Rubriek: Schoonheidsideaal

Items waarin het huidige schoonheidsideaal besproken wordt

Unilever (oa Dove) maakt halszaak van verantwoord ondernemen

Wist je dat het nu zo veel besproken merk Dove van producent Unilever is? Onlangs meldde ik al dat het bedrijf wereldwijd een advies heeft uitgevaardigd aan haar reclamebureau's om geen graatmagere modellen in advertenties meer te gebruiken. Maar Unilever gaat nog verder, zo lees ik in een blog op ReclameWereld. Unilever wil in alle

Lees verder...

Nog geen ‘brasilian’?? Foute boel!!

Het is tegenwoordig oppassen als je nog geen ‘brasilian’ geschoren doos hebt en spekgladde, glimmende onderarmen. Voor je het weet sta je op de zwarte lijst van de moderne ZEDENPOLITIE! Britney Spears met geschoren doos. Wellicht gephotoshopt, in ieder geval niet door mij!

Lees verder...

Linda magazine liegt over ongeretoucheerde cover

Ik sla bijna groen uit van zoveel ongeloofwaardigheid op de cover van het nieuwe Linda magazine. Een aantal 40+ BN-dames siert deze maand de cover in bikini en er staat doodleuk bij dat het absoluut geen geretoucheerde foto is. Terwijl Irene Moors zatyerdag nog op tv bij Mooi Weer de Leeuw uit de doeken deed dat dan wel niet

Lees verder...

Model op je 50ste? Plus Magazine organiseert de wedstrijd

We zijn nooit te oud om 'mooi' te zijn. De vijftigplusser van vandaag mag gezien worden, dat is zeker. Bovendien is er geld aan te verdienen, omdat er nou eenmaal steeds meer producten voor deze doelgroep komen. Daarom organiseert het magazine Plus voor de tweede keer de Plus Personality awards. Zin in een verzetje of wil

Lees verder...

Kledingmerken liegen over maten

Op Fashionblog van mijn collega Marieke Ordelmans staat een verrassend artikeltje over hoe kledingmerken liegen over de maten in kleding. Wat eigenlijk een Medium is, wordt een Small. Modebedrijven doen dit om de consument vooral een beter gevoel over het eigen lijf te geven. Je wordt dus bedrogen waar je bij staat, maar ja, who

Lees verder...

Unilever stopt met gebruik superdunne modellen. Hoera!!

Vandaag staat in het Financieele Dagblad dat het voedingsmiddelen- en cosmeticaconcern Unilever (o.a. Dove, Andrelon) stopt met het gebruik van superdunne modellen en acteurs voor haar mediacampagnes. Het concern heeft mondiaal een boodschap naar haar reclamebureau's gestuurd om alleen nog gebruik te maken van mensen met realistische maten. Het gaat dan om mensen met een

Lees verder...

Jonge meiden gevoelig voor sexy reclames?

Mijn collega Michael van Os die het blog Reclamewereld aanvoert, heeft er een interessant stuk op staan over de invloed van sexy poserende meisjes in reclames en de invloed daarvan op jonge meiden. Volgens reclamestrateeg Trudelies van Poel in het tijdschrift Intermediair valt het allemaal best wel mee. 'Iedereen weet toch dat het nep is?'

Lees verder...

Fashionmodel krijgt concurrentie van pornochick

Het gonst al drie weken in de media van de opkomst van het pornomodel en heel wat jonge meiden staan er tegen op. Maken documentaires over de pornografisering van de samenleving en de vrouw in het bijzonder, houden vurige bijeenkomsten met gelijkgestemde nieuwe, feministische zusters, vragen je een pamflet te ondertekenen en het journaille hobbelt

Lees verder...

De Volkskrant over de schreef met walgelijke foto

Wat een gotspe, deze foto van een Duitse vrouw die wacht op haar borstverkleinende operatie in het ziekenhuis. De Volkskrant plaatste deze foto gisteren bij het verhaal over het overlijden van een vrouw na liposuctie. Wat een walgelijke foto die naar mijn idee niet alleen getuigt van minachting voor vrouwen, voor vrouwen die het laten

Lees verder...

Nieuwe borsten: appels of peren?

Er was wat opwinding vanmorgen aan het ontbijt, toen we een opmerkelijke advertentie op de voorpagina van de krant Het Parool zagen. Kliniek voor cosmetisch chirurgie DeLairesse in Amsterdam adverteerde met een borstverstevigingsadvertentie, waarbij nu eens niet volmaakte borsten getoond werden als 'zo wordt het…', maar twee verschrompelde appeltjes waarvan de kernen naar beneden wezen

Lees verder...

Docu Beperkt Houdbaar grijpt je naar de strot

De documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman, over het rigide schoonheidsideaal waaraan vrouwen blootstaan, werd 8 maart uitgezonden bij de VPRO. Haar film greep me naar de strot. Niet alleen door rake opmerkingen van redacteuren en plastisch chirurgen maar ook vanwege in Amerika trendy vaginale ingrepen; voor een perfecte Playboy-doos….

Lees verder...

Oud viert feest bij Dove, maar jong wil aan de Botox

Er waait een stille storm door de beautywereld. Enerzijds neemt het aantal zieltjes dat Dove met haar 'echte' mensenreclames en 'eerlijke' producten wint, toe. Anderszijds verschijnen er steeds meer berichten dat je je op je 60ste echt niet meer met een gerimpeld gezicht kunt vertonen en vrouwen zouden dat ook niet willen, omdat ze zich

Lees verder...

Warenhuis John Lewis showt dikke vrouwen in bikini

De campagnes die het cosmeticamerk Dove internationaal voert tegen het heersende schoonheidsideaal beginnen hun sporen achter te laten. Het warenhuis John Lewis in Engeland laat nu ook dikkere modellen badkleding showen. Marketingvakbladen spreken al van een nieuwe marketingtrend: om de sympathie van klanten te winnen. Strijden Britse supermarkten en warenhuizen al enige tijd om de bewust

Lees verder...

Sunny Bergman’s campagne tegen het heersende schoonheidsideaal

Dames opgelet, want als je meent dat je psychische schade oploopt door reclames van de cosmetica-industrie kun je dat nu melden bij VPRO-programmamaakster Sunny Bergman. Zij is een landelijke actie gestart 'Beperkt Houdbaar' waarmee ze zoveel mogelijk klachten hoopt te verzamelen en cosmeticaproducenten voor de rechter kan dagen.

Lees verder...

Cleopatra geen sekssymbool uit de oudheid

Cleopatra, de Egyptische koningin uit de antieke oudheid, die in talloze Hollywood films als een sensuele , en mooie krachtige vrouw wordt neergezet, blijkt verre van een beauty te zijn geweest. Althans, dat blijkt uit een recent gevonden muntje met haar afbeelding erop.

Lees verder...