Dag 2 In Cosmetics beurs; Groen knollenland

Op dag 2 was ik rond twaalf uur paraat voor wederom een sessie over groene cosmetica, georganiseerd door een organisatie die zich Organic Monitor noemt en luisterde ik 's middags naar weer zo'n marketresearchdame, nu van Kline, over de groeimarkt die Nutricosmetics heet. Biiiiiiiiiiiiiig in Japan. Alleen de gedachte al dat je dat collageen uit vis moet gaan drinken, maakt me al kotsmisselijk. Om over de zuinige huidresultaten nog maar niet te spreken….

 

Het groene knollenland 

dr Judi Beerling van Organic Monitor bracht in beeld welke horrorverhalen er over groene cremes leven – daar had ik de afgelopen dagen overigens al genoeg van gehoord, vooral van Estee lauder – en ze deed ze af als weinig wetenschappelijk gefundeerd commentaar; ergo: er zijn helemaal geen peer reviewed stories dat groen onveilig is. Voor haar is het belangrijk dat het consumentenbewustzijn over veiligheid van cosmetica en voeding begint toe te nemen. Ze verwees naar het rapport Skin Deep dat in 2004 uitkwam en een overzicht geeft van de (on)mogelijkheden van synthetische en groene cremes (plus de nodige horrorverhalen over synthetische cremes, zo neutraal was dr Beerling niet in haar toespraakje om dit ook te melden), bijelkaar gesprokkeld door talloze wetenschappers met een voorliefde voor groen.

En ze verhaalde over meer activisme waarvan de bewijzen opvallend genoeg vooral op het internet te vinden zijn, zoals campagnes van The Campaign for Safe Cosmetics, om ook werknemers beter te gaan beschermen tegen de kankerverwekkende en hormoonbeinvloedende stoffen waarmee toch zeker wel gewerkt wordt in de totale industrie.

Ook gaf Beerling een lijstje met redenen waarom groen beter is; volgens haar is het werkzaam hoewel daarop nog een hoop te verbeteren valt, het heeft de sympathie van de consument, je kunt fair trade handelen en goed doen voor het milieu.

Ze gaf aan dat er gelukkig dankzij micro organismen als schimmels maar ook met enzymen al verbetering van actieve ingredienten voor de huid te behalen valt. Jammer alleen dat er nog geen plantaardige uv-filters bestaan, emulsifiers en goede conserveringsmiddelen. Verbeterpunten! Volgens haar gaan de komende jaren ook veel inspiraties uit de traditionele Chinese geneeskunde komen, uit de Ayurveda en uit het tropisch regenwoud. Het King's College in London zou al diverse onderzoeken hebben lopen.

Maar 100% organic en helemaal groen? Het is nog even een utopie..

Allemaal aan snoepjes voor een betere huid!

Oh gatver, ik heb hier dus voorlopig helemaal niets mee he, dus ik ben vooringenomen, helaas! Voeding met een beautyclaim. In Japan is het al jaren hot en een zeer grote markt. Daar stikt het van de dranken, van yoghurt tot thee en snoepgoed van candy's tot repen waarin collageen uit vis, hyaluronzuur, anti-oxidanten en god weet wat nog meer allemaal zit! Het wordt allemaal als funproducten gebracht, want tsja, wat moet je claimen? Ze houden de claims over een mooiere huid bewust vaag. Het spul is ook behoorlijk goedkoop. Japanners vinden het enig, houden wel van een innovatief gekkigheidje en ach, baat het niet, dan schaadt het niet…toch?

Dan Europa, ook daarvan beweerde Kelly Mellage, director personal care industry van Kline Marketresearch dat er al heel wat te halen valt, vooral aan voedingssupplementen met een beautyclaim, waarvan Imedeen het meest sprekende voorbeeld voor haar is. Nou heeft Imedeen ook heel degelijk onderzoek gedaan volgens de normen en het werkt, dat moet gezegd. Maar verder, ach er zit zoveel in die pillen wat je ook al in een goede multi vind. Vandaar mijn bezwaren, teveel aangedikte marketing. Maar Europa heeft een fijn kanaal ervoor, de apotheker, en vooral in zuidelijke landen loopt dat prima, net zoals in Frankrijk en Engeland – nee Nederland staat nog niet op de kaart. Ook zo fijn voor wie de bizz overweegt: je mag het hier lekker duur maken, daar houden Europeanen wel van, is goed voor de geloofwaardigheid. Nu weet ik alleen niet wat er zou gebeuren als we collageen aan de man gaan brengen….het gebeurt ook nauwelijks, zal een goede reden voor zijn:-)

Mellage meldde dat het vooral beautybedrijven zijn die instappen en ze noemde recente voorbeelden van L'Oreal met Nestle met het drankje Inneov voor je haar (ze wist niet dat Kerastase ook pillen voor het haar heeft, laat staan dat ze wist dat Dior pillen voor de huid heeft – typisch Amerikaans weer, weten zo weinig van ons continent – ze wist geeneens het verschil tussen het Engelse pond-teken en de Euro….ik bedoel maar, hoezo tunnelvisie overthere….). Maar goed, ze meldde nog wel dat een enkele voedselfabrikant nu in beauty gaat, zoals Danone met de yoghurt Essensis, en Coca Cola met Lumea.

Jammer dat ze het product tegen cellulite van Nivea (Beiersdorf) niet in het vizier had, creme en pillen. Nog een mooi voorbeeld namelijk.

Waarom komen al die marketresearchers toch uit Amerika op zo'n beurs, waarom staan er geen Europeanen te delibreren? Europa is zooooo ver weg in de beleving van een Amerikaan, en Japan is lekker dichtbij. Zo heb ik op dag twee geleerd.

Lees ook deze blogs: The green Summit, dag 1 op In Cosmetics, Groene Smeersels in NRC.Next, en Gaat Spa straks ook creme verkopen?

 

Lees ook:Eet je haren dikker
Lees ook:Beautypillen van Biodermal en Imedeen, zin of onzin?
Lees ook:Méér collageen dankzij citrusvruchten
Lees ook:Koffie met Collageen houdt je jong!
Lees ook:Green Summit: plantencreme veilig of bacteriebom?

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Dag 2 In Cosmetics beurs; Groen knollenland

  1. Nirvana

    Groene cosmetica? Dat is water en groene zeep.

    ;-)

      /   Reply  / 
  2. redactie, monique

    wat dacht je van groene make-up….nog erger:-)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>