Sunny Bergman’s campagne tegen het heersende schoonheidsideaal

Dames opgelet, want als je meent dat je psychische schade oploopt door reclames van de cosmetica-industrie kun je dat nu melden bij VPRO-programmamaakster Sunny Bergman. Zij is een landelijke actie gestart 'Beperkt Houdbaar' waarmee ze zoveel mogelijk klachten hoopt te verzamelen en cosmeticaproducenten voor de rechter kan dagen.

 

 

Op 8 maart jl., op de Internationale Vrouwendag, word haar gelijknamige documentaire Beperkt Houdbaar bij de VPRO uitgezonden. Hierin onderzoekt ze waar ons huidige verstikkende schoonheidsideaal voor vrouwen vandaan komt, hoe tijdschriften en plastisch chirurgen erop anticiperen. Ook zal ze zelf door de mangel gehaald worden bij een chirurg die als het even kan, haar hele lichaam wel wil verbouwen, want er klopt niets van…..Aanleiding voor deze docu en de website met actie-oproep is dat de 34-jarige regisseuse vindt dat ze zelf ook tot de doelgroep behoort; ook zij maakt zich zorgen over het ouder worden en de acceptatie daarvan door de maatschappij.

Psychologische schade 

Op haar website hoopt ze zoveel mogelijk reacties van vrouwen te kunnen verzamelen en deze door een letselschadeadvocaat te laten bekijken om te bezien of het mogelijk is om fabrikanten aan te klagen voor hun psychologisch schadelijke reclames. Op de site kun je ook een test doen, ontwikkeld door psychologe Liesbeth Woertman om jouw kijk op schoonheid en de nadelige gevolgen ervan te testen. Woertman zal de gegevens gebruiken voor verder onderzoek over het onderwerp.

                                                                                         Pro-age campagne van Dove

Roep om eerlijke informatie

Hoewel het natuurlijk twijfelachtig is of producenten aangeklaagd kunnen worden, heeft Bergman wel hoop, zegt ze. 'Cosmeticafabrikanten moeten eerlijke informatie geven, en niet suggereren dat anti-rimpelcremes bijvoorbeeld werken, terwijl de Consumentenbond zegt dat het niet zo is. Bovendien worden alle beelden in bladen gefotoshopt, het is geen werkelijkheid.' En ze besluit:' Onderschat de macht van consumenten niet. Producenten moeten wel naar vrouwen luisteren, het zijn immers hun klanten.'

 Onzin? 

In een reactie laat Wouter Pfeiffer, van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (waarbij producenten zijn aangesloten) weten dat het heersende schoonheidsideaal niet aan de branche toegeschreven kan worden. 'Wij creeeren geen trends, wij volgen ze'. Onzin, want de branche is erop gericht vrouwen altijd iets mooiers voor te schotelen dan de werkelijkheid en daarmee creeert ze wel degelijk trends. Ze maakt de werkelijkheid stukken mooier dan hij is. Ze anticipeert op bestaande behoeften maar dikt deze dan nog wel eens met 200% aan.

Ik voorspel dat Bergman en haar juridisch adviseurs wel een zware dobber krijgen aan de industrie, want het is een zeer machtige, een van de hardst groeiende bedrijfstakken ter wereld waarin zeer grote winsten worden gemaakt. En de marketing die hiervoor bedreven wordt is van een ogenschijnlijk zeer milde, maar onbewust zeker geen zachtzinnige vorm. Juist omdat er altijd een beroep op de sluimerende onvrede met je uiterlijk wordt gedaan.

Check out: www.beperkthoudbaar.info

 

Lees ook:Bergman Kliniek opent half mei in Amsterdam
Lees ook:Minder tv kijken beter voor je zelfbeeld
Lees ook:Sunny Bergman wint van Vichy
Lees ook:Sunny Bergman heeft geen liposuctie ondergaan
Lees ook:Uit NRC: ‘Mannen niet zo negatief over billboardbimbo’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>