere wettelijke definitie van natuurlijke cosmetica en van overeenkomstige, nauwkeurige criteria voor de etikettering van producten en het gebruik van de begrippen ‘bio' en ‘organisch'.

Een kwaliteitsinitiatief van de pioniers in natuurlijke cosmetica

 

De toonaangevende pioniers op het gebied van natuurlijke cosmeticaproducten in Europa (Laverana/Lavera, Logocos/Logona, Primavera, Santaverde, Wala/Dr. Hauschka en Weleda) voelen zich door hun lange traditie in deze industrie bijzonder verantwoordelijk voor de kwaliteitsnormen. Met dit voor ogen vormden de producenten in de herfst van 2007 gezamenlijk de "European Natural and Organic Cosmetics Interest Group E.E.I.G." die nu in Brussel onder de naam NaTrue de belangen behartigt van de natuurlijke cosmetica-industrie.

 

NaTrue is een Europees initiatief. Naast een industriebreed platform voor de ontwikkeling van normen is het een netwerk van natuurlijke cosmeticafirma's die allemaal werken op basis van dezelfde ethische en ecologische principes. Deze lobby vertegenwoordigt de belangen van natuurlijke cosmeticaproducenten bij de totstandkoming van toekomstige regelgeving in Europa en de rest van de wereld. Dit omvat onder meer het uitwerken van bindende regels voor het gebruik van de begrippen ‘natuurlijke cosmetica' en ‘bio-/organische cosmetica' binnen de EU, wat van essentieel belang is voor de ontwikkeling van een internationaal erkend etiketteringssysteem. Een andere belangrijke missie van de groep is ervoor te zorgen dat de beschikbaarheid van hoogwaardige natuurlijke grondstoffen, essentiëel voor de productie van natuurlijke cosmetica, niet onbedoeld in gevaar wordt gebracht door wetswijzigingen van de hand van Europese instellingen en de EU-lidstaten.

 

Het initiatief staat open voor alle belanghebbende bedrijven, organisaties en instellingen die aan dit proces willen deelnemen.

Heldere doelstellingen voor een dynamische markt

De deelnemers aan NaTrue zijn ervan overtuigd dat uitgebreide en bindende normen die ten grondslag liggen aan het gebruik van het begrip ‘natuurlijke cosmetica' en de criteria voor het mogen voeren van deze kwalificatie, in het beste belang zijn van consumenten, deelnemers aan de industrie en wetgevende instanties. Door de snelle toename van "natuurlijk georiënteerde cosmetica" en het vage gebruik van de begrippen ‘bio' en ‘organisch' bestaat er een dringende behoefte aan dergelijke helderheid. Doelen op de lange termijn zijn het vaststellen van bindende standaarden voor de kwaliteit van hoogwaardige natuurlijke producten en het proportioneren van organisch geproduceerde grondstoffen op de markt. Dit schept duidelijkheid voor consumenten en maakt het mogelijk tijdig marktbelemmeringen te onderkennen.

Een ander denkbeeld waar NaTrue-deelnemers voorstander van zijn, is het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dit omvat onder meer een holistische kijk op kwaliteit, die een eerlijke productie van de grondstoffen vereist, evenals een milieuvriendelijke verwerking en, begrijpelijkerwijs, naleving van het verbod op dierproeven tijdens productontwikkeling en productie.

Het NaTrue-initiatief moet de positieve ontwikkeling van natuurlijke cosmetica veilig stellen – met als vooropgezet resultaat een verdere versterking van het vertrouwen van de consument in holistische natuurlijke cosmeticaproducten. De totale jaarlijkse verkoop van natuurlijke cosmetica wordt alleen al in Europa geschat op ongeveer een miljard euro.

 

Contactgegevens:

NaTrue offices

European Natural and Organic Cosmetics Interest Grouping E.E.I.G.

Avenue des Arts, 1

1210 Brussel, België

e-mail: [email protected]

website: http://www.natrue.eu/

 

Lees ook:Op dieren geteste cosmetica in EU verboden
Lees ook:H&M introduceert huidverzorginglijn
Lees ook:Natuurlijk of chemisch?
Lees ook:Biologische sterren
Lees ook:Supernatuurlijk én fijn voor je huid

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “NaTrue: ook Europa wil 1 keurmerk voor natuurcosmetica

  1. miranon

    Maar er bestaat toch al 1 Europees keurmerk voor natuurlijke cosmetica – de BDIH keurmerk? Waarom willen ze nog 1? Of misschien willen ze de dierproefvrij en eko keurmerk daarin ook integreren? I ieder geval is er anno september 2008 over deze nieuwe keurmerk geen nieuws.

      /   Reply  / 
  2. redactie, Monique

    hoi miranon, bdih is een van de meerdere europese keurmerken die er bestaan. er is ook AOC in engeland, eco-cert in frankrijk, italie heeft ook een eigen merk, enz.

    dierproefvrij heeft niets met ecologisch verantwoord cosmetica produceren te maken, alleen met dierproefvrij produceren. als iets dierproefvrij is wil het nog niet zeggen dat er geen dierlijke danwel synthetische stoffen zijn gebruikt. is iets bdih, eoc-cert e.a. gekeurd zijn dan mogen er geen dierlijke stoffen in zitten maar wel een klein percentage synthetisch danwel plantaardig dat niet uit de biologische industrie komt. het is echt heel ondoorzichtig allemaal.

    en eko is een keurmerk dat voor voeding is.

    lees dit stuk er nog eens op na dat ik publiceerde in NRC Next (en dan met name de tips onderaan het stuk): http://beauty.blog.nl/nrc.next/2008/04/15/groene-smeersels-om-je-mooier-te-maken

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>