Een hoofddoek voor Prinses Máxima?

Zes op de tien Nederlandse moslima’s in de leeftijd van 15 tot 35 jaar- zo’n 80.000 jonge vrouwen – draagt tegenwoordig een hoofddoek. Niet door onderdrukking, maar juist als onderdeel van hun identiteit. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek dat werd uitgevoerd ter gelegenheid van de publicatie van ‘Hoofdboek’, een grootschalig project dat Nederlanders een kijkje in de wereld van hoofddoekdraagsters geeft. Er blijken veel vooroordelen over dit kledingstuk te zijn. Uit de resultaten komt bijvoorbeeld  naar voren dat de hoofddoek in toenemende mate een mode-item wordt, waarbij de hoofddoek steeds meer wordt aangepast op de outfit. Dit maakt de moslima voor veel modeketens en merken een interessante doelgroep. Uit het onderzoek blijkt dat de hoofddoek steeds meer identiteit weerspiegelt van de draagster (41%). Maar liefst 88% van de hoofddoekdraagsters zegt dat je er met een hoofddoek ook aantrekkelijk uit kan zien. Naast de 80.000 vrouwen met hoofddoek, geeft bijna driekwart van de niet-hoofddoek draagsters aan in de toekomst misschien wel een doek te gaan dragen. En terwijl het gros van Nederland denkt dat moslimvrouwen rond hun dertiende een hoofddoek gaan dragen, blijkt de gemiddelde leeftijd pas rond de 19 jaar te liggen. Hieruit blijkt dat het dragen van een hoofddoek een bewuste en persoonlijke keuze is.

Minimaal 34 exemplaren

Overigens blijft het dragen van een doek niet beperkt tot één exemplaar. Hoewel Nederlanders denken dat moslimvrouwen maar tien exemplaren in huis hebben, heeft de gemiddelde moslima zeker 34 exemplaren in haar kast hangen. Uitschieters met meer dan 100 exemplaren zijn overigens geen uitzondering. Zo laat de Marokkaans-Nederlandse Boutaïna Azzabi in Hoofdboek haar 100 prachtige hoofddoeken zien. Achter elke doek schuilt een eigen verhaal, anekdote of herinnering. Bijna de helft van de draagsters wisselt dagelijks van hoofddoek. De doek wordt vaak uitgezocht op basis van de stemming van de dag (42%). Vooral tijdens speciale dagen dragen moslima’s hun hoofddoek graag in een ander stijl, bijvoorbeeld tijdens bruiloften en feestdagen (66%), maar ook tijdens – meer ingeburgerd kan bijna niet – Koninginnedag (27%) en de Ramadan (17%).

Een persoonlijk accessoire

Draagsters zien de hoofddoek als een belangrijke, maar vooral persoonlijke accessoire: 46% van de respondenten heeft haar eerste hoofddoek nog; bijna de helft (49%) heeft nog nooit een exemplaar weggegooid. Bovendien bestaat er tussen hoofddoekdraagsters onderling een levendige ruilhandel met onder meer de moeder (27%), zussen (33%) en vriendinnen (16%). Het is niet zo dat iedere vrouw binnen het gezin automatisch een hoofddoek draagt. In meer dan de helft van de gezinnen dragen niet alle vrouwelijke familieleden een hoofddoek. Van een ‘kopvod’ is dus geen sprake: de doeken worden steeds modieuzer. Zo is 75% van de hoofddoekdraagsters de afgelopen jaren meer gekleurde en veelkleurige hoofddoeken gaan dragen – geheel in de trend van colour blocking – nauwkeurig afgestemd op hun outfit. Toch is de hoofddoek niet primair een fashion statement: het is vooral een uiting van het geloof (66%) en onderdeel van identiteit (41%). Een op de drie respondenten (32%) ziet de doek daarnaast nadrukkelijk als mode-item of als een van haar sieraden (26%). Een hoofddoek hoeft niet te betekenen dat er geen aandacht besteed mag worden aan het uiterlijk. Hoofddoekdraagsters permitteren zich zelfs meer modebewuste vrijheden dan niet-draagsters vinden dat ze zouden moeten doen: het dragen van skinny jeans moet gewoon kunnen (draagsters: 68% vs. niet-draagsters: 58%), net als hoge hakken (75% vs. 66%) en mooie make-up (79% vs. 71%).

Nederlandse rolmodellen

Moslima’s kopen hun nieuwe hoofddoeken – vaak zijn dit trouwens gewoon mooie sjaals – vooral in Turkse of Marokkaanse winkels (58%), op de voet gevolgd door de markt (58%). Maar ook de H&M (25%) en de V&D (15%) zijn populair onder deze vrouwen. Qua merkvoorkeuren zijn er dan ook nauwelijks verschillen met leeftijdsgenoten die geen hoofddoek dragen (allochtoon en autochtoon): de H&M (60%) en de Zara (44%) zijn favoriete winkels om kleding te kopen. De vrouwen zitten dus bovenop de mode. Van alle draagsters geeft 65% aan dat het huidige aanbod in de winkels te beperkt is. Gezien de modegevoelige interesses en de bestedingskracht van deze vrouwelijke doelgroep zou het voor modeontwerpers dan ook niet vreemd zijn om zich te richten op hoofddoeken. Welk merk zou ook met een hoofddoekenlijn moeten komen? Gucci, Guess en Chanel en niet te vergeten Viktor & Rolf. En het rolmodel voor deze ontwerpen? Naast de eigen moeder zijn vooral ‘de meiden van Halal’ de meest gerespecteerde hoofddoekdraagsters. Al zouden de respondenten ook heel graag Prinses Máxima (meest genoemd), Koningin Beatrix of Yolanthe Sneijder-Cabau een keer met een hoofddoek op willen zien.

Toelichting op het onderzoek

Het Nationaal Hoofddoek Onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van het magazine Hoofdboek. Deels online, deels face tot face zijn moslima’s met en zonder hoofddoek en andere Nederlandse vrouwen in de leeftijd van 15-35 jaar geïnterviewd. Daarnaast is een aantal vragen uit het onderzoek ook gesteld aan de Nederlandse bevolking van 18 – 70 jaar. In totaal  deden 1570 respondenten mee.  Meer informatie: motivaction.nl.

Lees ook:Nog 1 x 100 hoofddoeken
Lees ook:Welk slipje draag jij het liefst?
Lees ook:Maatje 42 komt in Nederland het meest voor bij vrouwen
Lees ook:Onderzoek Olaz; NL vrouw geen ijdeltuit
Lees ook:Papa’s zijn het blijst met zelfgemaakt cadeautje of een geurtje

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Een hoofddoek voor Prinses Máxima?

  1. Maria

    Als Nederlandse vrouw loop ik graag met een hoofddeksel op. wikkel ik me sjaal graag om mijn hoofd, enerzijds beschermd het tegen de zon. swinters vooral tegen de koude. Hygienisch in de bios, waar we lekker tegen de leuning van de stoel zitten…

    helaas worden we nog te veel er op aangekeken en wordt het ook gezegd. terwijl haarbanden in de mode zijn mag dat niet te veel bedekken, want dan lijk je te veel op een moslima….

    kijk ook eens naar het geheel; 1. je wordt niet meer uitgelachen over je kleur/soort haar dat je hebt…
    2. hygiene (als we gaan vragen hoe en wat bij onze bevolking denk dat we daar dan veel van kunnen leren, omdat haar wat bedekt is snel vet kan worden, luis e.d.)
    3. kleurrijk
    4. eigen keuze wel/niet
    5. warm en beschermend, ook verkoelend

      /   Reply  / 
  2. Toupasse

    De hoofddoek wordt in het westen gedragen als teken van vrouwenimamcipatie.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>