BN-ers laten snor staan voor Movember

movemberOver 24 dagen begint Movember, de maand waarin er op de bovenlippen van duizenden mannen een snor zal verschijnen. Daarmee vragen Mulder, Sef, Elstak en anderen aandacht voor prostaat- en teelbalkanker en halen geld op voor onderzoek. Dit is hard nodig. Iedere dag krijgen 28 mannen in Nederland te horen dat ze prostaatkanker hebben, en sterven ruim 7 mannen aan de gevolgen van deze ziekte. Die cijfers zijn mede zo hoog omdat mannen uit onwetendheid of schaamte te laat aan de bel trekken bij hun arts. Teelbalkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen tussen de 15 en 30 jaar en de laatste jaren neemt het aantal patiënten in Nederland toe.

Youri Mulder: “Als oud-topsporter weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om goed voor je lichaam te zorgen en eerlijk te zijn over klachten. Een snor is niet mijn normale look, maar zal ongetwijfeld reacties losmaken: een bewijs van wat de campagne kan betekenen voor de bewustwording van het gevaar van prostaat- en teelbalkanker bij mannen en jongens.”

Paul Elstak: “Mijn snor maakte in de jaren ’90 al furore. Dat ik hem nu in kan zetten om aandacht te vragen voor een afschuwelijke ziekte als kanker, had ik toen niet kunnen denken.”

75% van de mannen dankzij Movember meer bewust van gezondheidsrisico’s

In 2014 voerde IMI, een groot internationaal onderzoeksbureau een studie uit naar de wereldwijde effecten van Movember. Daaruit bleek dat Movember naast de donaties die werden opgehaald voor wetenschappelijk onderzoek (in totaal 113 miljoen euro in 2013) ook een bewezen effect heeft op hoe mannen omgaan met hun gezondheid. 75% van de respondenten gaf aan meer bewust te zijn van de gezondheidsproblemen waarmee ze te maken kunnen krijgen. 50% van de deelnemers raadde iemand anders aan medische hulp te zoeken voor een gezondheidsprobleem. En 62% gaf aan zelf (de intentie te hebben om) een arts te bezoeken om meer inzicht te krijgen in hun lichaam, op het gebied van bloeddruk en vet- en cholesterolgehalte bijvoorbeeld.

Scotch & Soda en Toms ontwerpen voor Movember

Dit jaar zal het Nederlandse modemerk Scotch & Soda een uniek Movember t-shirt ontwerpen, waarvan de opbrengst ten goede aan de campagne komt. Ook presenteert schoenenmerk Toms een speciale collectie schoenen voor mannen en vrouwen die een snorrenembleem dragen.

Movember in 2014 voor de zesde keer georganiseerd in Nederland. In 2013 haalden bijna 16.000 deelnemers samen ruim 1 miljoen euro op voor prostaatkankeronderzoek. Ambassadeurs voor eerdere campagnes waren onder anderen Ruud Gullit, Frans Timmermans (2011) Kluun (2012), Edgar Davids, Hans van Breukelen en Rintje Ritsma (2013).

Deelname aan Movember

Deelnemende mannen, de zogenaamde Mo Bros, registreren zich op Movember.com. Via een unieke persoonlijke pagina kunnen de snorren van de deelnemers gesponsord worden. Het geld dat de MoBros ophalen is bestemd voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker, uitgevoerd door gerenommeerde onderzoekers zoals dr. Chris Bangma (Erasmus Medisch Centrum) en dr. André Bergman (NKI-AVL).

Ik zeg: doe mee heren!

Lees ook:Nick en Simon krijgen een snor
Lees ook:Movember snorrenactie top geslaagd
Lees ook:No shave november, laat je snor staan!
Lees ook:Hoe sexy vind jij de movembersnor? Het blijkt ‘n datemagneet
Lees ook:De snor mag weer

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>