Uit NRC: ‘Mannen niet zo negatief over billboardbimbo’

Dit weekend stond er in het katern Leven Etcetera van het NRC Handelsblad een kort artikel waarin mannen aan het woord komen over het huidige schoonheidsideaal in de media. Deze mannen, 32 in getal, waren benaderd via de website van Sunny Bergman. Zij hadden daar al hun opinie achtergelaten en werden nu nog eens aan de tand gevoeld. De waarheid blijkt genuanceerder dan je zou denken……

 

 

Vooropgesteld: het onderzoekje is zo klein dat het absoluut niet representatief is, maar meer een meningenverhaaltje van een aantal hoog opgeleide mannen met een duidelijke mening die ze ook graag ventileren, anders 'posten' ze niet op een forum. Het blijkt dat de mannen het huidige schoonheidsideaal vaak helemaal niet mooi vinden. Slechts vijf van de 32 valt op het type billboardvrouw, dat oneerbiedig ook wel een tieten-kont-vrouw genoemd wordt. Elf van hen houden er afwisselend wel en niet van. De een vindt het 'lekker slecht' zoals een BigMac (hmmmm…wat klassiek religieus zeg; 'eten van de verboden vrucht'). De ander vindt het begerenswaardig maar ook doodeng (ook een klassieker, de vrouw met de getande vagina—uit feministische lectuur wel bekend). 'Wat moet je met z'n perfecte vrouw, terwijl jij maar een gewone sterveling bent?' Nog een ander wordt er doodziek van dat er altijd maar een beroep op zijn mannelijke hormonen wordt gedaan (ah gut, terwijl die beelden niet eens voor hem bedoeld zijn vaak…)

Twintig mannen zeggen dat vrouwen gelijk hebben dat ze ageren tegen de druk van het huidige vrouwbeeld, drie vinden het onzin en negen kunnen zich er deels in vinden. Ze kunnen zich druk maken over de invloed ervan op hun opgroeiende dochters.

Maar protesteren doen ze niet. Eigenlijk laat het ze in die zin koud, ze weten proefondervindelijk dat ze vooral niet erop in moeten gaan als hun/een vrouw 'zeurt' over haar uiterlijk. 'Gewoon over iets anders beginnen,' zegt er een.

En de moraal van dit nogal journalistiek eendimensionele verhaal? Mannen moet je het niet vragen, hebben er nauwelijks tot geen last van, het is ook niet op hen gericht. Het zijn vrouwen onderling die elkaar 'afmaken' op hun uiterlijk, een concurrentiestrijd in de roedel om het maar oneerbiedig te zeggen.

En hier komt dan mijn irritatie: waarom worden artikelen over dit thema zo eenzijdig belicht? Waarom laten journalisten geen gedragsdeskundigen aan het woord die eens licht werpen op het (wellicht biologisch verklaarbare vrouwelijk gedrag en de kracht van de 'beeldenstorm' op hen? Waarom laten mijn vakgenoten (want dat zijn ze wel) geen mensen uit de cosmeticabranche aan het woord, waarom geen reclamemakers, en last but not least, journalisten die notabene werken in dit umfeld? Telkens wordt maar een kant van de zaak belicht, dan wel een enkel detail uit een veel complexere materie die het nou eenmaal is. Waarom snel scoren met dit soort halve waarheden?? In wat zichzelf kwaliteitsmedia noemen, zowel kranten als tv…..

En dan mag hoogleraar Alfred Lange nog in een kader vertellen 'dat reclame behoeftes stimuleert die er niet zijn.' Hallo zeg, bent u verkeerd geinterpreteerd of spreekt u door tunnelvisie ook maar een halve waarheid? Reclame stimuleert namelijk sluimerende, latent aanwezige behoeften. Waarvan de consument zich nog niet bewust is, maar wel onbewust bewust. Als er echt sprake was van 'geen behoefte' dan werd het ook niets met de verkoop, reclame ten spijt. Reclame is daarmee nog veel geraffineerder dan Alfred Lange zegt.

En dat jongeren droombeelden en werkelijkheid heel goed kunnen onderscheiden, geloof ik ook niets van. In eerste instantie wel, maar al die beelden dalen toch neer op in het onderbewuste van de harddisk dat het brein is. En daar blijft het op de een of andere manier spoken……dat blijkt ook wel uit de praktijk.

Kortom Evelien Brandt (de schrijfster van het artikel), had nog een andere deskundige opgezocht, die net iets prikkelender en zinniger licht op de zaak kan werpen (natuurlijk niet weer mevrouw Woertman….), maar doe eens je best, wees eens vernieuwend, ook als journalist. De kranten staan bol van platgetreden paden. We kennen het nu wel.

 

 

 

Lees ook:Borstvergroting? Nee..
Lees ook:Wat doet George met Cindy in bed?
Lees ook:Calvin Klein pornografisch en provocerend
Lees ook:Mannen houden van ‘Hollywood’
Lees ook:Nederlandse vrouw wordt chagrijnig van regen

13 Reacties // Reageer

13 thoughts on “Uit NRC: ‘Mannen niet zo negatief over billboardbimbo’

  1. Sjoukje

    Hallo Monique,
    Ben het eens met de strekking van je artikel. Marketing & reclame spelen inderdaad in op latente behoeften, en creeren een gevoel van tekort dat mensen maar moeilijk kunnen verdragen. Gevolg: ze willen het getoonde (mooie uiterlijk, die nieuwe auto, etc) ook. Het enige wat we kunnen doen is ermee leren omgaan. En vooral onze dochters en zonen leren dat deze plaatjes niet de werkelijkheid vertegenwoordigen en dat andere dingen in het leven belangrijker zijn. Pfff, valt niet mee overigens.

    groeten,
    Sjoukje

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    hoi sjoukje….het lijkt me inderdaad ook geen sinecure. mijn dochter is pas 3,5. als ze nu reclame van speelgoed ziet, ook al is het niet het paard dat ze zelf heeft, roept ze nog vrolijk, oh die heb ik ook. zou wel willen dat dat blijft…die vergelijkende fantasie, waarin alle producten in een segment gewoon op elkaar lijken. als ze dan later een mooie vrouw ziet op tv dat ze onmiddellijk denkt: oh, dat BEN ik ook:-)))

      /   Reply  / 
  3. Sjoukje

    Helaas, helaas, dat gaat over. Mijn jongste dochter is zes, en haar standaardkreet bij het zien van reclames is: dat WIL ik ook! Gelukkig is ze ook nog tamelijk kort van memorie, dus als de commercial weer van de buis is, is het verlangen naar het roze (alleen in de reclame vliegende) paard en de baby-Bratz-waarmee-je-zo-leuk-met-water-knoeit-met-je-vriendinnen weer over. Mijn oudste dochter is bijna 14, en die is helaas al genoeg geindoctrineerd om te denken dat het ideaalbeeld van een pubermeisje is: lang, blond, superslank en precies de juiste kleren aan. Met dank aan de media en de diverse queen bees bij haar op school die het ‘geluk’ hebben er inderdaad (helaas) precies zo uitzien als de modellen waarmee ze dagelijks op straat, op tv en in de bladen geconfronteerd worden.

    groeten,
    Sjoukje

      /   Reply  / 
  4. redactie, monique

    fascinerend he….vroeger ik moest helemaal niets hebben van die queen bees, ik vond ze totaal niet stoer. de poppetjes van toen, vergeleek ze met van die tuttige cheerleaders van toen (eind jaren 70 begin 80). was zelf meer new wave…en die stroming deed veel minder met rolemodels, net zoals nu de wat alternatievere stromingen ook minder met rolemodels doen (denk ik, wat ik zie het niet). het zijn vooral de ultra commerciele stromingen die zo dominant aan rolemodels doen, toch? of ben ik nu naief?

      /   Reply  / 
  5. Sjoukje

    naief, ach…;-).Ik weet het ook niet precies, maar krijg wel de indruk dat de meer ‘alternatieve’ stromingen nu zwaar in de minderheid zijn, en ook voornamelijk bevolkt worden door jongens (die sowieso minder bezig zijn met hoe ze eruit zien). Qua meisjes overheerst het type ‘modebewust (altijd de juiste kleren aan), er goed uitzien (volgens de eerder genoemde norm)en dan ook nog een beetje achterbaks (deze toevoeging is van mij, ha ha). Zie de types uit de Nickolodeon-serie Sweet Valley High. Het Amerikaanse tutje dus inderdaad, dat enorm aan status gewonnen heeft sinds de jaren zeventig en tachtig. Je moet stevig in je schoenen staan als pubermeisje (en dat sta je al niet zo erg op die leeftijd) wil je daar weerstand aan kunnen bieden. Want een van de belangrijkste (latente) behoeftes waaraan marketing appelleert is natuurlijk die van erbij horen.

    groet,
    Sjoukje

      /   Reply  / 
  6. redactie, monique

    ….ik ben benieuwd wat hip is tegen de tijd dat mijn dochter 12 of 13 is…..over tien jaar…phew. jij enig idee?

      /   Reply  / 
  7. Sjoukje

    geen idee, wie weet wat de bimbo-tegenbeweging allemaal weer oplevert. Laten we in elk geval hopen dat je dochter (en al die andere meisjes) straks genoeg relativeringsvermogen hebben om al die ideaalbeelden met een korreltje zout te nemen.

      /   Reply  / 
  8. redactie, monique

    ha sjouk, ik zie nu pas dat je van simplify life bent! hahaha. by the way, je mag het stuk best overnemen hoor met een link naar beautyblog:-)

      /   Reply  / 
  9. Sjoukje

    goh monique, wat een goed idee ;-) !

      /   Reply  / 
  10. Daphne

    Monique Lindeboom,
    het blijft mij onduidelijk wat precies uw punt is in uw kritiek op mw. Brandt. Als gedragsdeskundige wil ik mijzelf in ieder geval best opwerpen om een licht op uw vraagstuk te schijnen. Waar bent u precies benieuwd naar?
    Leest u alvast wat gedragswetenschappelijk onderoek naar het effect van de huidige (seksualisering) in de media op jonge meisjes.
    http://www.indymedia.be/en/node/9974
    M. vr. Gr.
    Mw. Drs. D. Godefroy

      /   Reply  / 
  11. Redactie Marieke

    Beste Daphne,

    bedankt voor uw reactie. Monique Lindeboom is momenteel met vakantie, zodra zij terug is zal ze uw vraag beantwoorden.

    Mvg,
    Marieke

      /   Reply  / 
  12. redactie,monique

    dg Daphne, wat fijn dat u reageert. uw vraag wat precies mijn punt van kritiek is heb ik dacht ik toch duidelijk uitgelegd in mijn blog, gebaseerd op wat ik heb gelezen in het artikel van journaliste Brandt? Wat begrijpt u dan niet wellicht?

    ik heb het stuk over de seksualisering van jonge vrouwen in de media gelezen, en ik onderschrijf de kritiek die er is, maar dat stuk sluit naar mijn idee maar voor een heel klein deel aan op waarover mw Brandt het heeft. Zij heeft het over de lauwe reacties van mannen op de problematiek en over de invloed van reclame, ofwel: hoe reclame een probleem creeert. en op die punten geef ik kritiek op het artikel.

    ik zou het interessant vinden als u kunt proberen antwoord te geven op de vragen die er bij mij zijn gerezen nav het artikel. kan dat?

    hartelijke groet
    monique lindeboom
    redactie

      /   Reply  / 
  13. LonFoganiabib

    Striptease webcam sex is heet, mijn grote pik wordt dik tot ik hem in haar nat spleetje kan persen
    Ben je op een zoektocht naar ebony webcam sex dan bent U de goede porno plek.
    Wij genieten zelf graag cam sex. Immers wat is er lekkerder dan geweldige tieners die genieten van camsex
    Onze http://forum.abidooo.com/member.php?u=31043 tieners gaan voor jouw tot het uiterste!!!
    Geile mannen kunnen genieten en klaar komen op de amateursletjes hun knappe gezichtje.
    Onze rijpe dames zijn echte hoeren bedreven in het zuigen van uw grote penis.
    Er zijn vaak verschillende soorten van camsex meisjes aanwezig. Maar ook mannen kun je bij ons vinden !

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>