Beautytrends komende jaren

Recent werd er in Parijs een trendforum georganiseerd waarop keyspeakers uit de branche in hun glazen bollen mochten kijken en een sappige forecast mochten geven. Zeldzame ingredienten, 100% natuurlijk en superdeluxe maatwerk, dat wordt het. Op de lange termijn, starting today!

 

Vooropgesteld is het feit dat er een sterkere segmentatie in beauty gaat komen. Enerzijds is er een toennemende hang naar natuurlijke beauty, anderszijds naar super high tech. Op zich niets nieuws, dat werd tien jaar geleden ook al geroepen, maar nu begint het wel heel zichtbare vormen aan te nemen.

Die hang naar het natuurlijke wordt ook wel onder de noemer 'nu authenticity' geschaard. Consumenten die een hang hebben naar het echte, het menselijke, het onbedorven gevoel. De Dove campagne wordt daar ook een voorbeeld van genoemd. Dan wel niet 100% natuurlijk maar wel weer het supermenselijke, gewone verheffende. Vrouwen herkennen zich erin en dat stemt hen rustig.

100% natuurlijk wordt ook booming, al is er nog een grote struggle om de claims helder te krijgen, want momenteel is het een zooitje in dat segment. Je hebt namelijk 100% plantaardig, 95% plantaardig en zo verder naar beneden, tot dat het nog om 1% gaat en dan zijn er nog merken die claimen dat ze plantaardig zijn. No way dus. En dan heb je nog organic en zo. Ik heb er al redelijk wat over geblogd. Er is ook een roep om standaardisering en die is heel hard nodig. Belangrijk is ook te weten dat alles wat 100% natuurlijk is, echt niet veiliger hoeft te zijn voor de huid. Neem etherische olien, daar kun je toch echt heel allergisch op reageren.

Dan is er dat haute couture segment. Uberluxe beautyproducten, van megadure lippenstiften in ultraluxe verpakkingen (Chanel, Givenchy, Menard, Dior) tot persoonlijk gemaakte cremes. Menard is daar nu een goed voorbeeld van met de PCS creme a raison van 600 euro, die in Japan wordt gemaakt nav doorgescande gegevens van persoonlijke huidscans die in een winkel kunnen worden gemaakt. Maar we zien het ook in parfum. Guerlain, Cartier en vele anderen die aanbieden voor prijzen vanaf tien duizend euro en hoger je persoonlijke parfum te ontwikkelen in een fles naar smaak.

En dat brengt het ook bij de niche-markt waarin producten worden aangeboden met bijzondere ingredienten, zoals Amatokin's op stamcel techonologie gebaseerde creme, of La Mer dat volgens een koude procede en maandenlange rijping ingredienten uit ondermeer algen verwerkt in peperdure cremes (een procede dat overigens door Duitse antroposofen al heel lang wordt gebezigd en dus een oude, natuurtechniek is).

Maar ook andere bijzondere aardse ingredienten gaan het goed doen, zoals mineralen. Minerale make-up is in Amerika al hot, er worden de gekste claims aan gehangen, waarvan die dat het verdraagzaam is voor zelfs de meeste gevoelige huid nog het meest steekhoudend is. Ook L'oreal verkoopt het daar al, hier nog niet. Maar denk ook aan andere edele metalen zoals goud. Bladgoud, vloeibaar goud. La Prairie heeft een serum ermee, Helena Rubinstein verwerkt het in een creme. Op de Aziatische markt zou al een bladgoud masker in de schoonheidssalon verkrijgbaar zijn.

 

Lees ook:Angel Dusting: drug of marketing-dope?
Lees ook:Klacht tegen gezondheidsclaim Unilever
Lees ook:EarthLine hypoallergene creme voor natural liefhebbers
Lees ook:Boots No 7 Protect & Perfect Beautyserum hype in Engeland
Lees ook:Waarom een claim als ‘anti-aging’ juridisch mag…..

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Beautytrends komende jaren

  1. anja

    dag, ik heb ook over die menard creme gehoord bij een parfumerie. en ik geloof niets van dat superchique verhaal. heb je bewijzen dat de menard maatcreme inderdaad vanuit japan wordt opgestuurd? het kan natuurlijk ook gewoon een marketinggimmick zijn. misschien staan die potten wel hier in europa op voorraad.

      /   Reply  / 
  2. redactie,monique

    dag anja, ik zal het eens navragen bij de distributeur.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>