Stralende huid dankzij de sauna

De sauna doet veel goeds voor je body en mind. Het boost je weerstand, maakt je energieker en gezonder en last but not least, je huid wordt er stralender van!

Finnen gaan gemiddeld één of twee keer per week naar de sauna. Zij doen dit vaak op zaterdag, omdat je lichaam dan grondig is gereinigd vóór de rustdag op zondag. De eerste sauna ontstond 2000 jaar geleden in Finland en functioneerden als onderdak tijdens de extreem koude wintermaanden.

In een sauna heerst een temperatuur van ongeveer 80-120°C. Het lichaam wordt, in een ontspannen omgeving, aan het werk gezet. Je neemt plaats, de warmte slaat als een deken om je huid en je huidporiën gaan open. Je gaat leren te zweten (kan best zijn dat dit in het begin niet gelijk gebeurt of juist heel heftig, dat verschilt per persoon). Iemand die vakereen heteluchtbad neemt, zweet makkelijker dan een beginneling. Na een minuut of tien geeft je lichaam het signaal dat je de sauna moet verlaten om af te koelen.

Door het saunabaden verliest het lichaam ongeveer een halve tot anderhalve liter vocht per keer. In dit vocht zit niet alleen zweet, maar er zitten ook melkzuren in die na een zware lichamelijke inspanning in je weefsels zijn achtergebleven. Het lichaam reinigt zich zelf op deze manier. Voor mensen met bronchitis en astma is het eveneens een aanrader, want men traint het ademhalingsapparaat en de slijmvliezen. Na het verliezen van vocht, dient men dit ook weer aan te vullen met water of groene thee om nierklachten te voorkomen. De dieptewerking van een saunabad is het effectiefst wanneer men pas na afloop iets drinkt.

Het bezoeken van een sauna heeft veel voordelen. In de eerste plaats neem je pas op de plaats en tijd voor jezelf. Je ontspant, begeeft je in een mooie omgeving zonder mobiel en er is eindelijk tijd om even helemaal niets anders te doen dan datgene wat je in de sauna doet. Door de gewenning van warmte en kou bouwt het lichaam weerstand op. Hierdoor leert men ook beter met koude- en warme dagen om te gaan en kunnen verkoudheden en griepvirussen in zekere zin worden voorkomen. Hart- en bloedvaten worden getraind, omdat een saunagang de harstlag flink kan laten stijgen. Het lichaam pompt bloed naar je huid om af te koelen. Hierdoor blijven je hart en bloedvaten in conditie. Ook je huid en je organen zijn gebaat bij het reinigende effect van de sauna. Er worden afvalstoffen afgevoerd en men kan dit optimaliseren door eventueel ook nog gebruik te maken van een massage.

Qua Sauna-aanbod is Nederland een rijk land. In elke provincie bevinden zich meerdere saunacomplexen. Elke sauna heeft verschillende faciliteiten en rituelen waarbij je kunt denken aan Finse Sauna, Stoomgrotten, Paalsauna’s, Finse opgietrituelen (Löyly), idyllische rustruimtes, beautybehandelingen, massages, whirlpools en kruidentempels.

Speciale Saunaregels

  1. Vooraf douchen
  2. Afdrogen
  3. Neem een warm voetenbad
  4. Ga zitten of liggen in de sauna en hou dit zo’n acht tot tien minuten vol
  5. Verlaat de sauna rustig en neem een koude douche of dompelbad.
  6. Douche lauw.
  7. Pak je rust. Lees een tijdschrift, bestel een smoothie…geniet. Rust ongeveer twintig minuten.
  8. Neem opnieuw een voetenbad en herhaal de voorgaande stappen

www.thermenholiday.nl , http://www.elysium.nl, www.saunavanegmond.nl, www.ridderrode.nl, www.thermentilburg.nl en www.devarana.nl

Lees ook:Hoe méér je stresst, hoe méér je zweet
Lees ook:THERME® Finn Sauna Hot/Cold Scrub, ervaar thuis een intens verkwikken​de saunabelev​ing!
Lees ook:Lekker opwarmen & ontspannen in de Iki-Sauna !
Lees ook:Zo relaxed is het bij Sauna de Veluwse Bron….
Lees ook:Suikerrrrrrscrub

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>