Verband tussen borstkanker en deodorant voorgoed ontkracht?

Er zijn de laatste jaren heel wat angstige berichten in de media verschenen over een mogelijk verband tussen borstkanker en het gebruik van deodorant. En dan gaat het zowel over het gebruik van conserveringsmiddelen als parabenen, als aluminiumzouten die zweet tegenhouden. De Engelse website TheFactsAbout meldt nu dat in opdracht van Unilever een team van onafhankelijke kankerspecialisten een uitgebreide literatuurstudie heeft gedaan naar het gebruik van aluminiumzouten en het verband met borstkanker. Hieruit is gebleken dat er nadanoppes aanwijzingen zijn dat er een link is tussen de twee.  

 

Het is niet voor niets dat Unilever dit onderzoek heeft geinitieerd. Als fabrikant van deo's heeft het er alle belang bij dat geruchten opgeruimd worden. Volgens de publicatie op de Engelse website is er heel transparant en volgens het geldende protocol te werk gegaan. Er zijn ook specialisten bij gehaald die verder geen belang hebben bij de uitkomst van het onderzoek.

De oncologen hebben 59 onderzoeken naar dit topic die sinds 1994 gepubliceerd zijn geanalyseerd en hun bevindingen van deze literatuurstudie in het Franse medisch vakblad Le Bulletin du Cancer van september 2008 gepubliceerd.

Lees meer over dit onderzoek hier.

Lees hier ook over de berichtgeving rond parabenen in deodorants, op de website van het KWF

Lees ook deze blogs:

Zweet? Je schaamt je dood…

 

copyrights: www.moniquelindeboom.nl

 

Lees ook:Ruikt jouw zweet ook zo naar etenslucht?
Lees ook:Unilever stopt met gebruik superdunne modellen. Hoera!!
Lees ook:Goed ‘borsten’ nieuws
Lees ook:Unilever (oa Dove) maakt halszaak van verantwoord ondernemen
Lees ook:Synthetische stoffen in creme weer ter discussie

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “Verband tussen borstkanker en deodorant voorgoed ontkracht?

  1. Lou

    Bedankt voor dit nieuws. Dat zijn inderdaad bemoedigende berichten.

    Omdat het vermoeden van een verband tussen aluminiumchloride en borstkanker alsmede Alzheimer’s al langer leeft, heb ik indertijd besloten die ‘calculated risk’ dan maar te nemen en waar mogelijk te compenseren met gedrag en voeding die het risico op beide aandoeningen verlagen. De alternatieven doen het hem echt niet voor mij – en geloof me, ik heb er heel wat geprobeerd!

    Toch roept dit ‘uitgebreide literatuuronderzoek’ ook meteen de scepticus in mij wakker; vooral als ik zie wie de opdrachtgever is. Uitgebreid en selectief sluiten elkaar nu eenmaal niet uit…

      /   Reply  / 
  2. redactie, Monique

    Dat vind ik ook het lastige eraan. Gelukkig is men wel zo open om te vertellen dat Unilever de opdrachtgever was. Unilever was ook de opdrachtgever naar het onderzoek rond parabenen en deo’s. Er zijn te veel onderzoeken bekend waarbij de commerciele component aanzienlijk was (is), en daardoor word je meteen sceptisch als je dit hoort. dat is jammer, ik heb dat ook. toch wil ik graag geloven dat het goed is zo, maar ik blijf ook altijd waakzaam. ik geloof uiteindelijk dat je van alles wat je tot je neemt maar beter niet teveel kunt nemen.

      /   Reply  / 
  3. Lou

    Monique, wat geinig, nee rebels (ha!) dat je voor een foto met okselhaar hebt gekozen. En dat ziet er toch prima uit. Pas in derde instantie drong tot me door dat hier een afwijkend beeld wordt getoond. Leuk!

      /   Reply  / 
  4. redactie, monique

    Bewust gedaan, omdat ik onpasselijk word van die vreselijke (tijdrovende, stupide, bultjes en bobbeltjes en jeuk veroorzakende)onthaar-trend! Leuk dat het je opvalt:-))

      /   Reply  / 
  5. Nirvana

    @Lou/Monique: Mwah, dat overdreven gedoe met ontharing lijkt uit Amerika overgewaaid. Vandaar bijv. zo’n speciale site over wenkbrauwen waar Monique het recent over had.

    Waarom hebben de onderzoekers het in een Frans tijdschrift in het Frans gepubliceerd? Maar goed, het lijkt braaf in het Engels vertaald.

      /   Reply  / 
  6. redactie, monique

    vertel Nirv, waarom hebben ze het in een frans blad gepubliceerd?

      /   Reply  / 
  7. Nirvana

    @Monique: “Dat zeg ik!” “Dat zeg ik toch!” :-)

    Het artikel heb ik gelezen en eigenlijk is er geen woord Frans bij. Alle auteurs zijn Fransen (Franse namen en ze werken ook in La France) en Fransen schrijven -heel eigenwijs- graag in hun eigen taal, ook als ze wetenschap bedrijven. Een beter waarschijnlijk antwoord kan ik niet verzinnen, denk ik.

    Je kunt het Franse verhaal overigens zo van de site van het tijdschrift downloaden.

    Ze schrijven een paar dingen die ook heel grappig zijn:
    1) “In the article by McGrath, two curves are intended to show that since 1940 the evolution of breast cancer incidence has paralleled that of the sale of antiperspirant and deodorant products (Figure 1) [7]. To grant credence to this hypothesis would be to ignore all the other markets that have grown over the same period: household apparatuses, cars, computers, foreign travel, etc.” Ze hadden ook een verband tussen ooievaars en geboortes kunnen noemen.
    2) “Certain questions and observations also appear to have been overlooked by the authors of these studies. [...] It might be therefore, as Lorette claims, that the greater frequency of breast cancer in the upper
    outer quadrant of the breasts is simply related to the presence of a greater quantity of breast tissue in this quadrant [11].” Sommige onderzoekers hebben dus kennelijk niet eens in de gaten gehad dat er op bepaalde plaatsen in de borst meer borstweefsel zit.

    Ze sluiten pittig af:
    3) “Use of deodorants/antiperspirants and increased incidence of breast cancer: are we on the wrong track? No prospective epidemiological study to date has demonstrated this hypothesis [...] Taking into account the high prevalence of breast cancer, particularly in France [37], it seems essential, rather than alarm women with groundless assumptions, to heighten their awareness of the importance of prevention and the value of screening by relaying to them the information campaigns set up by the authorities, hospitals and patient associations to combat this scourge better.”

    Kortom: De artikelen geven geen enkel bewijs. Er zijn belangrijker zaken i.v.m. borstkanker dan pseudo-wetenschappelijke claims.

    (Tussen haakjes: Parabenen zijn –zie het artikel– buiten beschouwing gelaten.)

      /   Reply  / 
  8. redactie, monique

    nou kijk eens aan nirv! ik stel als journalist graag domme vragen want je krijgt er vaak intelligente antwoorden op! en jij komt hierbij met heel leuke info -dank dat je de tijd ervoor genomen hebt.

    dus ik ga verder met vragen stellen:
    mag je impliceren dat als er geen bewijs geleverd is nav eerdere publicaties dat dat ook betekent dat het tegendeel ook nog niet bewezen is?

    en kun je die laatste conclusie nog eens uitleggen: ”Er zijn belangrijker zaken i.v.m. borstkanker dan pseudo-wetenschappelijke claims. ‘

    wat parabenen betreft: dat was vast niet unilevers belang, toch?

      /   Reply  / 
  9. Nirvana

    @Monique: Bewijs voor de onderzochte bewering ontbreekt, maar er is wel heel hard geroepen dat het zo was.

    Mogelijkheden dat het toch waar is die ik nu zie:
    a) studies die ze niet hebben gevonden, maar wel (enig) bewijsmateriaal bevatten.
    b) kleine effecten, die nauwelijks significant zijn.

    De onderzoekers vinden de claim m.b.t. aluminiumzouten pseudowetenschap. Met die ongegronde bewering wordt onrust gezaaid onder de bevolking. Men kan zich beter richten op preventie en betrouwbare informatie daarover verspreiden.

    “wat parabenen betreft: dat was vast niet unilevers belang, toch?”

    De onderzoekers hebben parabenen buiten beschouwing gelaten omdat ze gewoonlijk niet voorkomen in deodorants. Ze geven daar ook nog een argument voor:
    “Parabens are generally not present in deodorants/
    antiperspirants, which may be  explained  by  the  fact  that,  as  bactericides,  deodorants/antiperspirants  are  self‐ preservative  and  therefore  do  not  need  the  addition  of  preservatives  such  as  parabens.”

      /   Reply  / 
  10. Pingback: Borstkanker gaat vaker weg dan we denken | Beauty

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>