Monique en Tanja testen de najaarsparfums 2008 m/v

Afgelopen week hebben geurexpert Tanja en ik een middagje nieuwe parfums geroken. Najaar is prime time voor nieuwe introducties en werkelijk, de flessen stromen binnen op kantoor. Mooie opsteker dit najaar: we hebben absolute toppers ontdekt. Voor haar en hem. En de trend is houtachtig met een snufje fruit!

 

Armani Diamonds Men en Intense (voor haar)

Jong & easy going

Diamonds voor haar bestond al, nu is de mannelijke wederhelft erbij gekomen. De eau de toilette wordt omschreven als een houtachtige gourmande, wat volgens Tanja zoveel betekent als dat er eetbare ingredienten in verwerkt zijn. Volgens Armani's informatie opent de geur ijzig koel wat later wordt gecontrasteerd met vurige warmte. Er zit ondermeer citrus, peper, cederhout en cacao in. De laatste is dus het eetbare ingredient. Plus ambroxaan, de synthetische variant van amber wat voor een warme zwoele ondertoon zorgt.

Bij opening ruiken we een citrus en metaalachtige geur, inderdaad een koele impressie. Daarna wordt hij al snel iets pittiger, een beetje peperachtig met een mix van warm hout. De cacao kunnen we niet ontdekken, die denken we er maar bij. Onze conclusie: Het is een moderne, makkelijke geur, lekker jong en fris. Het vierkante flesje ligt bovendien ook lekker in de hand.

Over Diamonds Intense voor haar kunnen we redelijk kort zijn. Het is wat je noemt inderdaad een intensere variant van de eerder uitgebrachte Diamonds for Her. Hij is superzoet. We ruiken meloen en rode vruchten. Associaties met meisjesachtige blonde vrouwen zijn niet te vermijden. Glaasje limonade? De fles is mooi, geslepen als een diamant.

Givenchy Play for men

Speels & elegant

Deze nieuwe geur voor mannen ruiken we niet alleen aandachtig, ook de verpakking geeft stof tot discussie. De vierkante fles met illustraties van druktoetsen van een elektronische gadget verwijst naar een lifestyle van muziek, virtuele games en high tech design. Het klopt ook wel, de makers hebben zich laten inspireren door de digitale wereld van gamers en muziekliefhebbers. De geur wordt omschreven als houtachtig, elegant en hedonistisch. Bedoeld om te genieten van het goede. We lezen over ingredienten als amiris hout, een Caribische fakkelhoutsoort, over bergamot en zoetige tonkaboon. En we ruiken een speels, vrolijk en elegant watertje dat ook nog eens vol en rond is. Veel ronder dan de vierkante verpakking zou willen vertellen. Het is een echte feel good geur. Mooi gemaakt. En hoewel Justin Timberlake het boegbeeld is (ook in de commercial) zweeft het hoog boven de gemiddelde vlakke celebgeuren die we kennen. Play is dus absoluut geen celeb-geur in die zin.

Wolfgang Joop for him

Keurig, maar niet zo spannend

Het persbericht belooft de lezer een energieke en iets extravagante geur voor mannen. Puur en positief en modieus. Houtachtig orientaals met een sensuele ondertoon. De fles is mooi oranje en past goed bij de licht orientaalse geur die we inderdaad ruiken. Toch raken we helaas niet in vervoering. We komen er niet goed uit. Tanja ziet vooral degelijke Duitse mannen, stevige mannen zelfs. Ik zie jongens en mannen die wel van geurtjes houden, maar geen uitgesproken mening erover hebben. Een geurtje, is een geurtje….Helaas pindakaas, Wolfgang Joop is geen spannende geur geworden. We ruiken wat kaneel en zoetig tonkaboon. We kunnen niet anders concluderen dan dat dit gewoon een keurig luchtje is.

Tom Ford for him en Tom Ford Black Orchid for her

Nu al klassiekers

Tom Ford, de Texaan die het Italiaanse modehuis Gucci in de jaren '90 weer groot wist te maken door het volledig onder te dompelen in een bad vol seksueel geladen water. Seks sells, en voor Ford geldt dat nog steeds, zelfs nu, nu het eigenlijk geen topic is in de mode. Maar hij weet het goed te verpakken. Neem zijn nieuwe mannengeur. Hij omschrijft het zelf als een houtachtige geur met wat specerijen erin. Maar wij ruiken onmiddellijk een heel klassiek watertje met een citroenschilletje, een heerlijke twist van grapefruitbloemen (origineel, maar niet nieuw want 22 jr geleden ook in Xeryus van Givenchy gebruikt), een snufje gember. We lezen over het ingredient cypriol, wat afkomstig is van een Indiaase houtsoort (en tevens door Lancome in de nieuwe vrouwengeur Magnifique wordt gebruikt). We vatten het samen als hout en rook, heel strak gepositioneerd naast klassieke eau de cologne ingredienten. We zijn er vol van. Deze geur heeft de look & feel van een klassieker. Hij is modern en heel mannelijk, fris en toch aanwezig, zonder zijn subtiliteit te verliezen. Een kwaliteitsgeur! Wij wachten hoopvol op de introductie van zijn volgende kaskraker, in Europa: White Patchouli!

En dan Black Orchid, ook zo'n kanjer. Je sprayt hem een keer op en je bent verkocht. Uit hetzelfde warme hout gesneden als de mannelijke variant zullen we maar zeggen. Een orientaals parfum met een fruitige component die je een absolute boost geeft. In het begin even zwaar en pittig zoet, maar gaandeweg wordt Black Orchid steeds eleganter, ronder en zachter, zonder dat lichtbedwelmende van de roaring'20tis te verliezen. Tanja kende hem al uit Amerika, Monique nog niet. Maar ze heeft ter plekke besloten dat dit parfum haar vakantieparfum wordt. Elk jaar is het weer een gepuzzel welke geur bevoorrecht wordt om mee te gaan in de koffer, maar deze keer is de keuze snel gemaakt. En Monique en Tanja voorspellen allebei dat Black Orchid ook in Nederland een kaskraker wordt.

Kapsule van Karl Lagerfeld

Drie-in-een 

Het siert Lagerfeld dat hij trouw blijft aan zijn waarden die hij al decennialang heeft. Ook in zijn nieuwste parfum durft hij terug te gaan naar een tijd van weleer, de jaren'70. Alleen al die kleine geometrische fles doet zo retro'70 aan, en dan die naam, een ook nog eens met een 'K' geschreven! Tuurlijk….Karl schrijf je ook niet met een "C", dus waarom kapsule wel? Bij Karl komen alle goede dingen in drieen. Een basiscollectie kleding die uit niet meer dan een jasje, jeans en shirt hoeft te bestaan, en parfum, dat is opgedeeld in een aquatische geur, een bloemengeur en een orientaalse/hout-geur. Je kunt ze apart maar dus ook samen dragen. Elke geur is door een andere parfumeur ontwikkeld. Leuk concept, speels ook. Maar of en hoe dit een succes zal worden? We hebben geen idee. Of toch wel? Lagerfeld durft in het bombardement van fruitig houtachtige geuren gewoon iets totaal anders te brengen. Wars van trends, trouw aan zijn eigen waarden. En, heel verfrissend: uniseks! Het gaat om stijl, zegt hij, niet van welk geslacht je bent.

Ma Dame van Jean Paul Gaultier

Fris als gestreken wasgoed

Het fluorescerend roze flesje kwam binnen met een poster, een boek en een vinyl langspeelplaat waarop het punky hoofd van Agness Deyn prijkt. Hartstikke leuk gewoon. De poster hangt op kantoor, de langspeelplaat ligt in de kast want ik zou niet weten waar mijn speler is gebleven – ben blijkbaar niet de doelgroep – en de geur spoot ik een keer op om hem daarna weg te zetten omdat ik het meer een kamerspray dan een parfum vond. Maar Tanja vindt het enig en roept uit dat het naar een fris gewassen kleding ruikt. Een beetje zepig, frisfruitig en superschoon: gestreken wasgoed! Ze had dit nooit van JP verwacht, toch kan ze de geur niet heel spannend vinden. 'De uitstraling is gewaagder. Dit is inderdaad het garconne-achtige meisje, de skinny jeans girl. Wellicht de dochter van de klassieke JP-vrouw, die nooit meer uit haar korset zal komen?' Bekijk hier het filmpje met Agnes en het parfum.

Magnifique van Lancome

Een superbeschaafde allemansvriendin

Er werd een galadiner aan besteed in de kerk De Duif in Amsterdam, een van de twee topparfumeurs – Jacques Cavalier – was erbij aanwezig en alles duidde erop dat de verwachtingen zeer hooggespannen zijn voor dit nieuwe parfum van Lancome. De laatste, Hypnose, is nooit een groot succes geweest. Terwijl dat toch de droom van elk merk is: een klassieker produceren. Nu dan Magnifique, waaraan volgens Pauline Zanoni – vice president olfactory creations bij Lancome International – 2,5 jaar gewerkt is. Ze wilde iets nieuws, vertelde ze me die avond, iets sensationeels. Inspelend op de huidige trend van houtachtige-patchouli-achtige geuren (denk ook Tom Ford Black Orchid) met een zekere zachte zoetheid. Alle grote geuren van de laatste jaren hadden ze daarvoor naast elkaar gezet in dat geursegment: Coco Mademoiselle van Chanel, Euphoria van Calvin Klein, Angel van Thierry Mugler. 'Na het bloemige van het begin van deze eeuw, zien we een verschuiving naar orientaals maar ook een beetje leerachtig. Ook Kelly Caleche van Hermes past daarin. We denken dat het een heel interessante ontwikkeling is. In de verte ruik je hout en saffraan, maar dichtbij ruik je een fruitachtige twist.'

Magnifique is door Olivier Cresp (o.a. Angel van Thierry Mugler, Light Blue van D&G en Midnight Poison van Dior) en Jacques Cavalier (oa JP Gaultier, L'Eau d'Issey van Issey Myake en Acqua di Gio van Armani) gemaakt. Twee onbetwiste toppers in het vak.

Monique vindt de fles prachtig, dat rood, die dop, heel roaring'20tis en de geur is absoluut elegant. Toch kan ze een intuitief gevoel niet onderdrukken. Als ze hem ruikt duiken andere signalen uit haar geurgeheugen op: TRESOR! Een week na onze geurtest meldt zelfs Tanja me dit nog op de mail, terwijl ik het haar helemaal niet verteld had. Zou het echt zo zijn, heel stiekem, omdat het de kaskraker van Lancome ooit was? We zullen het nooit te weten komen. Op het populaire parfumblog Now Smell This roepen lezers dat ze hem aards vinden; poederig zacht, een beetje donker, een echte wintergeur. Er zit cypriol in, hetzelfde aparte warmhoutachtige ingredient dat Ford gebruikt heeft, alleen noemt Lancome het niet zo, verwijst naar de officiele houtsoort Nagarmotha uit India.

Monique vindt de geur mooi en zacht. Tanja blijft er maar aan ruiken en verbaasd zich over de absolute zachtheid die zij zelfs vertaalt naar een vermoeden dat hij te laag gedoseerd is. Maar we zijn het er beiden over eens dat het een superbeschaafd parfum is, eentje die je zelfs aan je kersverse vriendin waarvan je de geurvoorkeur nog niet kent, kunt schenken. Maar waarom de fles nou rood is, daar krijgt Tanja geen antwoord op. 'Het is geen rode geur. Dat was Jil Sander Red ooit wel. Supervurig.'

Jeanne van Lanvin

Fruit en roosjes voor jonge meiden

Jeanne was de vrouw die in 1889 haar eigen modehuis Lanvin opende in Parijs. En altijd als ik aan Lanvin parfum denk, denk ik aan Arpege, met de beroemde tekening van Paul Iribe, waarop Jeanne afgebeeld staat met haar kleine dochter. Zo lief. Arpege werd een klassieker. Maar tegenwoordig denk ik bij Lanvin ook aan Alber Elbaz die het modehuis met prachtige ingetogen mode weer op de kaart heeft gezet (overigens te koop bij L' Empresse in Amsterdam en Den Haag) en aan het parfum Rumeur, wat een topper is. Jeanne is van een heel andere orde, want lief en heel rozig. Echt voor jonge meisjes. Er zit veel fruit in, denk braam en frambozen, maar we ruiken ook sterk de rozen en een snufje witte musk. Lieve sterke fles met een voile strik in zoetroze.

La Prairie Midnight Rain

Eerlijk gezegd stond Tanja niet zo te popelen om in deze geur te duiken, maar het zijn mijn herinneringen aan een persreis in mijn uppie naar de Malediven – vergezeld van een fles Silver Rain- die me ertoe aanspoorde om toch ook deze variant te willen opnemen. Bovendien opende La Prairie niet lang daarna een waanzinnige spa met dezelfde mooie naam Silver Rain op de Kaaiman Eilanden. Ik wilde daar zo graag een reportage over maken, maar kreeg geen carte blanche van de distributeur helaas. Om een internationaal spa-publiek er niet van te onthouden heb ik er toch regelmatig over geschreven.

Midnight Rain van La Prairie is bedoeld als de avondzuster van de zoet-frisse Silver Rain. Midnight Rain lijkt er in de verte wel op, maar er dringt zich spontaan een heel andere geur bij ons op, als we hem eens goed ruiken: Angel van Thierry Mugler. De makers van dit parfum hebben zich goed verdiept in de huidige trend: die van hout, fruit, en eetbare ingredienten. Er zit absoluut geen chocola of iets dergelijks in, maar de vergelijking is (helaas) onmiskenbaar. De druppelvormige fles is zoals het de nacht betaamt, donker en bedrukt met veelkleurig glitter (Tinseltown…tralala…in the rain….). Wat op een foto mooier oogt dan in werkelijkheid. Het is een langhoudbare geur, die het ongetwijfelt in de nachtelijke partyuurtjes goed zal houden. Leuk dat er een flanker is gekomen, maar geef mij Silver Rain maar.

By the way: meer informatie over mijn geurexpert Tanja Deurloo vind je ook hier.

Lees ook:

Tom Ford heeft in Amerika nu ook White Patchouli, met Erykah Badu in de advertenties.

Nieuwe mannengeuren van Paco Rabanne en Kenzo

copyrights: www.moniquelindeboom.nl

Bronvermelding verplicht, en wil je iets overnemen, vraag het even.

Lees ook:Heerlijk! Yves Saint Laurent’s (B)Elle parfum
Lees ook:Monique en Tanja testen de winterparfums m/v deel 1
Lees ook:Monique en Tanja testen de winterparfums 2008 m/v deel 2
Lees ook:Tom Ford zelf model nieuwe mannengeur
Lees ook:Tom Ford ‘back on the sex track’

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Monique en Tanja testen de najaarsparfums 2008 m/v

  1. Michiel

    Jammer, dat jullie de 1 million van Paco Rabanne niet hebben getest. Deze is apart en erg lekker….

    uiteraard aan te schaffen via mijn webwinkel http://www.drogistdrogist.nl (effe aanhalen)

      /   Reply  / 
  2. Pingback: Monique en Tanja testen de winterparfums m/v 2008 deel 1 | Beauty

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>