Dove’s nieuwe film Stortvloed hekelt beautyboodschappen

Volgens Dove krijgen jonge meisjes dagelijks een stortvloed aan beelden en berichten over zich heen die vertellen hoe ze er idealiter uit zouden moeten zien. Om tegenwicht te bieden start Dove vandaag op haar website Tijdvoorechteschoonheid.nl met een campagne die meiden moet wapenen tegen dit bombardement en hen een bredere kijk op het schoonheidsbeeld moet geven. Onderdeel van de campagne is de korte film Stortvloed, waarin Dove haar visie geeft op een compilatie van beelden waaraan jonge meiden dagelijks worden blootgesteld.

 

Pikant aan het filmpje vind ik direct al dat het eindigt met de slogan 'praat met je dochter voordat de beauty wereld dat doet'. Een treffende uitspraak, niet alleen qua waarheidsvinding richting doelgroep, maar vooral ook gewaagd als producent, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Dove ook in tijdschriften adverteert die het schoonheidsideaal volledig onderstrepen, met bewerkte beelden en slanke modellen en een behoorlijk eenzijdige (want meestal alleen feel-good) berichtgeving over beauty, cosmetica en de sociaal maatschappelijke context waarin het ingebed is. Wellicht zou Dove daar ook daarin een lichtend voorbeeld kunnen zijn? Dove IS namelijk ook die beautywereld…..En ohja, waar zijn de moeders in het filmpje of snapt iedereen het zo wel?

 Hieronder lees je overigens nog meer uit het persbericht dat ik vandaag binnen kreeg:

Voor meisjes heeft Dove vanaf morgen (2 oktober 2007) een speciale website, www.tijdvoorechtemeiden.nl, waarop zij zich een eigen beeld over schoonheid kunnen vormen en leren hoe ze een onecht schoonheidsbeeld kunnen doorzien. Om moeders te helpen hun dochters te wapenen tegen het toenemende schoonheidsbombardement komt het beautymerk met het boekje True You. Voor docenten is er de kant-en-klare workshop Body Talk, waarmee zij de invloed van het schoonheidsideaal in de klas bespreekbaar kunnen maken. Zowel de BodyTalk workshop als het boekje True You is via www.tijdvoorechteschoonheid.nl gratis te downloaden.

“Het schoonheidsbeeld van vrouwen is momenteel een veelbesproken onderwerp. Interessant is ook de vraag hoe je je als jonge vrouw in dit beautygeweld staande kunt houden. In onze nieuwste campagne voor echte schoonheid bieden wij jonge meisjes de middelen om hiermee om te gaan”, zegt Jessica Walraven van Dove. “Dit kunnen we echter niet alleen. Ook bijvoorbeeld moeders en docenten spelen een belangrijke rol in het informeren van jonge meiden over het vaak onrealistische beeld van schoonheid dat wordt geschetst. Daarom richten we ons in deze campagne ook tot hen.”Stortvloed aan schoonheidsbeelden heeft weerslag op zelfbeeld
Op 17-jarige leeftijd heeft een meisje in haar leven al meer dan 250.000[1][1] aan schoonheid gerelateerde beelden gezien. Veel van deze beelden zijn gephotoshopt, met als gevolg dat jonge meisjes een onrealistische kijk op schoonheid hebben wat zijn weerslag kan hebben op hun zelfbeeld. Uit een onderzoek dat Dove samen met Harvard University heeft uitgevoerd, blijkt dat 9 van de 10 meisjes ontevreden zijn over hun uiterlijk en dat 1 op de 4 meisjes in de leeftijd van 15 tot 17 jaar zelfs plastische chirurgie overweegt. Daarnaast doet maar liefst 1 op de 2 meisjes aan de lijn. In haar nieuwe campagne voor echte schoonheid komt beautymerk Dove daarom met middelen die jonge meisjes, moeders en docenten helpen de kijk op schoonheid te verbreden.


Lees ook het bericht over het onderzoek dat Dove deed (in Engeland) naar de beleving van het schoonheidsideaal.

Lees ook:Dove: Schoonheidsideaal bij meisjes is dramatisch
Lees ook:Dit willen alle jonge meiden: Kindermake-up feestjes!
Lees ook:Dove geeft kado, maar op de verkeerde website
Lees ook:Sneller volwassen door veel vlees…
Lees ook:DOVE HELPT VROUWEN ZELFVERZEKERDER TE ZIJN

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>