Clinique ontwikkelt ‘dokters’lijn voor Allergan

Vertelde Clinique afgelopen jaar al in een perspresentatie dat zij een strategische wijziging gaan aanbrengen en meer (willen) gaan samenwerken met dermatologen, toen ging ik er nog vanuit dat het om de 'gewone' cosmetica ging. Zojuist is in Amerika bekend gemaakt dat Clinique echte dokterscremes gaat maken in opdracht van Botox-(en Juvederm) gigant Allergan en dat ze producten via Allergan ook daadwerkelijk in de dokterskamer terecht zullen komen.

 

Het gaat om nazorgproducten na laserpeelings en microdermabrasie. Clinique zal de producten ontwikkelen en produceren, Allergan zal de verkoop en distributie doen. 

De eerste producten worden in Amerika in het najaar van 2008 op de markt verwacht; zes in getal. Allergan vindt de uitbreiding naar de beautymarkt een interessante strategische ontwikkeling, en op hun beurt is men bij Clinique verheugd zich strategisch naar een meer onderscheidende markt als die van de dokter en het cosmeceuticalgebeuren te kunnen verplaatsen.

Voor het Allergan is het overigens niet de eerste keer. In 2005 werd al een samenwerking met Elizabeth Arden aangegaan voor de hightech gezichtscreme Prevage. Verder verkoopt het bedrijf de gezichtslijn M.D.Forte op basis van glycolzuur en de luxe anti-aging lijn Vivite, beiden alleen in het selectieve distrubutiekanaal die de dokterskamer heet:-) Ook wel de (laagdrempelige) medische spa genoemd, waarvan er in Amerika al heel wat zijn – bij ons nog nauwelijks.

Volgens Allergan nemen de 'nonsurgical aesthetic procedures' sterk toe, de laatste tien jaar met maar liefst 750%. Cremes die daarop aansluiten kunnen dus niet anders dan big business zijn, dan wel worden. Amerikanen hebben in 2006 12 miljard dollar aan cosmetische procedures uitgegeven.

"Beauty is changing so much and evolving so much," zegt Lynne Greene, global president van Clinique. "Consumers can look in the mirror Tuesday, notice a wrinkle, and have it gone by Wednesday with a clinical procedure. This new world is being developed by Allergan, which has a strong relationship with physicians. It's time to go to a new place. By being present in doctors' offices pre- and post-procedure, we also feel we're enhancing our dermatological credibility in department stores. We are doing this deal for strategic reasons and for the long term."

Clinique is met haar gewone producten bij ruim 2200 winkels in Amerika te koop, de nieuwe lijn zal naar verwachting bij zon tienduizend doktersadressen te koop zijn. Analisten verwachten dat beide bedrijven met de lijn in het eerste jaar al zo'n 5 miljoen dollar kunnen ophalen.

"In collaboration with Clinique, our goal is to establish a leadership position in physician-dispensed skin care by offering a one-stop approach to specialized skin care products under a brand name that is trusted by consumers and backed by science on which physicians can rely," zei David E.I. Pyott, Allergan's chairman of the board and chief executive officer, in een verklaring. "The collaboration combines Allergan's leadership in medical aesthetics and our deep understanding of the physician channel based on our Total Facial Rejuvenation portfolio – including Botox Cosmetic, Juvederm and our skin care product line – with Clinique's history of formulating leading consumer skin care products guided by dermatologists. Together with our complementary strengths, we expect Clinique and Allergan to grow this market." (bron: wwd.com

Lees ook mijn blog over de eerste aankondiging over de strategische move naar de dokterskamer.

Lees ook:Mineral Care wordt Mineral Skin Cosmetics
Lees ook:Top voor in de zon!
Lees ook:Clinique profileert zich als ‘dermatologist brand’
Lees ook:Agendapuntje: 7 december Live Chat op clinique.nl
Lees ook:‘Meet Dermalogica® Kit’ ter waarde van €49,90,- cadeau

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>