Is huidverzorging op basis van leeftijd nodig?

Had je vroeger vooral een creme-indeling naar huidtypen vet, droog, vochtarm of gevoelig. Tegenwoordig is het bon ton om indelingen naar leeftijd te maken. Maar is dat nou werkelijk nodig? Beauty.blog werpt een helder licht op de mythe….

Foto: vroeger had je een pot creme voor de hele familie en voor alle doeleinden.

 

 

 

 

 

Nee dus, een goede huidverzorging is nog altijd afgestemd op je huidconditie en niet op je leeftijd. Leeftijd zegt maar heel weinig over de huidconditie. Ook op je veertigste of vijftigste kun je nog een vette huid hebben. Er zijn tegewoordig, onder meer bij Lancome, al series voor 70-tig plussers. Waarin de cremes voor hen verschillen van die van 50-tigers? Men doet er vooral meer huidbarriereversterkende stoffen in waaronder calcium en laat die versteviging tegen verslapping en rimpels maar voor wat het is. Da's een onbegonnen zaak op die leeftijd.

De industrie heeft er de laatste jaren zaak van gemaakt om de huidtype-segmenten te combineren met leeftijdsgroepen. Zo kon men nog meer potjes creme gaan fabriceren waarin echt niet veel meer andere stoffen zitten dan in de algemenere lijnen. Alleen de namen en de kleur en styling van de potten veranderde. Die differentaties stimuleren de verkopen. Hoe meer je uitbrengt, hoe meer je kunt verkopen. Jammer genoeg ziet vaak de consument door de bomen het bos niet meer, laat staan menig winkelverkoopster.

De enige slimme segmenten die er eigenlijk zijn bijgekomen zijn die tegen pigmentvlekken (zonbeschadigde huid) en tegen fijne lijntjes. Maar de allerbeste cremes zijn nog altijd allemansvriendjes die gewoon een heel simpele basiscocktail bevatten van vetten en vochtbinders (om de huid soepel te houden), van anti-oxidanten (om vrije radicalen weg te vangen dus tegen veroudering), peptiden (waarvan de wetenschappelijke aanwijzingen over de werkzaamheid veelbelovend zijn, maar nog niet helemaal waterdicht) om het collageen te stimuleren, en tot slot een uv-filter (om pigmentvlekken en andere zonschade zoals rimpels te voorkomen, dus ook tegen veroudering). In goed werkzame verhoudingen. En eerlijk gezegd zit dat ook in die duizenden merken die te koop zijn. Geen andere industrie is zo perfect in staat om zovelen merken met eigen verhalen en uitstralingen voort te brengen en in de basis eigenlijk zo ontzettend hetzelfde te produceren:-)

Een mooi voorbeeld vind ik nog altijd Creme de la Mer. Een totaalproduct waar alles in zit om de huid mooi te houden, en geschikt voor alle leeftijden. Oke, het is peperduur en ik zie vanuit financieel economisch oogpunt dat het merk het zeker niet makkelijk heeft, omdat vanuit het totaalconcept maar weinig nieuwe producten voortgebracht kunnen worden, zonder dat ze eigenlijk meer van hetzelfde zijn. Maar La Mer laat voor mij wel zien hoe eigenlijk heel basaal werkt. Een goed concept is een blijvertje, ware het niet dat je telkens wel met nieuwe product-impulsen moet kunnen om onder de aandacht te blijven. Het is nou eenmaal bekend dat consumenten geprikkeld moeten worden om te blijven kopen. Daarom brengen al die honderden, wellicht wel duizenden merken jaarlijks zoveel variaties van hetzelfde uit, verpakt in een ander jasje en omkleedt met een andere boodschap, en in een nieuw segmentje gestopt.

 

Lees ook:

Verschillen in huidveroudering

Rimpels weg door zuurstofbehandeling?

Pigmentvlekken door de zon, wat nu?

 

Lees ook:Waaraan moet een goede creme voldoen?
Lees ook:Substiane, nieuwe antirimpelbelofte La Roche Posay
Lees ook:Pigmentvlekken en zon, wat te doen?
Lees ook:Zonnetrend: tegen pigmentvlekken en rimpels
Lees ook:Olaz Touch of Sunshine: zon op je huid

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>