Je karakter bepaalt je gezondheid

mermaidWat een eyeopener dit artikel. Het is gepubliceerd op www.goedgevoel.be, maar het is zo interessant dat jullie het ook zouden moeten lezen. Ik ben vaak moe en dat schijnt dus ook aan mijn karakter te liggen. Maar je kunt er ook iets aan doen met een bepaald dieet, ik heb zojuist gelezen dat ik donkere chocolade moet eten. Amazing! Kijk snel van welke voeding jij op knapt :)

Elke vrouw reageert anders op stress, wat slecht is voor je bloeddruk en hartziekten. Het zou ook andere problemen veroorzaken als chronische pijn, overgewicht, allergieën en diabetes. Omdat je persoonlijkheid bepaalt hoe je reageert op stress, geloven dokters dat je karakter je gezondheid bepaalt.

Vrouwen gevoeliger
Vrouwen zijn gevoeliger voor de negatieve effecten van stress, hun lichaam maakt meer hormonen vrij dan dat van mannen, ze blijven ook langer in hun lichaam. Twee Amerikaanse toonaangevende gynaecologen bestudeerden jarenlang hoe vrouwen reageren op stresshormonen. Op basis daarvan identificeerden ze verschillende stresstypes. Elk type is gevoeliger voor bepaalde ziekten. Het goede nieuws is dat jezelf kan beschermen tegen bepaalde deze problemen en zo je stress kan aanpakken. De artsen stelden namelijk een innovatief dieet en work-out op voor elk type.

Miss Panisch
Je doet veel aan multitasking, bent altijd alert en angstig. Als je niet leert trager te leven en af en toe te ontspannen, loop je risico op een burn-out en andere gezondheidsproblemen. Omdat je altijd een hoog niveau van stresshormonen hebt, loop je meer kans op stressgerelateerde ziekten als verkoudheden, blaas-, sinus- en schimmelinfecties, spanningshoofdpijnen, acne, geïrriteerd darmsyndroom, een laag libido, een onregelmatige menstruatiecyclus, paniekaanvallen, alcoholisme, zweren, depressies, hoge bloeddruk, hartziekten, osteoporose, diabetes en onvruchtbaarheid.

Dieet
Deze vrouw moet het meeste van haar energie ‘s ochtends opnemen en haar lichaam kalmeren aan het einde van de dag. Neem een ontbijt met zuivelproducten, fruit en volkorenbrood. De calorieën die je dan opneemt, zullen sneller ‘s ochtends dan ‘s avonds verwerkt worden, je stressgehalte zorgt er namelijk voor dat je lichaam anders suiker en vet afbreekt. Neem een kleine lunch en avondmaal, twee gezonde snacks overdag kalmeren je maag. Vermijd koffie, dat stimuleert je reeds overactieve zenuwstelsel, groene thee kan wel. Drink niet meer dan vijf eenheden alcohol per week. Dit droogt je uit je en verstoort je slaap.

Beperk vlees-, suiker- en vetconsumptie, eet meer noten, volkoren, zaden, groenten en fruit. Kies ook voor voeding rijk aan vitamine C als appelsienen, aardbeien en spruitjes en producten met veel zink als zeevruchten en noten om verkoudheden, sinusinfecties te bestrijden. Ook melk, eieren, vis, vlees en noten zijn goed voor je, ze stimuleren de productie van serotonine, wat je slaap verbetert en het hongergevoel onderdrukt, het maakt je eveneens toleranter voor pijn. Ook rundvlees, wild, kippenlever, avocado’s, bananen, tofu, sojabonen, spinazie, tomaten, wortelen, bruine rijst, havermout, bier en wijn helpen je alerter te voelen en je meer te concentreren onder stress.

Sport
Het is belangrijk dat je vijf keer per week minstens 30 minuten sport om stress te beperken. Jij doet dit het best vroeg in de ochtend, daarnaast is het belangrijk dat je twee of drie keer per week aan sterktetraining doet. Probeer ook dagelijks te ontspannen, om zo je stresshormonen onder controle te krijgen.

Miss vermoeid
Je bent permanent moe en hebt gebrek aan energie. Jouw niveau van het stresshormoon cortisol is te laag. Het is belangrijk om je immuunsysteem te sterken, omdat je last kunt hebben van artritis, astma, pijn, voedselallergieën, een zwak spijsverteringsstelsel, pms, depressie, psoriasis, hartziekten en osteoporose.  

Dieet
Eet regelmatig om je niveau van cortisol te stabiliseren. Zorg dat je lunch de zwaarste maaltijd van de dag is. Combineer proteïnes met koolhydraten om je zenuwstelsel te kalmeren. Trakteer je zelf op zoete en romige voeding om je hersenen te stimuleren pijnstillende stoffen aan te maken. Donkere chocolade is een goede optie. Eet veel vis, olijfolie en walnoten. Drink genoeg water om je spijsvertering te kalmeren. Ook is het belangrijk genoeg fruit en groenten te eten.

Beweging
Sport terwijl het nog licht is en doe dit elke dag op hetzelfde tijdstip, dat is belangrijk om je natuurlijke ritme te bewaren.  Consequentie is belangrijker dan intensiteit, begin traag en bouw dan op naar 30 minuten om de dag. Kies voor sporten als fietsen, aquagym, dansen of yoga.

Lees ook:Kun je een verkoudheid voorkomen?
Lees ook:Een killerbody in 12 weken met fitqueen Fajah Lourens
Lees ook:Meer energie met ‘De Levensstijl Methode’
Lees ook:Train je spieren en val af
Lees ook:Twee kilo dikker na je vakantie….en dan?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>