Interview! Sephora laat Douglas en Ici Paris een poepie ruiken

Deze week opende de Franse beautyketen Sephora (eigendom van LMVH) de deuren van haar eerste shop-in-shop bij V&D Utrecht. De eerste in een reeks van 26 die er de komende tijd geopend gaan worden in Nederland. Monique sprak met Olivier Schaeffer, general manager international Sephora Europe en met Patrice Brosson, general manager The Netherlands. Over de kansen, de valkuilen en de competitie! Op de foto vlnr: Patrice Brosson, pr-vrouw Kareth Weaver, Olivier Schaeffer

 

 

Zoals je van mij gewend bent op dit blog, toon ik mijn interviews ongecensureerd en gewoon zoals ze zijn….

Een eerste gedachte: waarom hebben jullie gekozen voor Holland?  Wat is er zo interessant aan deze markt?

Schaeffer: 'Ten eerste willen we groeien in Europa, in landen waar we nog niet zitten. De afgelopen tijd zijn er locaties geopend in onder meer Slovenië, Kroatië. Ook Nederland is voor ons een interessante markt. Hij is groot, bovendien was er nog niemand hier die cosmetica verkoopt zoals wij dat doen. Onze winkels zijn letterlijk en figuurlijk open, je kunt alles pakken en zelf ervaren, ook opdoen. Sephora zit nu in 23 landen.'

Waarom kwamen jullie niet eerder naar Nederland?

Daar is geen specifieke reden voor. We hadden nu in V&D een goede partner gevonden. De ultieme kans om het meteen goed aan te pakken en die kans grijp je dan ook.

Waarom V&D? Dit warenhuisconcern staat nou niet bepaald te boek als een innovatief bedrijf, aan het imago schort het een en ander. 

V&D heeft niet alleen locaties over heel Nederland verspreid, en ook nog eens op de beste plekken. De winkels genereren veel traffic. Sephora wil ook op de beste plekken zitten waar grote groepen mensen binnenkomen. Bovendien wilde V&D juist heel graag iets aan haar imago doen. Het is een win-win situatie. Wij helpen hen en zij ons.

Hoe onafhankelijk opereert Sephora binnen V&D?

We huren de ruimten, we hebben onze eigen kassa's en eigen personeel. Natuurlijk is er ook sprake van synergie, zoals gezamelijke advertentieacties. We gaan ook niet in alle 60 V&D-vestigingen zitten. Er zijn afspraken gemaakt voor 26 shop-in-shops. Helaas nog niet in Amsteram, het oppervlak was daar te klein voor ons. We willen minimaal 300m2. We zullen ook stand-alone winkels in Nederland openen, waaronder in Amsterdam. Die winkels moeten eind 2009, begin 2010 geopend gaan worden.

Kiezen jullie voor eigen winkels ook voor A-locaties? Dat zijn namelijk in Nederland (maar ook daarbuiten) echt niet altijd meer de meest interessante plekken om te zitten, eerder geestdodende locaties met saaie ketens….

Dat weten we, maar wij willen ook als innovatieve keten veel mensen binnen hebben, en daarvoor blijft een A-locatie nog altijd de beste keuze.

Werken jullie met beauty-scouts die voor jullie de meest bijzondere nieuwe merkjes kunnen vinden in de wereld?

We hebben inmiddels in heel veel landen personeel en zij dwalen inderdaad constant de markt af, op zoek naar nieuwe merken. Als een nieuw merk interessant genoeg is voor Sephora zullen we ook serieus proberen zo'n merk aan ons te binden, wat ook betekent dat wij de volledige distributie in handen krijgen – anders doen we het niet. Bij Sephora vind je nu 200 merken. In Nederland introduceren we 14 nieuwe merken, die hier nog niet te vinden zijn.

Hoe is de verhouding tussen de bekende luxe merken die jullie voeren en al die kleine nieuwkomers?

In de nieuwe landen wil je meteen laten zien hoe trendsettend je bent, daarom starten we daar dan ook meteen met veel nieuwe merken. Die eerste indruk is belangrijk…..

Wat maakt Sephora zo trendsettend? 

Het constant introduceren van nieuwe merken, nieuwe concepten. Jarenlang waren we groot met de bekende luxe merken en het begon natuurlijk ooit met het feit dat je al die luxe producten zelf kon aanraken en kon opdoen. Al die nieuwe innovatie merken zorgen ervoor dat je je extra kunt onderscheiden in deze competitieve markt. Natuurlijk blijven de bekende luxe merken van groot belang, het zijn publiekstrekkers. En ons eigen merk Sephora. Juist die drie groepen maken ons concept.

Ik kan me zo voorstellen dat het huismerk Sephora het best verkopende merk is….

Ja, in aantallen dan.

Die nichemarkt is nu groeiende. Hierin vind je de merken met de bijzondere verhalen en kekke verpakkingen. De gangbare prestige merken kunnen daar momenteel niet tegenop – qua creativiteit. Hoe zorg je er toch voor dat beide segmenten goed zichtbaar blijven?

De prestige merken doen veel aan eigen promotie. Wij zijn daar slechts een onderdeel van. Onze eigen merk en de kleine innovatieve brands stimuleren wij zelf enorm.

Aan welke kwalificaties moeten nieuwe, innovatieve merken voldoen?

Ze moeten een origineel en puur verhaal hebben en zij zijn zelf de beste ambassadeurs van hun eigen verhaal. De global positie is ook erg belangrijk voor Sephora, we moeten het overal kunnen brengen. We helpen de brands niet met hun productie, maar zeker wel met de logistiek. Wie zich aansluit bij Sephora is een keer van die totale 'rompslomp' af. Een pre voor merken om met ons in zee te gaan. Toch wel 75% van de nieuwe merken zijn door ons succesvol geworden.

Screent Sephora ook de claims van nieuwe merken, dus dat de producten doen wat ze beloven?

Het is onze taak om de beste producten te selecteren. We laten ook echt wel producten grondig testen. We produceren ook ons eigen merk, dus die ingangen hebben we. Een goed verhaal is belangrijk, maar de claim ook.

Hoe concurrerend wordt Sephora in Nederland ten opzichte van andere ketens als Ici Paris en Douglas? 

Wij bieden drie categorien heel breed aan: ons eigen merk, de niche-merken en de grote luxe merken. We bieden een beleving aan op de winkelvloer zelf omdat je overal aan mag zitten en we bieden extra services, zoals kleine schoonheidsbehandelingen, make-upsessies, je kunt hierin ook workshops volgen, een snelle manicure- van die express-services. 

Hoe train je je de werknemers optimaal als er zoveel merken verkocht moeten worden? We weten immers allemaal dat het niveau in de gemiddelde cosmeticawinkel niet overhoudt…

We verwachten niet dat onze medewerkers alles weten over elk merk. We hebben speciale trainingsscholen in Frankrijk, Amerika en in China en we werken nu aan de Sephora University, in Parijs, voor meer upscale training.

Wat wordt de nieuwe grote categorie in Nederland?

Ik denk dat het anti-rimpelsegment erg groot blijft, net zoals make-up een heel dynamische markt blijft. Maar ik verwacht ook veel van het groene segment. We hebben daarvoor nu ook een eigen lijn binnen Sephora en nieuwe lijnen als Juice Beauty uit Amerika en Vegeticals uit Frankrijk. Verder hebben we ook dermato-brands, zoals we ze noemen, potjes van de dokters, zoals dr Murad, exclusief bij Sephora.

Komt er een webshop in Nederland?

Ze zijn er in Amerika, Frankrijk en China. Nog niet in Nederland, we denken er nog over na, het zal niet lang duren.

Hoe zit het met die prijs-belofte, als je het ergens goedkoper krijgt, je het verschil terugkrijgt van Sephora?

Als consumenten met het product en de bon bij ons komen, doen we dat gegarandeert. Ja, ze moeten het wel eerst kopen. Of we daarmee een prijzenoorlog kunnen creeeren? Ik denk het niet, we houden ons aan het marktgemiddelde. Of het dan een gebakken-lucht-belofte is? Ehmm….haha….Het is voor ons belangrijk dat we een breed assortiment producten binnen een breed prijssegment kunnen aanbieden.

In juni gaat Sephora open bij de V&D's in Utrecht, Groningen, in juli in Amstelveen en Rotterdam, in augustus in Den Haag, in september in Hilversum, Haarlem en Breda en in november Den Bosch en Roermond.

Mijn collega van shoppen.blog.nl meldt overigens in juli 2008 dat Douglas in Duitsland bezig is om zich ook als discounter te ontpoppen….

Lees ook deze blogs:

copyrights: www.moniquelindeboom.nl

 

Lees ook:Kerst shoppen bij Sephora
Lees ook:Filmpje! Parfum shoppen bij Sephora
Lees ook:Last je van nek? Neem een massage-eend
Lees ook:Sephora opent zeker 26 winkels in Nederland bij V&D
Lees ook:Online shoppen bij Shizo en JoliePretty voor natuurcremes en parfum

17 Reacties // Reageer

17 thoughts on “Interview! Sephora laat Douglas en Ici Paris een poepie ruiken

  1. redactie, monique

    @martin, er zijn nog altijd retailers die meer geloven in het hebbenvan potentiele klanten op de winkelvloer dan in een virtuele omgeving. ken daarvan ook nog talloze voorbeelden in de moderetail.
    overigens is de sephora websjop er ook nog niet, zal wel komen, maar wanneer?

      /   Reply  / 
  2. Martin

    Wanneer? Dat mag jij uitvissen, ik ben trouwens ook benieuwd hoe zij naar ‘multichannel’ en het veranderende klantgedrag fysiek>online enzo kijken.
    Dus: werk aan de winkel ;-)

      /   Reply  / 
  3. redactie, monique

    dat ‘wanneer’ was bedoeld als; nog niet bekend op het moment van de interviewafname. want ik heb er natuurlijk wel naar gevraagd. in frankrijk hebben zij webshop en nog in tal van andere landen. zij geloven er absoluut in – fysieke en virtuele winkel.

    wat doe jij eigenlijk voor de kost?

      /   Reply  / 
  4. Martin

    Ik doe niets voor de kost, alles is voor de lol. Bjvoorbeeld de opslag, inpakken, verzenden, facturatie, callcenter etc. voor webwinkels en (o.a.) pharma-groothandels, zoals die welke Bioxet distrubueren, of voor organisaties zoals Care for Women. Dus Sephora mag me ook gerust bellen.
    En blogjes schrijven natuurlijk, op http://www.twinklemagazine.nl

      /   Reply  / 
  5. redactie, monique

    @Martin: hoe bedoel je voor de lol? De buit al binnen dan?:-)

      /   Reply  / 
  6. Fanny

    Jammer dat ze het merk: Urban Decay niet verkopen in NL.

      /   Reply  / 
  7. redactie, monique

    @fanny…het is hier wel geweest hoor, voor zover ik me kan herinneren. wist je dat?

      /   Reply  / 
  8. Marije

    Komt er binnenkort ook eentje in Arnhem of Nijmegen misschien? Weten jullie dat?

      /   Reply  / 
  9. redactie, Monique

    hoi marije, ik meen wel eens een heel lijstje gegeven te hebben met steden, maar de zoekfunctie doet het bij mij gek genoeg even niet. probeer jij eens sephora in te typen in ‘zoeken’, wellicht kom je dan nog een blogje erover tegen? ik weet dat ze in veel steden gaan openen inderdaad.

    er is ook op hyves een speciale sephora-hyves, wellicht kun je daar ook je licht opsteken.

    dagdag!

      /   Reply  / 
  10. Marije

    Okee, dankje!
    Nee vond hier bij ‘zoeken’ niets meer, maar ga die sephora-hyves maar eens checken. Denk dat ik daarmee wel verder kom.
    Daag

      /   Reply  / 
  11. Yvonne

    Punt 1: Het is LVMH
    Punt 2: Sephora USA is niet te vergelijken met Sephora in Nederland.
    Het is een triestige bedoeling met meiden achter de toonbank met de ‘als het er niet bijstaat dan hebben we het niet’ mentaliteit. Verstand van kaugom knauwen en om 1 uur ‘s middags al voorbereidend wat ze ‘s avonds gaan doen.
    Op de vraag “wat doet deze creme?” antwoord de verkoopster: hij smeert heel lekker. En dat moet V&D naar een hoger level tillen. Jammer, ik had er veel van verwacht maar de leeggestolen, vieze displays samen met de slechte expertise van de verkoopsters maken het een kansloze investering.
    Geen toegevoegde waarde dus voor de Nederlands cosmetica branche.

      /   Reply  / 
  12. Rob

    TOPPUNT van MISLEIDING!!!!!!!!!

    Ga ik gister geurtje halen bij Sephora in Leidschendam; overal hangen bordjes met 15% korting; ga ik afrekenen,betaal ik volle prijs! vraaag ik naar de korting, zegt de verkoopster: “al onze produkten zijn al inclusief 15% korting. lachen!!!! (en Vloeken!) kan me toch ff nie voorstellen als er overal in een winkel bordjes hangen met korting, dat het automatisch betekent dat de produkten inclusief de korting zijn!!! Zo kan iedereen wel ‘reclame’ maken…wel FOUTE reclame!! Dus Sephora…NOOOOIT MEEER!!!!

      /   Reply  / 
  13. roberto dresia

    ja dat is even schrikken voor de twee andere die nu zo piepen en proberen van alle
    kanten Sephora zwart te maken. De kinderziekten zijn haast verdwenen de derving wordt zwaar aangepakt per filiaal…sepora betaald ook beter…….en meer..

    Ik werk met trots in Den Haag en wij gaan veel doen met shows in Sephora onder mijn
    begeleiding, ik train de collega’s, er komen al door mij artiesten en visagie- collega’s binnen om make-up te kopen, de star-producten worden aangepakt, schoon up to date etc etc

    Zo wordt ook langzamerhand de hele Sephora winkel tip top en schoon, ja ja Papa Roberto is in the place……………op facebook zie je prachtige make-up tips van alle top
    visagisten die voor en met Sephora werken!!!!!!!!!!!

    doe je werk gewoon! en zeik niet over Sephora…mietjes!

      /   Reply  / 
  14. sanne

    sephora sucks!
    onopgeleid ongeinteresseerd winkelpersoneel met een 9 tot 5 mentaliteit die liever aan het kletsen zijn dan dat ze je goede service bieden. 0,0% productkennis!! DOE ER IETS AAN!
    en als de derving al zwaar aangepakt is, dan vraag ik me af hoe de derving VOORHEEN was!
    Met recht zeik ik over Sephora! bah bah.

    ps. sephora verdiend absoluut niet beter.. daarnaast worden de dagomzet & targets zelden behaald.

      /   Reply  / 
  15. visagist roberto dresia sephora den haag

    Lieve luitjes!

    Ik werk nu al bijna 1 jaar voor Sephora Den Haag met trots!

    Als ik nu de reacties lees o.a. de laatste van Sanne, besef ik mij weer dat je soms te maken hebt met onvolwassen gedrag ( kinderen) en mensen die vol zitten met haat!

    Als je tegen de 50 jaar gaat lopen ga je toch nadenken over het feit dat deze mensen die nog de 50 moeten halen ( als de gezondheid het toelaat…) en werken op de vloer van een cosmetica store…juist de zwakke schakels zijn in het bedrijf waar zij in/voor werken!
    Die moeten worden aangepakt om professioneel te worden om uberhaut in deze branche te mogen werken!

    SEPHORA WERELD WIJD DE BESTE STORE! I AM PROUD ON THE FACTS AND RESULTS!

    Naast dat ik op de werkvloer werk neem ik SEPHORA mee in al mijn producties in magazine, TV programma en media binnen en buitenland.

    Ik kom in het TV programma BIJ ONS IN DE PC (groeten uit de PC)
    als gast samen met Alice en Michael, SEPHORA produkten in beeld..
    tijdens de miss global verkiezing in jan 2011

    KNOWN BY NIKA magazine is SEPHORA vermeld in mijn beauty pagina.

    Global Den Hague ( half jaarlijks magazine) interview SEPHORA producten op foto

    HORECAVA in RAI 4 dagen Zal ik werken met SEPHORA produkten. (alle exclusieve merken)

    SAPPH lingerie ( bilboards) opgemaakt met de exclusieve merken van SEPHORA
    Melissa Sneekes, Jelena Petrova o.a.

    20 t/m 24 SAPPH PARIJS beurs en shows zal ik werken met de exclusieve merken van SEPHORA

    April 2011 CANNES zal ik gaan werken met SEPHORA en reclame maken doormiddel van mijn sephora outfit.

    2011 zijn er tv programma’s, producties en beurzen waar ik te gast zal zijn, zal ik gaan werken met Sephora exclusieve merken.

    meer nieuws over een paar weken.

    Roberto Dresia
    SEPHORA DEN HAAG

    dank aan Tanja, Linda, Angela,Yolanda, Miranda, Jules en Amber!
    great team of hard working, lets rock SEPHORA 2011
    Happy make-up 2011 with all the targets!
    We did it!

      /   Reply  / 
  16. aan robert dresia

    en nu ben je ontslagen daar..

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>