Tsja, het zal niet elke bloglezer en consument interesseren wat ik te melden heb over 's werelds grootste zakenbeurs voor de cosmetica-industrie, maar het handjevol dat het wel graag leest, kan ik vandaag plezieren met een impressie van lezingen van deze eerste dag. Waarin ethisch ondernemen ook in de beauty-industrie steeds belangrijker wordt en wat groen heet, nog lang niet is uitgekristalliseerd. Ook in het groen zullen segmentaties op gaan treden; van massmarket tot premium a la macrobiotisch…..
Tijdens de perslunch – waar geen enkele Nederlandse journalist bij aanwezig was – kreeg ik wat meer inzicht in wat voor een organisatie die In Cosmetics beurs wereldwijd is. Het is een plek waar grondstofleveranciers hun waar aanbieden aan eindproducenten. Het stikt er dus ook van de chemici, die jagen op nieuwe materialen om in cosmetica te verwerken. Daar omheen worden tientallen lezingen gegeven; van marketing tot innovatie, en formuleringsworkshops om nog fantastischer smeersels te maken.
De beurs was nu voor het eerst in Amsterdam en dat legt de organisatie (Reed Elsevier) geen windeieren. De komst aan exposanten en geregistreerde bezoekers is nog nooit zo hoog geweest: 8000 m2 standruimte, 345 aanbieders, 23% meer bezoekers waarvan 43% zelfs first time. Mijn stad werkt als een magneet, zo is wel duidelijk. Meertalig, leuk entertainment, centrale ligging, goede airport hub…et cetera. Kom maar lekker terug hoor, ik ga graag op de fiets naar dit soort big events toe haha.
Samenwerking R&D en marketing
Het is publiek geheim dat chemici en marketeers geen beste vriendjes zijn. Tijdens de eerste lezing die ik bezocht werd ons duidelijk gemaakt hoe belangrijk dat teamen wordt om tot zinnige producten te kunnen komen. De industrie koerst namelijk op een nieuwe ethiek af, zoiets als van Dove: 'talk to your daughter before the cosmetics industry does it' . De boodschap moet eerlijk, de bewijzen moeten kloppen, we willen een mooiere huid, zelfs een mooier leven, maar een beetje integer graag. En daarbij zal R&D moeten helpen, met het afstemmen van producten en eigenschappen op de wensen van de consument, waarvan de marketeers weer alles weet.
Het gaat over avantgarde marketing, zoals Nica Lewis, head consultant bij Mintel het zo mooi noemde. Verwachtte ik vervolgens een fijn filosofisch betoog, kwam ik helaas bedrogen uit. Ze gaf daarna een productopsomming van twee trends: high tech met merken die focussen op stamcellen, groeifactoren, peptiden en zelfs lichaamssappen als moedermelk en sperma(!), en het super natuurlijke (die invulling laat zich wel raden, hoewel….hoort borstmelk en sperma daar eigenlijk ook niet in thuis??).
Ze gaf ook voorbeelden van nieuwe interessante verpakkingen, zoals het zelf blenden van serums, elektromagnetische apparaatjes voor thuisgebruik (wat Lancaster oa heeft), gadgets als 1-mans verpakkingen gekopieerd uit de foodindustrie. Ontwikkelingen die je nu al mondjes maat ziet, maar zeker groter gaan worden.
En ze verhaalde dus over de grote natuurlijke trend, een ontwikkeling die momenteel de grootste groei doormaakt in Europa zegt ze, met name in Frankrijk en Engeland, groter dan het high tech gebeuren, dat zie je toch meer in de US.
Tot slot haalde ze het toenemende belang van ethische claims aan:
dierproefvrij (hoezo?! volgens mij al lang achterhaald….), ecologisch vriendelijk, fair trade, ecologisch vriendelijke verpakkingen – met name dit gaat groeien, en dan nog de ethisch verantwoorde boodschap: niet lullen maar poetsen, kortom: gewoon doen wat je belooft, en nog een heel kleine trend; die van do-good, als megalomaan bedrijf geld geven aan de armlastigen en zo….kun je makkelijk goodwill mee scoren, kost weinig inspanning en geld eigenlijk.
(Ach, het was voor mij uiteindelijk niets nieuws. De dame in kwestie reist de wereld af op zoek naar gekke nieuwe dingen. Wellicht weet ze niet dat journalisten als zo'n helikopterview hebben, maar ja, daar zitten geen journalisten maar professionals met doorgaans een tunnelvisie. weten alles over hun eigen straatje maar te weinig wat zich daarbuiten afspeelt. (ik word ook maar marktresearcher, ga ik vast veel meer geld verdienen……..)
Wat doen we met groen?
Ik kreeg nog een staartje van een groene ronde tafel sessie mee, waarbij ik oppikte dat het bij gebruik van natuurlijke stoffen alleen maar belangrijker wordt dat de herkomst traceerbaar moet zijn, ivm mogelijke vervuilingen en men vermoedt dat uiteindelijk de wetgeving voor groen ook heel streng gaat worden, wat talloze beperkingen met zich mee gaat brengen.
Een chemicus uit Frankrijk grapte nog dat ze er doodmoe van wordt wat nu wel en niet voor groen kan doorgaan. 'Petroleum mag niet, maar he, het is wel afkomstig uit de aarde, van totaal vergane dinosaurissen!' Er werd hard gelachen. Eigenlijk zouden water en mineralen ook niet mogen,……pffffffffff, en hoe zit het met al die groene stoffen die zo bewerkt moeten worden opeen chemische manier dat er nog nauwelijks van groen te spreken is?
Het groene front zit voorlopig nog wel met de handen in het haar en trekt zich wellicht straks zelfs de haren uit het hoofd. Er is geen eenduidige standaard, er is veel religie en politiek. De moderator sprak tot slot nog: straks wordt gewone organic cosmetica een massmarket product en zie je in het high end segment cosmetica volgens macrobiotische en veganistische principes gemaakt…
Ach ja…wat willen mensen eigenlijk? waarom doen we zo ingewikkeld? een chemicus vertelde mij gisteren nog dat het prima is om te smeren maar vroeger of later krijgen we allemaal de rekening gepresenteerd met huidovergevoeligheden. die zijn onontkoombaar. we smeren veel te veel zei hij.
Ach ja…..ach so…..
Lees ook dit stuk over de opkomst van ethiek in de luxury lifestyle industrie: Gucci is passe…
Lees ook:
- Mijn artikel in NRC.Next over groene smeersels
- The green Summit; groene creme bacteriebom of niet?
- Dag 2 verslag van de beurs In Cosmetics
Lees ook:Nieuwe groene eco trends
Lees ook:Green Summit: plantencreme veilig of bacteriebom?
Lees ook:De BOTANICEUTICALS komen eraan!
Lees ook:Dag 2 In Cosmetics beurs; Groen knollenland
Lees ook:Kom naar Monique’s beautyspreekuur op New Beauty beurs!