Beauty food als ‘happy science’

Het wordt hoe langer hoe gekker, maar ach, marketeers zijn altijd creatief geweest in het treffend overbrengen van boodschappen en zullen dat altijd blijven. In Amerika (where else huh) wordt de opkomst van schoonheidsvoedsel nu al als een wetenschap gebracht waar je gelukkig van wordt. Hoe je dat moet interpreteren? nou zo….

 

 

Een pot creme en een pil worden steeds vaker samen aangeboden om je huid mooi en 'jong' te houden. In Amerika lopen celebrity dermatologen daar nu mee voorop. In Nederland doet Robert Schoemacher het en in Japan is het al jaren een gewoonte. Daar koop je zelfs pilletjes om je huid te bleken. Beautyketen Sephora heeft recentelijk in haar 27 van de 200 belangrijkste winkels in Frankrijk Health & Beauty bars geopend, waar de potten van dokter Murad, Perricone naast afslankproducten en voedingssuplementen staan. Ook de biologische supermarktketen Whole Foods in de US wordt zo geprezen om haar vooruitstrevende inrichting en marketinggerichte aanpak: de 'groene' cremes van REN en Nude staan gezellig naast de olijven en muesli. Als ware het representanten van de inhoud van de potjes creme. Zij ze natuurlijk ook deels!

Trendwatchers roepen dat het allemaal best vanzelfsprekend is. We zijn steeds meer geobsedeerd met gezond eten, in combi met een fijn uiterlijk, en dat allemaal om de dood maar zo lang mogelijk buiten te sluiten. En roepen marketeers dan: gezond eten is helaas niet meer voldoende, gij zult suppleren om het eeuwige leven te behouden! Bovendien, Westerlingen vergrijzen in rap tempo nu. Het is dan ook de generatie tussen de 30 en 50 jaar oud op wie gemikt gaat worden.

Men verwacht dat de markt voor beautypillen in Europa in 2010 al zo'n 830 miljoen euro kan gaan bedragen, een toename van maar liefst 50% tov 2005. Tsja, mensen gaan toch naar nieuwe manieren zoeken om voor zichzelf te zorgen, roepen businessanalisten.

Inmiddels is Danone met een beauty yoghurt gekomen 'Essensis'. Wellicht zullen eetbare producten beter aanslaan dan pillen, zo wordt gespeculeerd. Pillen hebben we natuurlijk al, wat er in een echt goede multi zit, vind je ook in een beautypil. Maar beautydrankjes en koekjes? Een verleidelijk tussendoortje wellicht. Aan mij is het totaal niet besteed. Ik vind het zo doorzichtig als wat. Wat dat betreft ben ik een ontzettende purist. Ik zweer bij heel ouderwets gezond eten en bij mijn juices en smoothies vol vers fruit en verse groenten die ik met mijn fantastische Philips juicer maak. En verder bij een goede multi, mijn omega 3 vetzuren en probiotica. En daar ben ik heel erg happy mee!

Laat ik je trouwens nog even wakker houden: er is nog geen hoogleraar geweest die heeft kunnen aantonen dat beautyfood daadwerkelijk helpt. En eigenlijk is het oud nieuws, we weten toch al lang dat de huid van binnenuit gevoed wordt, via het bloed. Een creme kan heel erg weinig toevoegen aan dit grootste orgaan dat we hebben, op dit specifieke vlak. Wellicht gaat de cosmeticafabrikant nog een heel geduchte concurrent aan de voedselproducent krijgen. Maar; if you can't beat them, join them. En dat zal vast en zeker gaan gebeuren.

Lees ook mijn eerdere blog over 'Beautyfood in opmars' en ook over Coca Cola en L'Oreal die samen een beautydrink maken, en over mineraalwatermerken die in de beauty stappen.

Lees ook:Dr. Brandt huid vitaminebooster
Lees ook:Essensis beautyyoghurts Danone floppen
Lees ook:Anti-rimpeldieet van dermatoloog Perricone
Lees ook:Gezond gewicht? Meet je buikomtrek
Lees ook:Dag 3 In-Cosmetics: hoe gewoon licht je huid veroudert

1 Reacties // Reageer

One thought on “Beauty food als ‘happy science’

  1. Maya

    Ik ben het (weer) met je eens, Monique.
    Beautyfood ligt al heel lang in de schappen van o.a. de groentenboer. Avocado, noten, zaden, olijfolie, vette vis: allemaal pure beautyfood voor de huid. Heb je geen pilletje voor nodig.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>