Dit worden de trends in beauty & wellness voor 2010

Ga je als ‘Cultural Creative’ voor 100% ‘groen’, blijf je geloven in het sprookje van de eeuwige jeugd en wil je als mailmoderne Adam je eigen gezichtsbehandeling of bodywax? Heb jij voor je persoonlijke gevoel van ‘wellness’ de City SPA’s, de thuisklysma’s of belevenisdouches al ontdekt en hecht je waarde aan ‘halal’, ondanks dat je géén moslim bent? Beauty Trendwatcher Mirna van Donselaar zet alvast weer vijf opvallende grote beautytrends voor 2010 voor je op een rijtje…

TREND 1: In een groen groen groen groen kikker-, kikkerland

‘Groen’ is en blijft een belangrijk issue, zo niet wordt steeds belangrijker. Steeds meer merken ontwikkelen hun (cosmetica)producten op basis van 100% biologische grondstoffen en daadwerkelijk natuurlijke ingrediënten. Het zijn producten die ook nog eens op een verantwoorde wijze (met respect voor de mensen die ze maken én het milieu) zijn geproduceerd. De producten die op je huid smeert, moet je bij wijze van spreken bijna kunnen “eten”. We zijn milieu- en gezondheidsbewust en aangezien de huid het grootste orgaan is van ons lichaam, kijken we steeds kritischer naar waarmee we haar verzorgen. Petrochemische stoffen zoals bijvoorbeeld parabenen, ftalaten, sulfaten en siliconen zien we liever niet of in elk geval zo min mogelijk terug in de formuleringen van onze verzorgingsproducten.

Mineralen als key-ingrediënt of op zichzelf staand als zijnde verwerkt in make-up zijn blijvend mateloos populair. Eén van de belangrijkste reden is het feit mineralen anorganisch zijn. Dat wil zeggen dat ze dus niet gevoelig zijn voor bacteriën. En daarmee wordt de toevoeging van conserveringsmiddelen zoals parabenen overbodig! Daarbij is het een natuurlijk ingrediënt dat goed aansluit bij onze huid. Het menselijk lichaam bestaat zelf immers ook voor een groot percentage uit mineralen.

Vorig jaar reeds gemeld maar meer dan ooit van toepassing in 2010: De moderne consument kijkt steeds kritischer naar de INCI’ s (dit is de lijst van ingrediënten die een cosmetisch product bevat) en wil daarin aantoonbaar zien dat een formule daadwerkelijk 100% natuurlijk is!

De zogeheten ‘Cultural Creatives’ is een groep ‘nieuwe’ consumenten, die duurzaam leven (en laten leven) als hoofddoel in het leven hebben en die wars zijn van materialisme. Ze leven relatief sober, laten bijvoorbeeld de auto vaker staan en pakken de bakfiets om de ‘kids’ naar school te brengen. Ze zijn zuinig met water en elektriciteit (de gloeilamp wordt steeds vaker vervangen door de LED- lamp), scheiden hun afval tot in detail, kiezen voor biokatoen (in plaats van synthetische stoffen) en in het boodschappenkarretje is de keuze voor ‘bio’ niet hip, maar vooral heel logisch!

De ‘groene’ schoonheidssalon die werkt met een daadwerkelijk natuurlijk (liefst biologisch) huidverzorgingsmerk en die het beleid in zijn totaliteit afstemt op ‘eco-vriendelijk’ ondernemen, maakt een hele goede kans op veel nieuwe klanten uit deze ‘nieuwe’ en steeds groter wordende doelgroep!

 smile

 

 

 

 

TREND 2: Mooi ouder worden in plaats van ‘anti-aging’ met eerlijke productinformatie

Sla een gemiddelde glossy open of kijk een avondje TV en tijdens de reclames wordt er volop gepredikt over en gepromoot voor ‘anti-aging’-producten. We worden overspoeld met congressen, advertenties en zelfs een gemiddelde supermarkt biedt producten aan in het schap die het verouderen “tegengaan”.

Heel veel beloftes, maar hoe zit het met de resultaten? Ouder worden kún je helaas niet stoppen! Er bestaat geen ‘anti-aging’, laat staan dat er producten zijn dit voor 100% kunnen realiseren! Wat wél bestaat is ervoor zorgen dat je op een zo mooi mogelijk wijze ouder wordt, door een consequente dagelijkse huidverzorging die helpt om de tekenen van de tand des tijds zoveel mogelijk te verzachten.

Een stukje zelfreflectie,  vooral zelfacceptatie (hoe moeilijk soms ook in deze tijden van uiterlijke uitvergroting) en het bewustzijn dat je, ook als je geen 20 meer bent, nog steeds prachtig kunt zijn, gaat de ‘plastic fantastic- hype’(waarbij men volledig uitdrukkingsloos, gelift, volgespoten met fillers en met lippen als Daffy Duck voor de dag komt) langzaamaan evenaren!

De ‘maakbare mens’ (nog steeds een grote doelgroep!) krijgt een geduchte opponent in de vorm van de mens die aan mindfullness doet, zichzelf accepteert mét en zonder schoonheidsfoutjes. Het is de nieuwe mens die gewoonweg lekker in zijn of haar vel zit door te ‘wezen’ (wees in plaats van te willen zijn!) in plaats van iemand anders c.q. een karikatuur van zichzelf te willen zijn, omdat de media bepalen wat de definitie van perfecte schoonheid is. Mooi ouder worden c.q. ‘pro-aging’ is (zeker met de huidige vergrijzing van onze maatschappij) dé toekomst en één van de te kiezen paden voor slimme marketeers.

Eerlijkheid op de verpakkingen inzake wat je van een beautyproduct daadwerkelijk kunt en mag verwachten, duurt het langst. Wie blijft vechten en hopen dat de utopie van ‘anti-aging’- producten en methodes die de tand destijds voor 100% kunnen stoppen ooit werkelijkheid zal worden, verliest de strijd hoe dan ook en staat uiteindelijk ook nog eens met een lege portemonnee!

Wat consumenten in 2010 absoluut willen (want dat wilden ze in 2009 al steeds meer…), zijn wetenschappelijke bewijzen, testrapporten of andere (bijv. klinische, placebo,- of dubbelblind gecontroleerde…) studies die de werkzaamheid van een cosmetisch product onomstotelijk aantonen.

spa_products_top_2

 

 

 

 

TREND 3 : Beautybehandelingen, speciaal voor moderne Adams  

Vrouwen zijn nog altijd grootgebruiksters op het gebied van verzorgende producten. Desondanks gaan ook steeds meer heren overstag en slaan kwistig aan het scrubben, maskeren en hydrateren ná het scheren! Gebeurde dit voorheen vaak door een stiekeme lik uit de potjes van de vrouw des huizes, tegenwoordig heeft menig man dusdanig veel verzorgende producten in de badkamer staan, dat je er als moderne Eva bijna jaloers op zou worden!

Zelfs de meest verzorgingsbewuste Adams wisten tot nu toe zelden of nooit de weg naar de spa- en beautyinstituten te vinden. Of ze durfden deze stap mogelijkerwijs niet  te nemen als ‘sterke’ geslacht, vanwege het ego? Daarom moet naast het behandelingsaanbod en de producten ook de inrichting van wellnessbedrijven meer doelgericht de gevoelswereld én specifieke behoeften van mannen aanspreken.

De “Spa Impressies Mannenwerelden” op de beautybeurs in 2008 in Düsseldorf  toonde daarom, hoe dit in het schoonheids- of wellnessinstituut verwezenlijkt kan worden. De Messe Düsseldorf en het Deutsche Wellness Verband, die de overkoepelende verantwoordelijkheid voor de speciale show dragen, hebben hiervoor destijds met Joachim Hallwachs, hallwachs &  partner – the design company (Bad Ragaz) en Sylvia Glückert, Wellconsult (München), twee gerenommeerde experts binnengehaald voor de uitvoering hiervan.

Onder de titel “PLEASURE: for men only” toonde Joachim Hallwachs een totaaloplossing die in elke body- en beauty behandelingsomgeving geïnstalleerd kan worden. Deze designer weet precies wat stoere mannen willen: noest wortelhout, stevig zwart graniet, edel leer, matglas, high-end tv- video- en soundsystems, glasvezel en bijzondere lichttechnieken.

Zo luxe en mannelijk als de omgevingssfeer is, zo functioneel en efficiënt wordt deze ruimte benut. Helder, duidelijk en vooral no-nonsense! Op slechts 36 m2 bevonden zich een behandelruimte, een douchetempel, een sauna- en badnissen. Het geheel vormde een all-in-one treatment suite, die mannen moest verleiden  als ware het een exclusieve Italiaanse sportwagen!

all-about-men-skincare

 

 

 

 

 

TREND 4: Multifunctionele Wellness/de opkomst van de City Spa’s

Wellness is en blijft een sterke groeimarkt. Juist in tijden van recessie willen we onszelf goed voelen en zorgen voor de nodige ontspanning en persoonlijke ‘zalving voor het vege lijf’.

Het genereren van “wellness” gebeurt in één van de vele kuuroorden (die steeds omvangrijker worden!), tussen de drukke werkzaamheden door in een Day- of City SPA (die als lucratieve paddenstoelen uit de grond schieten), maar ook steeds vaker thuis.

Het aanbod aan luxe, vaak op mondiale rituelen- gebaseerde kuurproducten voor thuisgebruik, neemt steeds verder toe. Het assortiment van dit soort relatief betaalbare ‘wellness- producten’ bij de drogist in het schap groeit stevig door.

Detoxen, ontzuren en ontslakken zijn populairder dan ooit en kunnen dankzij de nieuwste producten eenvoudig thuis worden gedaan. Klysma’s en hoge darmspoelingen (colon hydrotherapie) zorgen er letterlijk en figuurlijk voor dat we inmiddels taboeloos in  geuren en kleuren over onze hernieuwde gevoel van wellness kunnen vertellen tijdens verjaardagen of andere sociale happenings.

Het behandelingsaanbod in de verschillende kuuroorden is legio en wordt ook steeds uitgebreider. Ging je vroeger naar een kuuroord en vond je een rondje sauna en Spartaans dompelbad, afgesloten door een klassieke Zweedse ‘Heuleteuter’- massage al helemaal het einde?

Tegenwoordig kun je onder andere kiezen uit tig soorten sauna’s, belevenisdouches (met kleur- en geurtherapie en geluiden van donder en bliksem of de roep van Tarzan die nog net niet uit het plafond komt lianen), opgietrituelen, edelsteenmassages, bibberen in een ijsgrot, jezelf laten bekleien met  huidzuiverende Rasulmodder, je laten inzepen volgens de Turkse hammam, je derde oog laten begieten met een straaltje warme olie volgens de ayurveda, dry floaten met Nuvola (= gewichtsloos drijven op een soort bed met water, zónder nat te worden) en de meest uitheemse massagemomenten die Zweden qua landsgrens héél ver voorbij gaan.

Gemak en tijdbesparing dient de mooie moderne, (maakbare) mens, dus in steeds meer kuuroorden komt ook graag een arts spuiten op afspraak als het gaat om botox of een filler ter opvulling van de storende kreukelzones. Scheelt een hoop tijd en als je toch al op de behandelingsbank ligt voor een dagje relaxen, kun je je rimpels net zo goed direct mee laten ontspannen!

steen

 

 

 

 

TREND 5: Huidverzorging voor etnische doelgroepen

Reeds in 2008 voorspeld in een eerder trendrapport en in 2010 zet het verder door: huidverzorging voor de etnische medemens is een belangrijke markt waar geld te verdienen is. Onze samenleving is immers steeds meer een fraaie, kleurrijke mix van verschillende nationaliteiten.

Met name de donkere huid vraagt om specifieke verzorgingsproducten en dito make-up. Maar ook doelgroepen zoals moslims hebben specifieke wensen en eisen als het om de verzorging van hun huid en haar gaat. Bij etnische cosmetica kun je, naast speciale make-up, ook denken aan producten tegen hyperpigmentatie(wat bij een donkere huid relatief vaker voorkomt) of speciale peelings.

Ook producten die ‘halal’ (m.a.w. op een ‘reine’ manier) zijn geproduceerd zij in opkomst. Zo bevat ‘halal- cosmetica’ geen dierlijke ingrediënten, genetische gemanipuleerde werkstoffen of alcohol.

Dit soort cosmetica wordt reeds veelvuldig verkocht in het Midden-Oosten, maar zal ook in Europa en Nederland een steeds prominentere rol gaan krijgen. Deze cosmetica is er niet alleen voor moslims, maar voor een ieder die waarde hecht aan zuivere producten.

© Tekst: Mirna van Donselaar (www.cosmetitext.nl)

Lees ook:Wie krijgt de WELLNESS.nl AWARD 2016?
Lees ook:Laat je huid voor je werken!
Lees ook:Win een hot tub!
Lees ook:Beleef dé Hairspa @ Amsterdam CitySpa
Lees ook:Jo Wood Organics: puur de nieuwe luxe

13 Reacties // Reageer

13 thoughts on “Dit worden de trends in beauty & wellness voor 2010

  1. Louise

    Leuk artikel!! :-)

      /   Reply  / 
  2. Massage Amsterdam

    Ik maak mijn eigen olieen voor de massages in amsterdam. En dat geeft me precies de juiste invloed op ‘groen’ werken.

      /   Reply  / 
  3. injectables

    Wat een apart artikel. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden.

      /   Reply  / 
  4. recruitment software

    Wat een prachtig verhaal, ben benieuwd naar de producten.

      /   Reply  / 
  5. studenten

    leuke producten

      /   Reply  / 
  6. hernia

    niet alleen leuke producten maar ook goede!

      /   Reply  / 
  7. motorrijschool

    het is weer zomer, erg leuk om deze dingetjes te gebruiken.

      /   Reply  / 
  8. Wim

    Mooi is niet voor iedereen weggelegd?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>