Oud viert feest bij Dove, maar jong wil aan de Botox

Er waait een stille storm door de beautywereld. Enerzijds neemt het aantal zieltjes dat Dove met haar 'echte' mensenreclames en 'eerlijke' producten wint, toe. Anderszijds verschijnen er steeds meer berichten dat je je op je 60ste echt niet meer met een gerimpeld gezicht kunt vertonen en vrouwen zouden dat ook niet willen, omdat ze zich nog veel jonger voelen. De botox-abonnementen zijn niet aan te slepen. Maar ondertussen lijdt een nieuwe, jonge generatie vrouwen in stilte, als de dood voor het moment dat de eerste rimpels zullen verschijnen. Want oud is vies, is eng, is confronterend, kortom is uit. Of toch niet?

 Foto: NY Times Online

 

Jongetje tegen zijn moeder: 'Kijk mama, een oma. Moeder: 'Hoezo, dat weet je toch niet en zoveel rimpels heeft ze toch niet?' Jongetje: 'Nee, maar ze is lelijk! 

Oud is business 

Het klinkt zo tegenstrijdig wat hier aan de hand is. Er lijkt zich een nieuwe beweging af te tekenen die de ouderdom weer gaat omarmen, het respect teruggeven wat het verdient, wat het sinds de opkomst van de jeugdcultuur steeds meer verloor. Oudere modellen zijn hot in de beautymarketing. Ex-filmster Racquel Welch mocht opdraven voor een limited make-up collectie van MAC, Sharon Stone is het gezicht van Dior's Capture Totale lijn. L'Oreal en Lancome introduceren de ene na de andere creme voor 50+ tot zelfs 70+!  Bij de Oscaruitreikingen was voor het  eerst sinds heel lange tijd weer een oudere actrice -Helen Mirren- die een prijs won. In ons eigen land trekt regisseuse Sunny Bergman ten strijde tegen het rigide schoonheidsideaal, en het ene na het andere magazine voor de happy boomer verschijnt. Het is nog wachten op de eerste echte glamourous glossy voor de oudere vrouw (in Amerika al gesignaleerd!). Natuurlijk er zit er een groot zakelijk aspect aan: de generatie babyboomers is de grootste generatie nu in de Westerse wereld, als je hen niet op hun wenken kunt bedienen, loop je toch een hoop geld mis. Dus luister naar ze en geef ze die producten die ze willen. Zo geschiedt het dus ook.

Doe normaal zeg 

Alleen……er zijn dus ook heel veel oudere vrouwen die absoluut niet op hun leeftijd en de kenmerken die daarbij horen, aangesproken willen worden. Praat niet over rimpels, over incontinentie, over kanker, over stramme ledenmaten enzovoort. Deze leeftijdsgroep weet dat allemaal wel. Kom ook niet aan met huppelende, veel te vrolijk kijkende vrouwen die in reclames voor creme (Nivea Vital), kunstgebitten, voedingssupplementen en incontinentiemateriaal ergerlijk vertellen hoe vitaal ze zich nog voelen. Grote gruwel, als ik mijn oudere collega's in het vak goed begrijp! Ga weg met die confrontaties, we willen ons gewoon goed voelen, anticipeer daar op en de rest zoeken we zelf wel uit, zoiets. En doe normaal, vooral normaal!

Maar hoe kan normaal, weer normaal worden, als er nog steeds massa's vrouwen naar de dermatoloog en plastisch chirurg rennen om in paniek een rimpel en een huidverzakking weg te laten poetsen? Elke vier weken weer hun grijze haar laten verven en massa's supplementen slikken tegen vermeende ouderdomskwalen? Oud word je vanzelf, maar er uitzien naar je leeftijd is een enorm taboe.

Bij voorbaat al bang 

Het is ook het schrikbeeld van de jongere generatie vrouwen. De twintigers van nu, die bij een eerste vermeend lijntje al gillen dat ze een botoxje of een hyaluronzuurprikje willen. Ze zijn als de dood voor die ouderdom, omdat het juist zo negatief wordt weergegeven. De markt speelt er ook doodleuk op in, sinds preventie het nieuwe toverwoord werd. Hoe jonger je begint, hoe beter: met smeren, met slikken, met bewegen, met peelings, met anti-zonnebrandcremes, met anti-pigmentcremes, met botox, inspuitingen, mesotherapie…..you name it. Dan raak je toch vanzelf in paniek? Doom and destruction staat je te wachten als je eenmaal de 35 bent gepasseerd. Ohlala.

Ik ben nu 42 jaar en ik heb het vermogen ontwikkeld om op een bepaalde manier naar mezelf te kijken in de spiegel en dan een prima spiegelbeeld te zien. Dat beeld hou ik vast, en wat ik op foto's zie verscheur ik snel. Ik kan al vanalles laten doen aan mijn gezicht en lichaam, maar ik ben er te lui voor, niet angstig genoeg voor. Of ja, toch wel, bang om te laten snijden en prikken in een gezond lichaam. Ik koester mijn gezondheid. Naast de liefde, het enige essentiele wat overblijft naarmate je ouder wordt, en het leven durft te leven.

Proost!

Lees ook:Mag Chris Zegers jou ook insmeren?
Lees ook:Soja maakt de oudere huid weer fris en fruitig!
Lees ook:Roodnat maakt stijlgids voor ‘oudere’ vrouwen
Lees ook:Crème beter dan botox
Lees ook:Is een Crème beter dan Botox?

15 Reacties // Reageer

15 thoughts on “Oud viert feest bij Dove, maar jong wil aan de Botox

  1. Bella

    Mijn oma van 87 is mooi oud. Ja, ze heeft rimpels, maar vooral een leuk gezicht met stralende ogen, haar eigen tanden en een eigenwijze coupe. Ik teken ervoor om zo waardig oud te worden!

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    ha bella, waardig oud worden lijkt me ook heel mooi, ik hoop dat het mij ook gaat lukken. ben nu 42 en weet niet hoe ik erover zal denken als ik vijftig ben en opgejaagd wordt door de menopauze, een puberend kind, een man met midlife crisis, whatever. waardig oud worden associeer ik toch ook weer met mooi oud worden. het is ook zo genetisch bepaald he en hoe goed zit je lichamelijk en geestelijk nog in je vel? hoe beter, hoe meer dat denk ik ook van je gezicht zal af stralen..

    cheers, monique

      /   Reply  / 
  3. Marly

    Nou, liever een mooi gerimpeld natuurlijk gezicht dan een botoxgezichtje waarmee niemand ooit nog ziet wanneer je boos bent!
    Een natuurlijk ouder gezicht is juist mooi omdat het je leven tekent.

      /   Reply  / 
  4. redactie, monique

    hoi marly….een ouder gezicht is mooi omdat het je leven tekent. daar ben ik het mee eens, maar ik kan me ook voorstellen dat als het een ‘tekening’ is die is opgebouwd uit zeer treurige nare herinneringen, dat een botoxje heel welkom kan zijn, als een zon die de glimlach weer terugbrengt. het punt is altijd: als je goed in je vel zit, kun je die rimpel wel aan, zit je niet lekker in je vel, kunnen die rimpels voor jouw gevoel wel enorme kloven zijn….dillemma…

      /   Reply  / 
  5. Maya

    Ik ben kort geleden 42 geworden en ik zie er jong uit. Dat is gewoon een feit. Ik heb er niets voor gedaan, het zullen de genen wel zijn. Ik merk wel heel sterk dat als mensen mijn echte leeftijd horen (waaaaat, ben jij al 42? Ik dacht dat je begin 30 was) ze soms wat schrikken. 40+ is dus oud en niet vlot, die conclusie trek ik altijd. En soms geloof ik er ook zelf in. Ik heb niets tegen oud worden maar ik mijd al die Nivea Vital en Dove Pro Age producten. Ik wil geen bladen lezen voor de middelbare vrouw, ik wil er niet aan dat ik middelbaar of bijna middelbaar ben omdat ik me niet zo voel. Ik heb niets tegen oud en ook niets met plastische chirurgie maar ik geef wel toe dat ik Catherine Deneuve, Sophia Loren en Brigitte Bardot mooier vond toen ze jonger waren. Kortom: ik vind het een verwarrende leeftijd, 42 jaar. Waarom worden we zo in hokjes gestopt?

      /   Reply  / 
  6. redactie, monique

    @maya, goeie vraag maya. die hokjes, volgens mij begint dat al bij mensen zelf, mensen willen categoriseren zodat ze de ander kunnen plaatsen, ter willen van hun eigen plaatsbepaling ten op zichte van die ander. marketeers spelen handig op deze psychologie in en vergroten het nog eens tig keer uit.

    wat jij zegt over het feit dat je liever niet op je leeftijd aangesproken wordt, herken ik, ook van vrouwen die ouder zijn dan wiij, de 50′tigers en zestigers. zij haten letterlijk die tenalady reclames, die nivea vital reclame. van die types op middelbare leeftijd die indirect zeggen: kijk mij nog eens vlot zijn.

    ik denk dat marketeers nog een harde noot moeten gaan kraken om ons die nu 40 zijn en zij die al 50 zijn maar heel vooruitstrevend, op de juiste proactieve manier aan te kunnen gaan spreken. want wat we tot nu toe zien is niet aantrekkelijk. of het is aantrekkelijk voor een groep die toch al riep ‘doe maar normaal, da’s al gek genoeg (denk dove pro age), maar vrouwen die van glamour houden, zonder ubergephotoshopte beelden in hun mik geduwd te krijgen, hebben nog geen plek veroverd in het vizier van marketeers. althans niet op de goede manier.

    ik hou heel erg van glamour, maar ook van natuur, ik hou van peperdure belgische modeontwerpers, maar ook van biologisch eten, ik hou van authentiek in een oud huisje vakantie houden, maar voor een shoppingweekend wil ik in het duurste hotel verblijven. ik ben 40+ en heb poen. ik voel me niet aangesproken door marketeers momenteel. zij weten mij niet aan te spreken.

    wat mij nu aanspreekt is inderdaad iets anoniems, iets tijdloos, iets waar geen mensengezicht meer is aan vastgeplakt. ehb ik ook niet meer nodig trouwens. heb nu liever visuele prikkels die met kunst, cultuur, natuur te maken hebben.

    jij?

      /   Reply  / 
  7. Nirvana

    @Maya: Waarom trek je je er wat van aan? Wat kunnen jou dergelijke gedachten schelen?

    (Ik ben ook ongeveer zo oud en wordt ook regelmatig jonger geschat.)

      /   Reply  / 
  8. Maya

    @monique: ik ben het helemaal met je eens, met name met wat je schreef over: ik hou van glamour maar ook van natuur, etc. Zo denk ik er ook over en de marketeers spreken mij ook niet aan. Het overgephotoshopte gezicht van Monica Bellucci (waar ik al over schreef) vind ik het ene uiterste, maar de Pro Age dames het andere uiterste – ik vind dat geen aantrekkelijke reclame met al die vellen en rimpels, spreekt me niet aan al schijnen de producten als een tierelier te verkopen. Het ene moment gebruik je Nivea Visage Young, het andere moment moet je aan de Dove Pro Age of L’Oreal Age Perfect. Ik mis een aantrekkelijk tussensegment voor jeugdige veertigers die nog midden in het leven staan en van glamour houden en nog niet aan de Tena Lady en de middle age magazines willen. O, o, hopelijk kom ik nu niet al te oppervlakkig over nu ik het alleen over uiterlijk heb maar daar ging het blog in eerste instantie over, he? :-)

      /   Reply  / 
  9. redactie, monique

    @maya, je mag van oeverloos over het uiterlijk kletsen hoor. hoort er ook bij, bij beauty! voel je vooral niet geremd. beauty gaat ook over jezelf lekker verwennen, over lifestyle en imago.

    maar maya, als je iets mist in het midden tussen de uitersten, waartoe zou jij je wel aangesproken kunnen voelen. ik bedoel; ben jij nog bevattelijk voor plaatjes van vrouwen als het gezicht van een merk? hoe zou jij zo’n vrouw afgebeeld willen zien?
    of ga je liever voor meer grafische afbeeldingen waarop geen mens voorkomt? ken je voorbeelden van merken en of visuals die je aanspreken?

    ik snap nu ook best dat in amerika de potjes van de celebrity dermatologist zo aanspreken. geen vrouwenplaatje meer erop geplakt, alleen een naam met verbeeldingskracht, die iets medisch dus iets bewezen insinueert….(ik noem maar even iets…)

    denk je trouwens dat we ht tijdperk van de romantiek zoals nog veel Franse merken uit de stal het het L’Oreal concern (denk Lancome,. Biotherm, Rubinstein et cetera) wordt uitgebeeld, voorbij zijn?

      /   Reply  / 
  10. Maya

    @monique: al val ik op mannen, ik vind vrouwen prachtwezens. Mag ook graag naar vrouwen kijken. Ik vind het ook prima dat vrouwen worden ingezet voor reclame en een beetje Photoshop of extra lagen foundation vind ik prima. Zelfs al is dat niet helemaal ‘natuurlijk’, een beetje bijgewerkt oogt toch veel beter? Iedereen op tv zit toch ook onder de pancake vanwege die helse lampen? Daar hoor je ook niemand over.
    De gulden middenweg, dat vind ik mooi maar dat mis ik. Laat Monica iets minder geretoucheerd worden en de Dove dames iets meer.
    Ik ga momenteel wat cosmeticamerk betreft niet voor ‘een gezicht’, een merk wat me momenteel erg aanspreekt is het Spaanse merk Alqvimia (www.alqvimia.com), gebaseerd op etherische olieën. Het merk heeft volgens mij geen vast gezicht maar voor een natuurmerk wel een mooie, lieve verpakking, dat spreekt me wel aan. De medische merken zoals Dr. Sebagh, Dr. Brandt en Dermalogica zijn erg populair maar spreken me minder aan. Doen me teveel aan ziekenhuizen, etc. denken. Gek he? Of we het tijdperk van romantiek voorbij zijn? Ik denk het wel al kan het vandaag of morgen natuurlijk weer terug zijn.

      /   Reply  / 
  11. teha

    al bladerend door de onderwerpen kwam ik deze tegen en ik las net een recensie van het boek van Joyce Roodnat;stjlgids voor vrouwen, dat sluit volgens mij wel aan bij jullie discussie van 28-10

      /   Reply  / 
  12. redactie, monique

    @teha, wat was de strekking van de recensie? en waar?

      /   Reply  / 
  13. teha

    in de Libelle (of all) van deze week:het ging erom te aanvaarden dat ouder worden er nu eenmaal bijhoort, maar dat je geen”muts”hoeft te worden met grijs haar en rugzakje omdat je boven de vijftig bent.
    Sprak mij erg aan en ik ga het boek ook meteen kopen…

      /   Reply  / 
  14. teha

    hihi

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>