Cosmetica merken moet claims beter onderbouwen

Cosmetica fabrikanten claimen op de verpakking van hun producten veel met kreten als ‘geeft rust en ontspanning’ of ‘verjongt de huid’. Deze beweringen zijn vaak gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken. Zo schijnt Neovadiol in Vichy getest te zijn op een kunsthuid, maar in hoeverre werkt dat dan op een vrouwenhuid? Hans van Maanen, één van de sprekers op de Nederlandse Cosmetica Vereniging-persbijeenkomst van beautyjournalisten in de Bijenkorf, gaf op donderdag 5 april 2012 een beeld van zijn werkwijze als wetenschapsjournalist.

Bij het gebruik van cosmetica of huidverzorging zouden vrouwen eens wat nauwkeuriger naar een verpakking moeten kijken. De bewering op de verpakkingen zijn namelijk vaak onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Maar waar zijn die onderzoeksrapporten dan gepubliceerd? Vaak nergens, of het gaat simpelweg om beweringen via een persbericht? Vrouwen lijken bij cosmetica en huidverzorging vooral oog te hebben voor de beweringen op de verpakking. En dat komt goed uit: cosmetica lijkt voor 90 procent vooral een droom.

Geloofwaardigheid cosmetica onderzoek
Cosmetica fabrikanten kunnen de claims op hun verpakkingen op meerdere manieren naar buiten brengen. Het onderzoek krijgt natuurlijk het meeste aanzien als het om een publicatie in een specialistisch vakblad gaat, of een andere uitgave op het vlak van natuur en wetenschap. Publicatie in een tijdschrift of krant staat lager in de hiërarchie van geloofwaardigheid, maar spreekt wel een breder publiek aan. Ook is de informatie vaak toegankelijker, omdat het voor de doelgroep van de krant, tijdschrift of blog is geschreven.

Gebaseerd op een anekdote
De bewering van de werking van een schoonheidsproduct kent natuurlijk vele gradaties. Soms is de werking slechts gebaseerd op een anekdote. In sommige gevallen worden de resultaten van onderzoeken gewoon aangekondigd op een poster tijdens congressen of is het gebaseerd op een intern rapport, bijvoorbeeld door TNO. Het onderzoek maakt natuurlijk het minste indruk als deze naar buiten wordt gebracht via een persbericht door een fabrikant zelf. Het komt ook vaak voor dat een onderzoeksrapport nergens wordt gepubliceerd.

Journalisten moeten kritischer zijn
In de media is veel aandacht voor cosmetica, maar als het  om de werking van de producten gaat, is het volgens Van Maanen wel belangrijk dat de juiste vragen worden gesteld. Er zijn dan ook volgens hem vier basisvragen voor een artikel; 1 Hoe hebben ze dat gemeten. En zo goed? 2. Hoeveel scheelt het nu echt? 3. Waar is het gepubliceerd? 4. En wat voor soort onderzoek was het? Journalisten moeten bij de introductie van nieuwe producten dan ook volgens Van Maanen kritischer zijn over de beweringen die fabrikanten doen op de cosmetica en huidverzorgingverpakkingen.

Cijfers geven vertekend beeld
Journalisten moeten bij hun artikelen wel goed opletten, want onderzoekscijfers kunnen volgens Van Maanen namelijk een vertekend beeld geven. Als je zegt dat 13 procent van de mensen meer roodvlees zijn gaan eten, dan is dat op een percentage van 10.000 gebruikers waarvan er 85 vlees eten niet bijzonder veel. Het gaat dan om een toename van 11 mensen, naar 96 op de 10.000. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het lood op lipstift. Bij het opmaken van de mond smeert de vrouw 26 nanogram op haar lippen, het gaat dan om 40 milligram per lipstift. Echter, in onze voeding zit alleen al dagelijks gemiddeld 3000 nanogram. Onderzoekscijfers moeten dan ook in een juist perspectief gezien worden.

Wie heeft het onderzoek betaald?
Naast de basisvragen over hoe het wetenschappelijk onderzoek is verricht, is het ook goed om te kijken naar wie het onderzoek betaald heeft. Deze partij kan namelijk invloed hebben op de presentatie van de uitkomsten. Ook is het belangrijk om te kijken hoe de uitkomsten passen in het plaatje wat er al over het onderwerp bekend is. Een kritische vraag aan de onderzoekers kan natuurlijk zijn wat zij zelf nog een zwakke plek vinden in het onderzoek. Of: om te vragen wie het volstrekt niet eens is met de uitkomsten van het onderzoek.

Tests door vrouwen zelf
De introductie van cosmetica of een huidverzorgingsproduct wordt in de media vaak opgepakt door het opschrijven van meningen van vrouwen. Dergelijke ervaringen en opvattingen zijn subjectief en zijn zeker niet wetenschappelijk te noemen. Een dergelijke serie artikelen geeft natuurlijk wel inzicht in hoe vrouwen het product ervaren, maat het geeft weinig inzicht in de symptomen of werking van het product.

Wetenschappelijke experimenten
Het wetenschappelijk testen van producten kan natuurlijk op vele manieren. In het verleden kwamen daar vooral dieren aan te pas, wat nog steeds een hot topic is. De huidige voornaamste cosmetica onderzoeken kennen vele gradaties, zoals Fase 1-proeven, bijvoorbeeld om te kijken of het product veilig is, daarna volgen vaak de experimenten, daarbij is het belangrijk dat het vergelijkingsmateriaal over dezelfde eigenschappen beschikt. De testen moeten namelijk goed te vergelijken zijn. Daarna volgt de meta-analyse en dan volgt een richtlijn.

Conclusie
Cosmetica en huidverzorgingfabrikanten wekken met de claims op hun producten hoge verwachting bij de gebruikers. Vrouwen willen er mooi uitzien en cosmetica en huidverzorgingproducten lijken aan die wens tegemoet te komen. Cosmetica en huidverzorgingproducenten hebben natuurlijk een verplichting om meer openheid te geven over de werking van het product. Als je iets claimt, dan moet je ook kunnen aantonen dat je die verwachtingen waar kunt maken.

Lees ook:Natuurlijke cosmetica favoriet
Lees ook:Huidproblemen door verkeerde cosmetica
Lees ook:Mannen geven meer geld uit aan cosmetica dan vrouwen
Lees ook:De Amerikanen gaan bezuinigen op cosmetica
Lees ook:Psstt…Nivea Hair Recharge is ook voor vrouwen!

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Cosmetica merken moet claims beter onderbouwen

  1. Agnes

    Nuttig artikel dit. Ze beloven altijd van alles die fabrikanten, laat ze het maar eens waar maken.

      /   Reply  / 
  2. Allard Boudestein

    Eindelijk een genuanceerd verhaal over deze kwestie waarin 1 journalist heeft besloten 1 merk aan te vallen. Terwijl zij ook weet dat in de hele branche hetzelfde gebeurd. Begrijp dat je ergens moet beginnen, maar in het verhaal komt niet of nauwelijks aan de orde dat ze de totale gang van zaken in de cosmetische industrie aan de kaak stelt. Bij http://www.onlinecreme.nl is er nu wel een daling in de verkoop te zien van de Vichy Liftactiv Derm Source producten. Ook deze is relatief, dus even afwachten wat het op de langere termijn doet, voordat er conclusies getrokken kunnen worden.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>