Rubriek: Schoonheidsideaal

Items waarin het huidige schoonheidsideaal besproken wordt

Yolanthe Cabau van Kasbergen wint Beau Monde Award

  Yolanthe Cabau van Kasbergen, Chantal Jazen en Paulien Huizinga zijn de winnaressen van de Max Factor Beau Monde Awards 2007. Gisteravond zijn voor de achtste keer de Max Factor Beau Monde Awards 2007 uitgereikt in het Amstel Hotel te Amsterdam. De winnaressen zijn gekozen door de lezeressen van Beau Monde.

Lees verder...

Elsevier columnist Liesbeth Wytzes hekelt boze dames…

Met regelmaat lees ik de columns van Liesbeth Wytzes op de Elsevier website, hetzij dan altijd wel met behoorlijk gekromde tenen. Wytzes zit op een totaal andere planeet dan ik. Ze pakt invalshoeken op onderwerpen die niet eens bij mij op zouden komen (vooral die typische Elsevier-angst voor de Islam tergt mij). Ik ben geloof

Lees verder...

Dove’s nieuwe film Stortvloed hekelt beautyboodschappen

Volgens Dove krijgen jonge meisjes dagelijks een stortvloed aan beelden en berichten over zich heen die vertellen hoe ze er idealiter uit zouden moeten zien. Om tegenwicht te bieden start Dove vandaag op haar website Tijdvoorechteschoonheid.nl met een campagne die meiden moet wapenen tegen dit bombardement en hen een bredere kijk op het schoonheidsbeeld moet geven. Onderdeel van de

Lees verder...

Vogue in opspraak om geile modefoto’s

Tjsa, het ligt allemaal erg politiek gevoelig dat topfotograaf Steven Meisel voor de Italiaanse Vogue een modeshoot deed met (wel te dunne) maar bloedmooie modellen, jongens en meiden, in een setting die op het oorlogsgebied Irak moest lijken. Die serie is gewoon smullen. Opwindend, met een vleug van een Griekse tragedie vind ik. Een lijdensweg

Lees verder...

Dove: Schoonheidsideaal bij meisjes is dramatisch

Het schoonheidsideaal bij meisjes neemt dramatische vormen aan. Dat heeft schoonheidsproductenfabrikant Dove vandaag gesteld op een congres over zelfdestructief gedrag bij meisjes in Utrecht.Dove begint volgende week met een campagne om moeders van jonge meisjes aan te moedigen hun dochters meer zelfvertrouwen mee te geven over hun uiterlijk. Dove denkt dat vooral moeders een grote rol

Lees verder...

Modemerk Nolita maakt reclame met anorexia-vrouw

Nolita, ik kocht het soms voor mijn dochtertje, maar ik ben er klaar mee. In navolging van Benetton meent dit merk nu ook over de rug van zieke, arme enzovoort mensen reclame te moeten maken voor de eigen nering. Ik word er kotsmisselijk van, bij mij werkt het averechts. Ik word er ook doodziek van

Lees verder...

Vakantiemijmeringen

Nog maar (of alweer?) een week terug van een 3-weekse relaxvakantie aan de zonovergoten zuidkust van Kreta en ik ben bijna alweer vergeten waar ik daar, terwijl ik weinig tot niets te doen had, toch allemaal aandacht. Oh ja, ik weet het weer. Iets over het huidige schoonheidsideaal…..

Lees verder...

Verbied esthetische ingrepen jeugd

Waarom geldt er wel een minimumleeftijd voor het kopen van een biertje en niet voor het ‘kopen' van een schaamlipcorrectie of borstvergroting? Het belangrijkste argument is dat het erg weinig voorkomt, vertelt minister Ab Klink van Volksgezondheid in de Volkskrant. Maar wordt de vraag naar schoonheidsoperaties niet steeds groter nu de media zich er zo

Lees verder...

Rubenskaarten: tarot voor je eigenwaarde

Mijn bevriende collega's Marieke Veldema (journaliste) en Achsa Vissel (seksuologe) hebben een heel leuk creatief setje Tarot-achtige kaarten op de markt gebracht. Rubenskaarten, speciaal voor mollige vrouwen die er behoefte aan hebben hun gevoel van eigenwaarde een stevige boost te geven. Maar eigenlijk is het voor elke vrouw die het leuk vindt om regelmatig haar

Lees verder...

Vrouw gereduceerd tot varken en verschrompelde appels

Sommigen producten of behandelingen lijken zich maar moeilijk te laten visualiseren, of men probeert grappig te zijn en slaat volledig de plank mis omdat seksespecifiek cultureel inzicht ontbreekt. Want waarom zou je een borstvergroting aanprijzen in een adv. met verschrompelde appels, of een naar zweet ruikende vrouw als het equivalent van een varken neerzetten? Gebeurt

Lees verder...

Rode Kruis pimpt imago op met sexy Yfke

….ik ben de doelgroep niet, want 20 jaar te oud. Het Rode Kruis probeert in het zichtsveld van jongeren te komen met een opgepimpte commercial waarin model Yfke Sturm voor mag doen hoe je sexy collecteert, en als dat niet lukt mag nog altijd die tien jaar oudere onhandige vent het wel proberen. Oh wat voorspelbaar vervelend

Lees verder...

Aanklacht tegen beautyindustrie? En de pornoindustrie dan?

Er zit zo iets tegenstrijdigs in het manifest en de bijbehorende acties van het comite Sunny Bergman, dat of/en een cosmeticabedrijf, een glossy magazine of een kliniek voor pls.ch. voor de rechter wil dagen wegens indoctrinatie met onreeele schoonheidsbeelden. Want waarom deze takken van sport, en waarom in het bijzonder deze alleen? Terwijl de macht

Lees verder...

Uit NRC: ‘Mannen niet zo negatief over billboardbimbo’

Dit weekend stond er in het katern Leven Etcetera van het NRC Handelsblad een kort artikel waarin mannen aan het woord komen over het huidige schoonheidsideaal in de media. Deze mannen, 32 in getal, waren benaderd via de website van Sunny Bergman. Zij hadden daar al hun opinie achtergelaten en werden nu nog eens aan

Lees verder...

Op tv bij Zembla: Borsten voor je verjaardag

Gisteravond zond Zembla op Nederland 3 de reportage Nieuwe borsten voor je verjaardag uit, waarin het meiden tussen de 18 en 21 jaar volgt in hun stappen om cosmetische ingrepen te laten doen. Ook kwamen psychologe Liesbeth Woertman aan het woord, pls.ch. Martin Janssen en ene mw. Gabriels, die adviseert over ingrepen. Het bleek een documentaire

Lees verder...

Volkskrant onderzoekt lijden schoonheidsideaal

'We worden massaal onzeker en ongelukkig gemaakt, stellen feministe Sunny Bergman en de haren in een manifest tegen het onrealistische schoonheidsideaal – door videoclips waarin bimbo’s met hun billen en opgepompte borsten schudden. En door de cosmetica industrie, die 18-jarige modellen fotoshopt om ze nog dunner en vlekkelozer te laten lijken. De druk op vrouwen

Lees verder...