We moeten gaan consu-minderen!

Een bericht naar mijn hart! Er lijkt een einde te komen aan het streven naar steeds meer consumentisme. Volgens Martin Sorrell, ceo van`s werelds tweede marketing services groep WPP, moedigen adverteerders, reclamebureaus en media-eigenaren consumenten nog steeds aan om meer te blijven consumeren, wat leidt tot superconsumptie. Onder de huidige economische omstandigheden strookt een streven naar nog meer en nog groter echter niet meer met de realiteit. Sorrell noemt superconsumptie niet langer productief en pleit juist voor het ontmoedigen ervan door reclamebureaus. Dat lijkt tegenstrijdig, maar Sorrell denkt dat bewuster kiezen voor kwaliteit en producten met milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde productieprocessen de toekomst is. De meeste bedrijven benadrukken momenteel hun aandacht voor milieu en ethiek op een manier die grenst aan fraude, aldus de WPP-directeur. Hun claims zijn onwaar of op zijn best nauwelijks te bewijzen.

 

 

Ook reclamebureaus gaan echter niet vrijuit. De industrie zegt zelf niet meer dan een overbrenger van boodschappen aan de consument te zijn, maar die boodschap is nog altijd `blijf consumeren`. Het idee van het naderende einde van een maatschappij die gedomineerd wordt door consumentisme wordt gesteund door een flink aantal mediaplanners, onderzoeksbureaus en trendvoorspellers. Bron: VEA, campaign

Lees ook:Kate Moss is uitge-Top-Shopt!
Lees ook:Je eet minder als er een man bij je aan tafel zit
Lees ook:Laten we weer gewoon gaan eten
Lees ook:Frisdrank in Amerika ongezond
Lees ook:Goed slapen is goed voor de lijn

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>