Franse supermarkt eist goedkopere cosmetica

 

 

Wat een sappig verhaal weer! De Franse supermarktketen LeClerc dreigt een paar cosmeticaproducten van haar schappen te verwijderen als de merken (waaronder L'Oreal en Beiersdorf) niet de prijzen ervan verlaagt. Je lacht je dood, toch? Lees hoe het verder gaat….

 

'Producten te duur? We hebben er maar een oplossing voor en dat is ze van de schappen te verwijderen. Het is een schande.'

 Zo kopt de poster van de supermarktketen deze week in Frankrijk, maar ook op paginagrote advertenties in een landelijke krant. Daarbij gaat het overigens niet alleen om cosmeticaproducten, maar om allerhande goederen. De supermarktketen staat bekend om haar scherpe prijzen en is totally pissed dat er merken zijn die de afgelopen maanden hun producten met rustig 18% tot 20% verhoogd hebben. Hieronder vallen ondermeer L'Oreal Paris Men Expert Hydra Energetics Soins Hydratant oogcreme die met 18,5% in prijs werd verhoogd en Nivea DNAge Renovateur Cellulaire dagcreme die met 18,4% in prijs omhoog ging.

 Leclerc protesteert dat de prijsverhoging van grondstoffen een legitieme reden zou zijn. Bovendien is het boos dat de Franse wet verbiedt om ketens een eigen prijs te laten bepalen; zij mogen niet onder de door de producenten vastgestelde verkoopprijs gaan zitten.

Beiersdorf in Frankrijk vindt de campagne van LeClerc misleidend omdat deze verhogingen helemaal niet aan de consument zijn doorberekend. Het zou om de prijzen gaan die nog voor de kortingen gelden. Men spreekt van rebates. Wat zoveel als korting betekent, ofwel: de artikelen worden met acties aangeprijsd, een kortingstarief, terwijl het eigenlijk geen korting betreft, men komt gewoon op de eigenlijke prijs uit die de fabrikant ervoor wil hebben. Kortom: een verborgen prijsverhoging (correct me if i am wrong:-)!)

Nou is het blijkbaar in Amerika heel normaal om die rebate in acties te vermelden, in Europa dus helemaal niet. Dit klopt toch eigenlijk niet, zeg….

L'Oreal wilde niet reageren op het debacle.

Dit bericht stond overigens vandaag op WWD.com

 

Lees ook:Franse supermarkt haalt cremes uit het schap
Lees ook:‘80 beautyminuten’ van Etos
Lees ook:Stap met huisgenoten onder de douche!
Lees ook:L’Oreal verliest zaak bij eBay in Belgie
Lees ook:ADV: Shop jij al online met korting?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>