Fashionmodel krijgt concurrentie van pornochick

Het gonst al drie weken in de media van de opkomst van het pornomodel en heel wat jonge meiden staan er tegen op. Maken documentaires over de pornografisering van de samenleving en de vrouw in het bijzonder, houden vurige bijeenkomsten met gelijkgestemde nieuwe, feministische zusters, vragen je een pamflet te ondertekenen en het journaille hobbelt er achter aan in een poging grip te krijgen op het nieuwe fenomeen 'bimbocultuur' en waar het nou eigenijk allemaal over gaat (met het artikel van zaterdag in Het Parool als meest verwarde uiting daarvan).

 

Het boek 'Female Chauvinist Pigs' van de Amerikaanse journaliste Ariel Levy is het vertrekpunt, maar inmiddels worden heel veel andere verschijnselen en (oude) sociologische karaktertrekken op een hoop gegooid en snap je eigenlijk niet meer zo goed waarover het allemaal gaat. Het lijkt wel of we ons overal tegen keren als het met vrouwen, de afbeelding daarvan en het spiegelende gedrag van meiden onderling in het sociale leven, te maken heeft.

Vrouwennijd 

Marketing rules, tot ziekmakend toe ja, maar ook de R&B cultuur rules en haar vleugels hebben zich inmiddels zeer wijd verspreid, vooral pubers zijn er mega gevoelig voor. Dochters van feministen rules, wellicht zelfs omdat ze confused zijn over de feministische waarden die ze meekregen en waarvoor ze geen goede basis meer vinden, maar ook het harde concurrerende gedrag van vrouwen onderling staat weer helemaal in schijnwerpers. Elkaar keihard beoordelen op je uiterlijk, dat heeft mijns inziens overigens niets met de bimbocultuur te maken of met chauvinistisch seksistisch gedrag, dat is eeuwenoud gedrag, ingegeven door de biologie, vrouwenstrijd: wie is de mooiste, de beste…om het mannetje te kunnen veroveren en nakomelingen voort te kunnen brengen?

Slappe marketing 

Ik vind het trouwens uitermate fascinerend om te zien dat blijkbaar het graatmagere fashionmodel als schoonheidsideaal op haar retour is. Thank god, niet dat ik pleit voor bimbo's, maar een ding hebben ze wel: curves, zoals vrouwen ze van nature hebben (meestal). Tieten, kont en buikje, het mag weer! Laten we vooral dat benadrukken, en verder die marketeers die seks en erotiek te pas en te onpas misbruiken om hun waar (van feest tot onderbroek.) op zeer goedkope en zeer onorginele wijze aan de vrouw (man) proberen te brengen inderdaad van repliek dienen. Volgens mij is het ook wereldwijd aan de universiteiten waar marketingstudies worden aangeboden, hoog tijd om deze studenten wat anders te leren dan hoe een product op de meest manipulatieve, slinkse en meest onorignele wijze aan de mens te brengen. Zo, en nu ga ik buitenspelen, de zon schijnt!

Lees ook:Vandaag begin ik met….
Lees ook:Zeldzame lymfeklierkanker gelinkt aan siliconen borstvergroting
Lees ook:Beyoncé heeft het mooiste haar
Lees ook:Menstruatieproblemen…
Lees ook:Overmatig menstrueel bloedverlies

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>