Vrouwen keren parfum de rug toe

Ik blogde er onlangs al over; het aantal nieuwe geurtjes in de markt neemt nog elk jaar toe, maar de aankopen dalen – althans in The States momenteel – en er tekent zich nog een andere nieuwe tendens af. Het zijn vooral vrouwen die minder geuren kopen, ja zelfs minder geur zijn gaan dragen. En als ze nog iets kopen is het zeker niet meer om de andere sekse te behagen, maar vooral om zichzelf er lekker bij te voelen. Parfummoeheid is ingetreden, een trend die zich voortzet. (foto Coco Chanel)

 

Leuk verhaal in de New York Times hierover. In 2007 stonden er in de VS in warenhuizen nog zo'n 1160 verschillende geurmerken voor vrouwen in het schap- tegen 756 in 2002. De verkopen zijn vorig behoorlijk dramatisch gedaald naar 1.97 miljard dollar (holy cow, nog ontzettend veel he!?) ten opzichte van 2002 toen er nog voor een vette 2 miljard dollar verkocht werd. En verder; in 2003 zei nog 13% van de 9800 ondervraagde vrouwen dat ze geen parfum droegen, in 2007 was het toegenomen tot 15%, Mag weinig lijken maar het komt in werkelijkheid wel op 2 miljoen vrouwen neer daar. 58% van de ondervraagden koopt nog steeds parfum, maar wel minder verschillende geuren, minder vaak of helemaal niet meer en maakt op wat ze heeft.

Van waar deze parfummoeheid? Men vermoedt dat we letterlijk overwhelmed zijn door geuren. Ze komen tegenwoordig uit alle hoeken en gaten en uit ruimten en producten waarvan je het niet eens verwacht. En men speculeert verder; wie een wolk parfum verspreidt doet inbreuk op de persoonlijke ruimte van iemand anders. De weerstand tegen mobiele telefoontjes en sigaretten zou daar ook onder vallen. Iemand anders' lucht ruiken is zoiets als sociaal onacceptabel aan het worden. De nieuwe tips zijn dan ook niet van de lucht….parfumeer je overdag alleen met bodylotion en bewaar je parfum maar voor de avond.

De krant gaat nog even door met speculeren; ook steeds minder mannen kopen een geur voor een vrouw; de dames doen het zelf en ze voelen zich zeer ongemakkelijk als ze een geurspoor achter laten als een tochtige koe. Nee, op die aandacht zitten ze helemaal niet te wachten.

Mensen leven tegenwoordig zo op elkaars lip, ze zitten er helemaal niet meer op te wachten om elkaar te ruiken, te horen, te proeven, te voelen, is een over-all conclusie.

Tijd voor een astronautenpak dan maar?

Lees hier nog wat andere parfumblogs; over de parfummarkt, de nieuwe geur van Mona di Orio, mijn verhaal in NRC.Next over parfum, mijn parfumreis eind februari 2008 naar India

Lees ook:Feel like a Queen with Christina Aguilera’s new fragrance!
Lees ook:Voel je speciaal met CA’s Royal Desire
Lees ook:Top 10 meest weirdo parfum’s
Lees ook:Parfum-les
Lees ook:Poll-uitslag: Ben jij al parfum-moe?

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Vrouwen keren parfum de rug toe

  1. Wiep

    Iets wat mij ontzettend is gaan tegenstaan in die hele opgeklopte parfum industrie is wel dat werkelijk iedereen die denkt dat hij of zij iets is, zonodig een geurtje op de (over) volle markt moet zetten. Het begon met J Lo,en een paar jaar later staan zelfs de Beckhams je aan te staren in de parfumerie. Om nog maar te zwijgen over Jan Smit. Daar zul je maar naar ruiken!
    Volgens mij zijn we doodmoe van al die types die hun toch al overvloedige bankrekening nog eens moeten spekken met een ruikje in een overdadig flesje met een fors prijskaartje.

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    ben het helemaal met je eens Wiep, van mij mag het ook afgelopen zijn met die celebgeurtjes. ben daar inmiddels ook te volwassen voor. maar wellicht zijn die geurtjes ook niet voor ons bedoeld, maar voor jongeren. en….het is fanclub handelswaar, je kunt je afvragen of zoiets niet gewoon bij een fanclub moet blijven in plaats dat serieuze cosmeticabedrijven zich daar in mengen.

    het is allemaal economie, de vraag wordt gecreeerd omdat toch blijkt dat er veel geld mee te verdienen is. maar mogelijk is het celebgedoe zo lang aan wel over het hoogtepunt heen.

      /   Reply  / 
  3. jeroen

    Ondanks dat ik geen vrouw ben, heb ik hierover ook een duidelijke visie.

    Naar mijn idee zijn we al die geuren beu geworden omdat er overal geuren aan toe worden gevoegd tegenwoordig. Als je huis niet is voorzien van een of andere lectrisch geurapparaat dat ieder uur een ander luchtje de ruimte in blaast, dan schijn je er tegenwoordig niet meer bij te horen.
    Als je een winkel instapt, dan komen de kunstmatige geuren je tegemoet snellen om je tot kopen aan te zetten. Als je het gemiddelde toilet inloopt, dan wordt de indruk gewekt dat je je op de heide of in het bos bevindt, maar dit alles wel zo schromelijk overdreven dat de echte bos en heide lucht niet meer te ruiken is. De subtieliteit van de werkelijke geuren is vele malen groter dan de overheersende lucht die we uit flesjes halen.

    Kortom, we worden heden ten dage “geterroriseerd” met geuren. Ik ben blij met deze trent en hoop dat die overslaat op winkels, kantoren en huiskamers wereldwijd, zodat we weer in een geurloze wereld kunnen leven en uitsluitend de natuurlijke boslucht en geur van lavendel weer écht kunnen waarderen.

      /   Reply  / 
  4. redactie, monique

    jeroen, zullen we dan de autoindustrie ook maar opdoeken, want het stinkt buiten echt hoor in grootstedelijke gebieden als de randstad:-)) wordt het ook meteen weer lekker rustig. oh, wat verlang ik daarnaar|!

      /   Reply  / 
  5. zelda

    Ik ben het ontzettend met Jeroen eens!

    Ik sprak vandaag een aantal jongeren. Zij pakken een goedkope celebgeur door de week (Kylie Minogue in dit geval) en Coco van Chanel in het weekend. Dat vinden ze wel veel lekkerder maar te duur om dagelijks te gebruiken. Misschien komt het nog wel goed :-)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>