Waarom is het ene potje duurder dan het andere?

Vraag jij je ook wel eens af waarom een pot creme van Dove een derde kost van die van Estee Lauder? Zijn het echt de duurdere ingredienten, of is een imago- en marketingverhaal? Nieuwsgierig? Lees verder!

 

Het is en en blijft een heikele kwestie: waarom kost de huidontspannende crème van pakweg L'Oréal Paris maar € 15,99 en die van bijvoorbeeld Lancôme bijna € 70,-, terwijl beide merken eigendom van de L'Oréal groep zijn en er dus gebruik gemaakt wordt van dezelfde laboratoria en expertise, en zelfs vaak van dezelfde werkstoffen? Cosmeticajournalisten werd altijd graag verteld dat de duurdere merken in het algemeen hogere concentraties werkstoffen én duurdere ingrediënten gebruiken. De waarheid is genuanceerder.

Duurdere merken zijn duurder omdat ze innovaties meestal als eersten op de markt brengen en omdat deze merken vaak minder potjes verkopen dan een merk dat zich op de massamarkt begeeft (zoals bijv. Olaz, dat in de supermarkt te koop is), ligt de prijs dus hoger. De kosten moeten toch worden terugverdiend. Een merk dat meer potten produceert omdat het op grotere schaal verkrijgbaar is, kan veel goedkoper produceren en dus de prijs lager houden. Dat een duurder merk dus beter werkende crèmes levert, is niet per definitie waar. Als jij graag als eerste iets nieuws wilt uitproberen dan betaal je gewoon voor die voorsprong.

Daarnaast zijn er ook echt voorbeelden van massmarket merken die als eersten een innovatie brachten. Neem het peptidenverhaal van Olaz, dat een paar jaar geleden met Regenerist op de markt werd gebracht. Zij waren de eersten, past later volgden velen anderen en nu is de peptide als stimulator van collageen bij geen enkel merk meer weg te denken.

Ook het verhaal van de hogere concentraties snijdt niet altijd hout. Het allerbelangrijkste is dat de cocktail van actieve werkstoffen optimaal functioneert in de huid en ook daadwerkelijk in de huid terecht komt. Het gaat om een goede balans tussen de verschillende werkstoffen. Soms blijkt dan dat een lage concentratie al voldoende is van iets, soms merkt een fabrikant dat hogere concentraties juist beter werken en zie je ook dat ze door de tijd heen aanpassingen maken op een formule. 

De werking van de stof met de andere ingrediënten in de crème moet dus goed zijn en ook met de emulsie waaruit de crème zelf is opgebouwd. Het kan echt wel voor komen dat de ingrediënten in een crème geen werking hebben omdat ze niet in de huid kunnen door dringen, of omdat ze gewoon als dooie mussen in de pot zitten, er helemaal geen sprake meer is van enige activiteit. Dit kan gebeuren omdat de emulsie daarvoor niet goed genoeg is, of de actieve werkstof verliest haar werking zodra het op de huid wordt aangebracht, als gevolg van licht en/of zuurstof bijvoorbeeld.

Een huid is niet geheel maar wel behoorlijk  ondoordringbaar en dat moet ook, anders word je ziek. Maar wil je toch letterlijk iets kunnen doen aan de conditieverbetering van de huid, moeten werkstoffen wel in de bovenste huidlaag kunnen doordringen. Hiervoor heb je een bijvoorbeeld een ingenieus transportmiddeltje nodig: bijvoorbeeld een liposoom; een bolletje waarin de werkstoffen ligt opgesloten en dat in de huid kan komen waar het dan de werkstof vrijlaat. Of, zoals tegenwoordig steeds vaker gebeurt; met nanotechnologie, waarbij deeltjes zo klein gemaakt worden, dat ze vanzelf iets in de huid zakken.

Vaak verdwijnt zo'n product dan uit de markt, of de formule wordt verbeterd. De concentratie zegt dus niet alles, of het belangrijkste ingrediënt actief zijn werk kan doen dus wel. Daarnaast: actieve ingredienten hoeven ook niet in hoge doseringen gebruikt te worden, laaggedoseerd kan ook werken.

Verrassend is wel weer het verschil in de gevoelsmatige beleving van een crème. Dure crèmes voelen vaak veel lekkerder aan op de huid, ze smeren heerlijk romig en zacht en laten een prachtig zijdeachtig gevoel achter, bovendien zijn ze voorzien van een elegante, luxe parfumering en zitten ze verpakt in beeldschone flesjes en potjes. Gevoel voor schoonheid is een persoonlijke beleving. Duurdere merken verstaan die kunst, ergo: doen erg hun best om die kunst te verstaan omdat ze weten dat ze daarmee meer geld kunnen vragen voor een pot. Het is een kwestie van smaak zullen we maar zeggen.

En last but not least: op welke trede van de trap wil een producent zijn merk positioneren? Pure marketing, en daarmee bedoel ik dat potten ook bewust duur geprijsd kunnen worden omdat de producent besloten heeft dat de creme qua feel en look bij in zijn dure merkenportefeuille hoort. Maar er kunnen dan nog best heel betaalbare ingredienten in zitten.

De cosmeticaindustrie is op het prijs-product punt totaal onzichtbaar. Talloze factoren zijn er aan te wijzen waarom het ene duur en het andere goedkoop is en men gaat het je (en ons) echt niet allemaal vertellen, want dan wordt de droom doorgeprikt en cosmetica bestaat toch ten dele bij de kracht van de mooie droom. Niet waar?

 

Lees ook:Uitslag beautypoll ‘Dure cremes’
Lees ook:Solutions: peptidencreme van Nederlandse bodem
Lees ook:Wat is er zo briljant aan cosmeticamerk Dermalogica?
Lees ook:dr Van der Hoog en Olaz pimpen hun assortiment op
Lees ook:Biologische sterren

16 Reacties // Reageer

16 thoughts on “Waarom is het ene potje duurder dan het andere?

  1. Jan Hamer

    Gewoon omdat zolang er mensen gek genoeg zijn zulke exorbitante prijzen te betalen schamen de producenten zich niet dit voor hun producten te vragen. En waarom zijn er mensen die deze bereidheid bezitten? Er is een categorie die denkt, wanneer het duur is zal het ook wel een goed product zijn en er is ook nog een categorie die wil laten zien dat zij zich het wel kunnen veroorloven zulke producten te kopen. Pure brallerigheid dus. Misschien dat het een vrouw een prettig gevoel geeft wanneer ze dergelijke zalfjes op haar huid smeert, suggestie speelt altijd een behoorlijke rol, maar eerlijk gezegd vind ik het weggegooid geld.

      /   Reply  / 
  2. teha de vries

    een vriend van mij is eens gaan uitzoeken ( hij is chemicus) wat er in een HEMA dagcrème zit en vergeleek dat met een merk als La Prairie.
    Hij ontdekte dat de stoffen waar het om gaat zowel in de HEMApot van 8,99 zaten als in die van 199,= Dat is toch erg!!!

      /   Reply  / 
  3. Jan Hamer

    Ik las eens op TV over een huidcrème van een bekend merk dat dit product getest was in een Zwitsers Dermatologisch laboratorium. Achterdochtig zoals ik nu eenmaal ben heb ik dat bedrijf een mailtje gestuurd met de vraag of ik het testrapport van het onderzoek zou mogen zien. Ik kreeg daarop een lullig mailtje terug met enkel en alleen de opmerking dat dit helaas niet kon. Niet tevreden met dit antwoord heb ik weer een mailtje gestuurd, nu met de vraag of ik dan de naam van dat laboratorium mocht hebben.
    Dit keer kreeg ik geen mailtje terug maar werd ik rond de koffie opgebeld en bleek ik iemand van het bedrijf aan de lijn te hebben die mij vertelde dat het hun niet vergund was uit privacyredenen mij de naam van dat bedrijf te noemen. Aangezien de dame die het me vertelde volkomen correct me te woord stond ben ook ik beleefd gebleven maar heb nog wel tegen haar gezegd dat ik het idee had dat ik willens en wetens om de tuin geleid werd. Daarmee kwam er een einde aan het gesprek. Groot was dan ook mijn verbazing dat ik dezelfde avond nog gebeld werd en weer die dame aan de telefoon kreeg. Die vertelde me dat ze in opdracht van haar baas tegen me gelogen had en dat haar dat vreselijk hoog zat. Nadat ik beloofd had haar naam niet te gebruiken vertelde ze me dat het testen van een nieuw product gebeurde door een aantal personeelsleden een potje ervan mee te geven, die mochten het dan uitproberen en wanneer bleek dat het geen huidirritaties veroorzaakte werd het product op de markt gebracht. Ik heb haar bedankt voor haar eerlijkheid. Vanwege mijn belofte aan die dame heb ik bewust het merk niet genoemd, maar ik vermoed dat het bij al die bedrijven net zo gaat.

      /   Reply  / 
  4. teha de vries

    tsjees, nou word ik vreselijk nieuwsgierig naar het merk.
    En ik hoop voor die dame dat haar baas dit niet gelezen heeft:)

      /   Reply  / 
  5. Marleen

    Ik bewaar in het vervolg gewoon mijn dure verpakking, daar stop ik dan gewoon een etos huismerk ofzo in!
    haha!

      /   Reply  / 
  6. Jan Hamer

    Sorry, ik noem het merk niet, ik wil die eerlijke dame niet in problemen brengen.

      /   Reply  / 
  7. teha de vries

    het siert je….

      /   Reply  / 
  8. redactie,monique

    ha jan, sorry dat ik het zeg, maar ik vind je verhaal nogal vaag. als het om een merk ging dat reclame maakte op tv, kun je best de naam noemen. bovendien kost tv reclame heel wat geld, dus moet het wel een groot merk zijn geweest, en werkelijk alle grote merken die ik ken hebben inderdaad testgroepen, dat hoeven geen grote testgroepen te zijn, maar zo even wat personeelsleden inroepen voor een testje klinkt mij toch ongeloofwaardig in de oren.

    dus jan,met de billen bloot, geen halve waarheden hier graag!:-))

      /   Reply  / 
  9. redactie,monique

    of he jan, was het soms bij zo’n verkoopkanaal als Tell Sell???? dan kan ik me er alles bij voorstellen. met alle respect, maar de manier waarop die commercials in elkaar worden gezet zijn per definitie ongeloofwaardig. en dan ook totaal ongeloofwaardig.

    ik ging er namelijk gemakshalve even van uit dat je het over advertenties in gangbare reclameblokken op tv had, de merken die daar namelijk op adverteren, zullen je niet zo benaderen. hoewel ook zij vaak geen officiele testrapporten afgeven, want staatsgeheim…daar weet de consumentenbond vaak meer dan genoeg van.

      /   Reply  / 
  10. teha

    hé, hoe kan een verhaal van 17 maart reacties geven uit 2007? Die wel redelijk erbij passen overigens.

      /   Reply  / 
  11. meya

    Hebben jullie welleens kennis gemaakt met Bio-Essence huidverzorgings producten. de basis is 100% natuurlijk en wie wil dat niet.

    Ongekend sensationele werking.
    heb ze op de Vakbeurs ontmoet en binnen 3 minuten zag ik resultaat aan een kant van het gezicht. Dit doen ze zodat je het zelf kunt vergelijken en voelen. Ik heb al heel veel geprobeert maar nog nooit deze ervaring gehad. het trekt volledig in en elke keer gaat het een stukje verder de huid aanspannen
    Eindelijk een creme die doet wat het beloofd. Dit merk heeft 11 Award binnengehaald.
    supper producten. Ze staan steeds vaker in de betere bladen ook met hun Dode Zee Mineralen de goodkoopste die ik tot nu toe heb gevonden.echt heelijk spul. aanrader voor een ieder. Ik ben gewoon verslaafd aan deze producten met natuurlijke ingredienten. ze hebben regelmatig aanbiedingen en werken alleen met professionals. veel plezier.

    kijk op http://www.bodywish.nl

      /   Reply  / 
  12. redactie, monique

    nooit van gehoord meya. doen vast niet aan communicatie met de pers, anders had ik het vast wel eens op mijn bureau gekregen. waar koop jij het? en weet je ook wat het dan zo bijzonder maakt, qua werkstoffen en wat het verschil was met de ene en de andere kant van je gezicht?

      /   Reply  / 
  13. Jantien

    Het is inderdaad een feit dat de Dode Zee producten met 100% natuurlijke ingrediënten geweldig zijn voor het lichaam. In tegenstelling tot de bekende en dure merken zijn ze goedkoop en kwalitatief veel beter.
    Geen chemische stoffen; alle ingrediënten, zoals mineralen, plantenextracten en toevoegingen als vitamine E, Aloë Vera en Jojoba zijn een weldaad voor het lichaam. En natuurlijk dierproefvrij. Ook geen wonder dat deze producten eigenlijk alleen maar te krijgen zijn bij schoonheidsinstituten.
    Maar…., sinds kort is het geweldige merk INTENSIVE SPA Dead Sea Products te koop in onze webwinkel.
    Probeer het uit, want als je deze producten gebruikt, wil je niet meer anders.
    De huid knapt er heel erg van op, lijnen en rimpeltjes vervagen, de huid verfrist en wordt weer stralend.Je hele lichaam voelt weer zacht en de vochtigheidsbalans wordt weer op peil gebracht.
    Mocht je producten zoeken die nog niet in het overzicht voorkomen, mail dan even, want nog niet alle producten zijn geupload.
    Dus vers van de pers…..

    Tot gauw.

    Hgr,
    Jantien

      /   Reply  / 
  14. Jantien

    O ja, de webwinkel heet http://www.designfashionline.com.
    Niet alleen voor de aanschaf van Dead Sea Products, want ons assortiment bestaat uit heel veel leuke creaties van designers, die onbekend zijn in Nederland.
    Je kunt zelfs op verzoek ontwerpen laten maken, zoals handbeschilderde shawls.
    Kijk beslist eens verder, want het is echt de moeite waard.
    Binnenkort wordt het ‘nieuwe gezicht’ van http://www.designfashionline.com gepresenteerd en vindt U hier ook heren- en kindermode.
    En wat een extra fijn gevoel geeft: een deel van het bedrag dat U besteedt, wordt gedoneerd aan kleinschalige goede doelen. Meer informatie op onze websit.

    Hgr,
    Jantien

      /   Reply  / 
  15. Meya

    He Jantien,

    leuke site die designfashionline.
    Bedank voor de tip. Ik heb ook een tip voot jou.
    “Mon Platin” Dead sea Minerals waar ik het over had hierboven, is goedkoper of ze hebben grotere potten. Weet je dat meer dan 50 producten hebben van haar tot voeten?

    Wegens mijn allergische huid heb ik al van alles geprobeert. Hier ben ik erg blij mee en thuis wordt het nu door iedereen gebruikt.
    Leuk om cadeau te geven. Trowens ze sturen het ook aan je op als je het wilt.

      /   Reply  / 
  16. Demi.

    Maar die van Hema is even goed als die van estee lauder. Bij mij dan…

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>