Hulde: Unilever stopt met ‘micro beads’

In het kader van een mooiere wereld maken we met z’n allen geeft Unilver een mooi voorbeeld. Op 27 december heeft Unilever een commitment afgegeven, dat het concern wereldwijd stopt met het toevoegen van micro beads aan verzorgingsproducten. Daarmee reageert het concern o.a op een internationale twitter actie, nu precies een week geleden. Micor beads zijn kleine plastic korreltjes. De korreltjes zitten nu nog in twee Unileverproducten: Dove shower en Dove face scrub. Het eerste product wordt vrij van microbeads, het tweede wordt van de markt gehaald

Nog geen maand nadat een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met de motie van PvdA Kamerlid Manon Fokke, waarin zij de regering verzoekt met de cosmetica-industrie in gesprek te gaan over het vermijden van het gebruik van microplastics in cosmetica, zijn de eerste resultaten geboekt.Ook de twittercampagne van donderdag 20 december 2012 heeft bijgedragen aan het resultaat. Hierbij vroegen 21 NGO’s uit de hele wereld om exact 17.00 uur Nederlandse tijd aan Unilever om te stoppen met het toevoegen van microplastics aan verzorgingsproducten en wasmiddelen. Dat gebeurde onder aanvoering van de Nederlandse Plastic Soup Foundation.

De actie richtte zich specifiek op Unilever, omdat de omzet van dit concern in het derde kwartaal van 2012 met 5,9% groeide door – met name – de export van verzorgingsproducten naar opkomende landen als China, Indonesië en Brazilië. “Wanneer deze producten micro beads bevatten, komen deze vervolgens zeker in de plastic soep terecht door de gebrekkige waterzuivering in deze landen”, aldus Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation. “Wij vonden het daarom hoog tijd om Unilever massaal aan te spreken op haar verantwoordelijkheid en met succes!”

De Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee troffen micro beads aan in zeker 23 producten van Unilever en publiceerden deze lijst tegelijkertijd op Facebook en het web.

Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: “Wij feliciteren Unilever met dit belangrijke besluit. Het concern, dat zich graag voorstaat op haar duurzaamheidbeleid, voegt hiermee de daad bij het woord. We realiseren ons heel goed, dat de producten van Unilever niet van de ene op de andere dag micro beads vrij zijn. Dat is productioneel een omvangrijke operatie. Fleur van Bruggen, media Relations Manager van Unilever heeft ons in een mail laten weten, dat het concern in Nederland medio 2013 al geen micro beads zal gebruiken in personal care producten. Op de website van Unilever staat verder te lezen, dat dit in de rest van de wereld medio 2015 het geval zal zijn:http://www.unilever.com/sustainable-living/Respondingtostakeholderconcerns/microplastics/

Eerder deze maand, op 13 december, liet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu weten, dat het terugdringen van zwerfvuil (waar microplastics onder vallen) door “integrale bronaanpak, bewustwording en productontwikkeling” bereikt moet worden.  Aangezien noch nanoplastics noch microplastics door waterzuiveringsinstallaties speciaal uit het water gefilterd worden, streeft het kabinet naar een brongerichte aanpak.

NGO’s die deelnamen aan de twitter campagne zijn:  Plastic Soup Foundation,Stichting De Noordzee,5Gyres,@NYTimesgreen,@greenspanetwork,Greenpeace,IVN,Project Blue Sea,Seas at Risk,MCS (Marine Conservation Society),De Waddenvereniging,Plastic Pollution Coalition, Natuur & Milieu,Surfrider Foundation Holland, Surfrider Foundation Europe,Deepwave,Environmental Bureau (EEB),The Coastal & Marine Union, Kust & Zee, Sea First,Duik de Noordzee Schoon.

Over Plastic Soup Foundation

De Plastic Soup Foundation wil nationaal en internationaal een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastics. De PSF wil sterk bevorderen dat in de toekomst niet nog meer plastic in zee terecht komt. Kijk voor meer informatie op: http://plasticsoupfoundation.org/ Stichting De Noordzee Stichting De Noordzee (SDN) is de natuur- en milieuorganisatie die zich inzet voor een duurzaam gebruik van de Noordzee. De organisatie streeft naar een gezonde zee vol bruinvissen, vis en ander leven. SDN is actief op de thema’s: beschermde natuur, duurzame visserij (VISwijzer), schone scheepvaart, afvalvrije Noordzee & stranden (Coastwatch & MyBeach) en ruimtelijke ordening. Meer informatie op: http://www.noordzee.nl/.

Lees ook:Cosmeticamerken halen plastic bolletjes uit producten
Lees ook:Unilever stopt met gebruik superdunne modellen. Hoera!!
Lees ook:Unilever (oa Dove) maakt halszaak van verantwoord ondernemen
Lees ook:Jong visagietalent krijgt podium
Lees ook:Trendy armbanden voor (aanstaande) mama’s

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Hulde: Unilever stopt met ‘micro beads’

  1. Agnes

    Had er nog nooit van gehoord. Goed dat ze er mee stoppen. Hadden ze veel eerder moeten doen.

      /   Reply  / 
    1. News Team Auteur

      Laten we hopen dat meer bedrijven dit initiatief volgen.

        /   Reply  / 
  2. Hans

    het goede begin is er, maar alle produkten blijven ziekmakend;

    lees; 10 ingredienten die je beter kunt verbannen uit je badkamer”

    -Bij temperaturen boven de 10 graden komt formaldehyde vrij, slecht voor de slijmvliezen.

    -greenbliss.nl/over_ingredienten

    -!0 ingredienten die niet thuis horen in de badkamer”

    -”Wat u niet mag weten over uw gezondheid” van dr Gäbor Lenkei

      /   Reply  / 
  3. Hermein

    Ik vind dit helemaal geen hulde, want overal zit troep in, ook in de voeding, dankzij Unilever,

    de gezondheid interesseert ze niet.even een goede beurt maken en ze gaan vrolijk verder. met de toevoegingen. geld is macht!!

    info. EQgen, voeding en gezondheid

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>