Dove: Schoonheidsideaal bij meisjes is dramatisch

Het schoonheidsideaal bij meisjes neemt dramatische vormen aan. Dat heeft schoonheidsproductenfabrikant Dove vandaag gesteld op een congres over zelfdestructief gedrag bij meisjes in Utrecht.
Dove begint volgende week met een campagne om moeders van jonge meisjes aan te moedigen hun dochters meer zelfvertrouwen mee te geven over hun uiterlijk. Dove denkt dat vooral moeders een grote rol spelen in de manier waarop meisjes hun uiterlijk beoordelen.

 

Zo wijst onderzoek van het schoonheidsmiddelenmerk uit dat 35 procent van de meisjes in de leeftijd van 15 tot en met 17 jaar ontevreden tot zeer ontevreden is over haar gewicht. Een op de vijf meisjes zegt wel eens moedwillig overgegeven te hebben na een zware maaltijd of geweigerd te hebben om te eten.
Volgens Dove worden meisjes via de media aangespoord te lijken op fotomodellen die op foto's met kunstmatige ingrepen extra slank en mooi zijn gemaakt.
Programmaleider Erik Jan de Wilde van het Kenniscentrum Nederlands Jeugdinstituut Utrecht sprak tijdens de bijeenkomst over de 'seksualisatie van meisjes': meisjes die op de basisschool strings en naveltruitjes dragen, zijn niets bijzonders meer. Hij wees op poppenfabrikanten die voor meisjes tussen de 4 en 8 jaar een speciale 'Bratzpop' op de markt brengen die heel sexy en uitdagend is gekleed. De Wilde denkt dat meisjes via deze nadruk op het uiterlijk minder kans hebben evenwichtig op te groeien. Ze zouden in hun latere leven minder sterk in hun schoenen komen te staan en grotere kans lopen op psychische problemen en zelfs eetstoornissen. bron: ANP

Lees ook mijn vakantiemijmeringen over de teloorgang van het schoonheidsideaal.

Lees ook mijn blog over de nieuwe Dove-campagne gericht op moeders om hun dochters weerbaarder te maken.

Lees ook:Dove’s nieuwe film Stortvloed hekelt beautyboodschappen
Lees ook:Dove HairMinimising helpt vies okselhaar onzichtbaar te maken
Lees ook:Minder tv kijken beter voor je zelfbeeld
Lees ook:Sneller volwassen door veel vlees…
Lees ook:Goed nieuws voor vrouwen die een dochter willen

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Dove: Schoonheidsideaal bij meisjes is dramatisch

  1. Nirvana

    Hoe is het Dove-onderzoek uitgevoerd? Welke methoden zijn gebruikt? Hoeveel meisjes zijn onderzocht? Hoe zijn ze geselecteerd? Was het representatief? Hoe is overgewicht (ook heel veel jongeren zijn te dik) meegenomen in het onderzoek?

    Ik denk dat de peer group (andere meisjes) naast de ouders een rol spelen in hoe meisjes zichzelf beoordelen. Daar hebben ouders hooguit indirect invloed op.

    Er zijn al jaren hoerige Barbies en aanverwante poppen. verkrijgbaar. Etalagepoppen waren altijd al heel erg dun.
    Als je bepaalde poppen gaat verbieden, dan heb je misschien meer poppen aan het dansen. :-)

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    @nirvana: dove heeft dat onderzoek vorig jaar al uitgevoerd en ook toen al campagne gevoerd met gerichte communicatie op moeders en dochters. dat hoorde ik gistermiddag. verbaasd me dan ook dat ANP net doet alsof het nieuw is. ik zal dove naar dat onderzoek vragen en het op beauty.blog publiceren.

    maar, ik vind het heel aannemelijk dat er een rol voor de moeder is weggelegd. ik kan dat niet staven met wetensch.onderzoeksgegevens, maar wel met praktijkervaringen. ik zie behoorlijk wat moeders die zelf met hun uiterlijk lopen te hannesen, er onzeker over zijn, al maar op dieet zijn etc. en reken maar dat dat ze die eigen sores verbaal en non verbaal ook naar hun dochters toe communiceren. daarbij komt ook nog eens: ouders hebben de neiging van hun eigen kinderen iets mooiers te willen maken, in welk opzicht dan ook, dan zij zelf zijn/waren…..projectie.

    cheers!

      /   Reply  / 
  3. Ivo

    Wat mij verbaast en stoort is dat de laatste nogal veel ophef is over de negatieve invloed van onder andere het gewicht van fotomodellen op jeudige meisjes terwijl ongeveer de helft van Nederland (medisch gezien, laat staan cosmetisch) te dik is.

    Ik begrijp dat we die vette kikkers van Dove als norm moeten gaan zien!??
    Hoe moeten we dan het gemiddelde postuur van laten we zeggen de jaren 70 of 80 zien!?? Ziekelijk mager ofzo!?? Op vakantie in Tjechië maakte een goeie vriend de oprechte, maar in mijn ogen nogal bekrompen opmerking dat je duidelijk kon zien dat de mensen hier nog niet genoeg geld hadden om genoeg eten te kopen. De meeste meisje/vrouwen waren slank! (tja of mager, tis maar hoe je het ziet)

    Misschien zouden we ons juist wat meer moeten spiegelen aan fotomodellen. Ik denk dat driekwart van Nederland probleemloos vele kilo’s kwijt mag raken. Immers meer dan 50% is al medisch (!!) te dik. Dan heb je echt een ruime vetreserve in rollen hier en neukteugels daar.

    Maar goed, misschien heb ik het allemaal wel verkeerd en ben ik een van de weinigen die niet ziet dat er een hongerwinter aankomt waarop we ons moeten voorbereiden.

    PS. Ik heb het niet over ziekelijk afslanken en gevaarlijk mager willen e.d. Dat is zeker triest. Maar als ik over straat loop kom ik (gelukkig) tot de conclusie dat dat erg weinig voorkomt. Overgewicht lijkt mij het probleem van NL. Niet die paar anorexiagevallen (hoe erg sommige individuele gevallen ook mogen zijn).

      /   Reply  / 
  4. redactie, monique

    @ivo, zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de mensen die zich nu slachtoffer voelen en/of ageren tegen het schoonheidsideaal een zondebok zoeken om hun eigen anders zijn te kunnen benoemen?

    het lijkt wel steeds meer of we het niet meer met ons zelf kunnen vinden. verschillend zijn lijkt wel niet meer acceptabel, je moet er allemaal het zelfde uitzien. dat spiegelt niet alleen de media, het wordt of is ook al verinnerlijkt.

    en het is inderdaad paradoxaal dat hoe voller de westerse vrouw wordt, hoe harder ze roept dat er een schuldige is aan te wijzen: de media, het eenzijdige vrouwbeeld daarin.
    kweenie, maar ik heb ook zeker het idee dat het geen zuivere koek is….
    neemt niet weg dat ik ook genoeg heb van het eenzijdige vrouwbeeld in de media, maar de uitwassen richting de andere kant vind ik ook geen zuivere koek.

    maar joh….gezien het feit dat we steeds dikker worden en ouder weet ik wel zeker dat ons huidige schoonheidsideaal op niet al et lange termijn op de schop gaat. het wordt zo karikaturaal, uit een vervlogen tijd….wacht maar af.

      /   Reply  / 
  5. Nirvana

    @Ivo: Zojuist schreef ik onder een ander logbericht hier (over anorexia) ook over overgewicht in Nederland.

    In Oost-Europa streven vrouwen, gemiddeld gesproken, naar een lager gewicht dan hier. Dat is niet omdat men daar niet genoeg te eten heeft. Wij nemen hier meer onze toevlucht tot voedsel dat voedzamer is.

    Wellicht is de vrouw-vrouw concurrentie daar ook harder dan hier.

    Dove probeert producten te verkopen aan vrouwen hoe dik of oud ze ook zijn.

    En ‘vette kikkers’: niet zo onvriendelijk s.v.p.

      /   Reply  / 
  6. Nirvana

    @Monique: wow: 90 jaar, 90 kg en centerfold.

      /   Reply  / 
  7. redactie, monique

    @nirvana……spannend ja. hoop dat ik het mag gaan meemaken *wink*

    make-upmerk MAC neemt alvast een voorproefje erop!

      /   Reply  / 
  8. Nirvana

    @Monique: Dat lijkt me verstandig van MAC.

    Kort door de bocht gezegd:
    Vrouwen van 20: orde mg make-up nodig.
    Vrouwen van 90: orde kg make-up nodig.
    Daar zit een factor van 1 miljoen tussen!

    (Bij gelijkblijvende prijs betekent dat veel winst.)

    Te denken valt aan competities waarbij oudere modellen voor en na make-up aanbrengen gewogen worden. Doet het ook vast goed op tv.

      /   Reply  / 
  9. redactie, monique

    @nirvana, geestig ja. alleen gebruikt de oudere hollandse vrouw momenteel alleen maar minder ipv meer makeup. maar wie weet, onder druk van het schoonheidsideaal wat er nog gaat veranderen. we praten immers wel over mijn generatie, geboren in jaren ’60 en ’70 die er straks voor staan.
    zou MAC ons daar nu al stiekem op voorbereiden? *wink*

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>