DSM breidt uit als ‘cosmetica’ producent

Het is al lang en breed in de media uitgemeten dat chemieconcern DSM de divisies in personal care en life sciences verder gaat uitbreiden. Wat personal care betreft is dat voor voeding en cosmetica-ingredienten. Vorige week hield het bedrijf voor cosmeticajournalisten een perspresentatie. Voor beautyfreaks zoals ik was dat smullen omdat de aanwezige DSM'ers waaronder die van R&D niet alleen zelf heerlijke cosmetica-vakidioten zijn, er werden ook heel wat wonderlijkheden – waar de cosmeticaindustrie patent op heeft! – op fijne wijze inzichtelijk gemaakt.

 

Het begon er al mee dat we onze eigen creme mochten maken. Nou ja, de basiscreme was al aanwezig, maar wij mochten aanwijzen welke van de hightech werkstoffen die DSM produceert en levert aan grote concerns als Estee Lauder, Beiersdorf, L'Oreal, Biotherm (ook onderdeel van L'Oreal) en Clarins (wellicht binnenkort ook onderdeel van L;Oreal:-), in onze creme wilden hebben. En dan niet een lullig nul-komma-zoveel procentje, nee meteen scheutig, een ml. Dus daar ging ik: 'doe maar maar van die fijne peptiden, zo'n super moisturizer, een snuf vitamine e en van die zalige 'Snake Venom'-stof waar je huid zo 'lekker stoned' van wordt. De pottendraaier in kwestie, afkomstig van het Zwitserse kantoor, stond er fijntjes bij te lachen toen hij me drie potten a 50 ml overhandigde en me ervan verzekerde dat ik over 2 weken smekend zou terugkomen voor meer…meer..meer.

Na bijna een jaar van alleen maar Joelle Ciocco vond ik de overgang toch wel eng naar deze merkloze potten met merkvaste grondstoffen. Zou mijn huid het wel verdragen, zou mijn huid uberhaupt deze concentraties wel verdragen? Toch maar aan het smeren gegaan. En vooral dat molecuultje dat het door DSM overgenomen bedrijf Pentapharm heeft ontwikkeld uit slangengif heeft een verrassend goede uitwerking op mijn huid. In de wandelgangen wordt het vaak een botox alike stof genoemd, omdat het een ontspannend effect heeft. Niet op de spieren (Natuurlijk niet!) maar wel op de huidzenuwen. Heel subtiel, maar absoluut zichtbaar. Ik kwam er alleen wel weer achter dat de creme op zich mijn huid weer droger maakt. Een euvel waar ik chronisch aan leed toen ik nog geen Ciocco gebruikte. Daarom bewaar ik de potten nu voor de nacht en smeer overdag weer fijn met Abriciol huidolie.

Maar goed, nog meer nieuws? Ja zeker! Terwijl ik hun documentatie doornam viel me direct op dat de folders over de verschillende ingredienten die DSM aan hun klanten, de cosmeticamerken, geven, nagenoeg deze informatie bevatten als wat journalisten van deze merken altijd te lezen krijgen. Fascinerend, omdat ik toch vaak het idee had dat alle info van de merken zelf kwam, uit hun eigen R&D. Maar de invloed van toeleveranciers op de communicatie van technische informatie is dus groot . De merken zelf verfraaien hun persrapporten dan nog met een nodige dosis feel-good informatie. De informatie zoals DSM het verschafte was overigens zo helder, dat ik even dacht: ze kunnen het zelfs beter!

En ik begreep ook dat als het om innovaties gaat er dus heel wat gewoon wordt ingekocht door cosmeticabedrijven, ook al hebben ze eigen R&D afdelingen, of zelfs onderzoekslaboratoria. Wie weet hoeveel cosmeticamerken in de wereld niet alleen gewoon maar potjes vullen met ingekochte stoffen, al dan niet zelf alleen een emulsie maken, en verder vooral verkopers zijn, kortom: marketingbedrijven zijn.

Spannend dat DSM eens de deuren opent en zichzelf naar de pers toe profileert als de ware kok van geheimzinnige anti-aging receptuur. Hoe lang zal het nog duren voordat DSM of een van haar dochterbedrijven zelf in cosmeticamerkjes gaat handelen? Ze hebben alle know-how in huis, incluis die van marketing.

Inmiddels bezin ik me alweer op allerlei mogelijkheden om nieuwe potten met inhoud aan de researchers te kunnen ontfutselen. Je moet er toch niet aan denken dat je weer terugmoet naar een 'inhoud die minder geeft, maar meer vraagt' (pennywise)? Op die laatste vraag glimlachte Jurgen Vollhardt, director R&D van DSM in Basel overigens geheimzinnig. 'Er mogen best hogere concentraties in de potjes,' zei hij. Maar waarom gebeurt dat dan niet was mijn logische wedervraag. Heeft het cosmeticahuis er geen belang bij?

En toen bleef het stil…en keek hij me alleen nog maar aan. Het was tijd om naar huis te gaan, zoveel was me wel duidelijk.

Hieronder nog wat informatie uit het persbericht:

Human Nutrition & Health – Personal Care

Personal care – de wetenschap achter schoonheid
DSM Nutritional Products produceert ingrediënten die huid en haren beschermen, corrigeren, vitaliseren en versterken. We leveren onze klanten in de cosmetische industrie een grensverleggend portfolio vitamines, bioactieve bestanddelen en UV-filters. Onze onderzoeksafdeling Personal Care houdt zich bezig het ontdekken en ontwikkelen van technisch hoogwaardige nieuwe werkzame bestanddelen voor producten op het gebied van
huidverzorging, zonbescherming en haarverzorging.

  • Vitamines

Vitamines dragen bij aan de bescherming, versterking en groei van haar, huid en nagels. Toevoeging van de juiste hoeveelheden vitamines verbetert de effectiviteit van cosmetica en toiletartikelen. Heel belangrijk voor de cosmetica zijn de vitamines A, E, C, D, panthenol (provitamine B5), vitamines B3 (niacinamide), B6 (pyridoxine), K1 en biotine (vitamine H). Nieuwe producten met vitamines zijn RADIANCE CR; een vitaminemengsel dat de symptomen van huidveroudering tegengaat, en Niacinamide PC, een sterk gezuiverde vorm van vitamine B3 voor huidverzorging.

  • UV-filters
    UV-filters zijn bestanddelen die schadelijke ultraviolette A- en B-straling absorberen, reflecteren of blokkeren. Ze worden verwerkt in
    zonbeschermingsproducten om een bepaalde beschermingsfactor (SPF) te bereiken. Nu steeds meer bekend wordt over de schade die huid en haren ondervinden van dagelijkse blootstelling aan zonlicht, worden UV-filters ook steeds meer toegepast in producten voor de dagelijkse verzorging, zoals vochtinbrengende crèmes, shampoos, conditioners en zogenaamde ‘leave-on' producten (deze hoef je niet uit/af te spoelen). UV-filters worden ook gebruikt om de kwaliteit van cosmetische producten op peil te houden door te zorgen dat kleur en geur behouden blijven na verloop van tijd. DSM's UV-filters worden verkocht onder de exclusieve merknaam PARSOL®. De nieuwste producten met UV-filters zijn PARSOL® TX, waarin het mineraal titanium dioxide verwerkt is, dat op natuurlijke wijze een zeer krachtige bescherming biedt tegen de zon. Het is ultrafijn en omgeven met een laagje silica voor een nog krachtigere bescherming tegen de zon. Ook nieuw is PARSOL® Guard voor kleurbescherming van cosmetische producten die in een heldere, transparante verpakking zitten.

Andere speciale ingrediënten

o Phytantriol wordt toegepast in haarverzorging en beschermt tegen mechanische beschadiging en föhnen.

  • o Omega-6 oliën (borage-olie en teunisbloemolie) zijn natuurlijke vochtinbrengers voor de huid
  • o Carotenoïden zoals beta-caroteen en lycopeen worden gebruikt als kleurstof en antioxidant in producten voor huid- en lipverzorging.
  • o Emulgatoren zorgen voor een harmonische vermenging van olieachtige bestanddelen met een waterbasis, wat resulteert in cosmetische producten die glad en soepel aanvoelen en een glanzende uitstraling hebben. Onze emulgatoren worden op de markt gebracht onder de exclusieve merknaam AMPHISOL®.
  • o TEAVIGO® is een antioxidant (EGCG – epigallo-catechine-gallaat) met een hoge graad van zuiverheid (meer dan 94% in droge toestand) en is bekend als het werkzame bestanddeel in groene thee. Er is geen ander natuurlijk ingrediënt bekend met dezelfde constante en hoogwaardige invloed op essentiële aspecten van mondverzorging. Teavigo biedt belangrijke kansen om mondverzorgingsproducten op drie aspecten te verbeteren:
    - Bestrijding van plak en cariës
    - Bestrijding van tandvleesontsteking
    - Bestrijding van slechte adem

  • o BeauActiveTM MTP is een natuurlijke peptide voor gebruik in antirimpelpreparaten en wordt geproduceerd met door DSM zelf ontwikkelde enzymentechnologie.
  • o DSM Nutritional Products nam onlangs Pentapharm over, een bedrijf dat antirimpel-, zelfbruinende, figuurcorrigerende en blekende producten ontwikkelt en produceert. Bekende producten voor persoonlijke verzorging van Pentapharm zijn onder meer Syn®-Ake; Vialox®; Erythrulose en Alpaflor®, met extracten uit alpenbloemen.

Pentapharm levert ook een aantal gespecialiseerde producten voor geneesmiddelen en diagnostica. Het gaat hier om nichetoepassingen in het kader van de bestrijding van bloedstollingsziektes bij mensen.

——————————————————–

Lees hier nog financieel economisch nieuws met o.a. achtergronden over de stap naar lifestyle georienteerde stoffen/producten.

Lees ook:Geniet veilig van de zon op je vrije Moederdag
Lees ook:Rijke gezichtsspray met vitamines
Lees ook:Bijna natuurlijke teint
Lees ook:Vitamines voor je skin
Lees ook:Oliespray

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “DSM breidt uit als ‘cosmetica’ producent

  1. Peter Thille

    Geachte mevr.
    Wij hebben een body studio (tattoo, piercing, sieraden enz.), bij ons komen veel jonge mensen. Dus moeten wij ook steeds goed uiterlijk uit zien als we dit nog jaren willen doen. Wij geven dan ook veel geld aan cosmetica uit, maar zijn tot nu toe niet tevreden. Nu hebben we dit artikel gelezen, maar staat niet erbij wat u aan beveeld als een goede oogcreme en een creme voor het gezicht. Zodat de ripels tijdelijk weg trekt. Met de hoop op een positief bericht en met een vriendelijke groet Marlion

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    hoi marlion, dank voor je vraag. ik kan er niet direct een kant en klaar antwoord op geven. eerst maar wat vragen:

    hoe oud ben je
    wat voor huidtype heb je
    wat voor producten en merken heb je tot nu toe gebruikt
    wat beviel er niet aan
    wat verwacht je van een goede creme en wat wil je daar voor uitgeven?

    ik hoor het graag weer, hartelijke groet, monique – redactie Beauty.blog

      /   Reply  / 
  3. vitiligo blog

    I think this is one of the best blog of beljium

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>