Frambozen, avocado & pure chocolade voor een mooie huid

d

Bij ons en bij veel andere vrouwen staat het hebben van een mooie huid hoog op de wish list. De meesten van ons worden echter niet iedere dag wakker met een babyhuidje waar we niets voor hoeven te doen. Puistjes, een droge of juist een vette huid,vlekjes of rimpels; we verhelpen of voorkomen het graag. Maar hoe? Veel vrouwen vragen zich af: moeten we voor een perfecte teint nu vooral letten op onze voeding, of op de verzorging van de huid? Weleda, al 94 jaar expert in natuurlijke huidverzorging, geeft samen met twee specialisten helder antwoord.

Durf jij je gezichtscrème op te eten?

Weleda test deze maand de kennis van Nederlandse vrouwen over de verzorging van hun huid. Het cosmeticamerk wil vrouwen bewust maken van het feit dat gezond eten niet alleen geldt voor dat wat je daadwerkelijk eet, maar ook voor dat wat je op je huid smeert. Kort gezegd, wat je op je huid smeert, moet je eigenlijk ook kunnen eten. Weleda handelt sinds 1921 vanuit de overtuiging dat we alleen producten op onze huid behoren te smeren die uitsluitend natuurlijke ingrediënten bevatten. De natuur weet immers het beste wat goed voor je is en biedt veel wonderlijks voor je huid.

Maar waarom is dat zo belangrijk, en hoe verhoudt gezichtsverzorging zich tot wat we eten en drinken? Voedingsconsulente Stefanie Klaver en natural beauty specialist Danielle Ooteman stelden de ultieme tips samen voor een puntgave huid, door jezelf van binnen en van buiten zo natuurlijk mogelijk te voeden. Eten én smeren dus.

Top 8 voeding voor je huid door Stefanie Klaver

“Er zijn een heleboel ingrediënten die bijdragen aan een gezonde, mooie huid. In principe is het credo simpel: kies voor natuurlijke producten, voldoende en verschillende groente en fruit en minimaal 1,5 liter water, en je bent heel goed op weg. Ik heb mijn favoriete voeding voor de huid geselecteerd, producten boordevol goede stoffen die bekend staan om hun effect op de huid. En let ook op wat je níet eet: vermijd dus een teveel aan zoute snacks, suiker, alcohol en gefrituurd voedsel!”

Avocado

Goede bron van vezels en kalium, bomvol vitamine A, bevat aminozuren en antioxidanten. Voeding voor je huid: zuivert de huid en helpt bij ontdoen van dode huidcellen.Ontgift het lichaam, vermindert littekenvorming en stimuleert celvernieuwing.

Pure chocolade

Rijk aan de stof fenylethylamine en heel veel flavanoïden en polyfenolen. Voeding voor je huid: Cacaoflavanolen zorgen voor betere bescherming tegen UV licht en vrije radicalen zorgen voor een goede bloedtoevoer naar de huid. Resultaat: een sterkere, dikkere en zachtere huid.

Amandelen

Hoog gehalte vitamine E, veel vezels, omega-3 en omega-6 vetzuren, calcium, ijzer en zink. Voeding voor je huid: Vitamine E zorgt voor elasticiteit van je huid en de antioxidanten in vitamine E helpen schadelijke invloeden van buitenaf tegen te gaan. De hoge hoeveelheid vezels in amandelen helpen bij de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.

Vette vis

Boordevol vitamine B8 en rijke bron van omega-3 vetzuren. Voeding voor je huid: houdt de huid elastisch door deze goed te voeden, zorgt voor beter behoud van celmembranen wat rimpels en een droge huid helpt voorkomen.

Groene asperges

Bevat vitamine K, A, C en E, plus foliumzuren en de stof inuline. Voeding voor je huid: Asperges hebben een vochtafdrijvende werking, zijn bloedzuiverend en bevatten ontstekingsremmende stoffen. De vitaminen en foliumzuren zorgen voor een stralende huid en inuline houdt de darmflora op peil.

Frambozen

Tot de nok toe gevuld met vitamine C, rijk aan antioxidanten, bevatten veel calcium en magnesium, vezelrijk en rijk aan ellaginezuur. Voeding voor je huid: Helpt de afname van het bindweefsel tegen te gaan, waardoor de huid soepeler en elastischer blijft. Helpt de veroudering van de huid te verminderen door het DNA in de huidcellen tegen zonlicht te beschermen.

Zoete aardappel

Boordevol betacaroteen, vitamine C, B6, ijzer, kalium en calcium en veel vitamine A. Voeding voor je huid: vitamine A is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Samen met betacaroteen bestrijdt vitamine A vrije radicalen die huidveroudering veroorzaken en zorgen deze er beiden voor dat de huid beter beschermd is tegen de schadelijke invloed van UV-licht.

Rode biet

Rijk aan vitamine A, B1, B2, B6 en C, calcium, natrium, magnesium, fosfor, ijzer en foliumzuur. Voeding voor je huid: foliumzuur bevordert de productie van nieuwe cellen waardoor infecties, littekens en wondjes sneller en beter helen. Sterk ontgiftende werking, waardoor rode biet acné helpt voorkomen en ervoor zorgt dat je huid egaler wordt.

Recepten vol voeding voor je huid

Weleda vroeg food & lifestyle bloggers Ianna van Beginspiration en Sesanne van The Lion Kitchen recepten samen te stellen boordevol ingrediënten die bijdragen aan een mooie huid. Zij bedachten drie heerlijke, makkelijk te maken gangen die samen een huidverzorgend menu opleveren. Eet je huid mooi!

Facts & figures door Danielle Ooteman

“Ik hanteer al jaren een duidelijke vuistregel als het gaat om huidverzorging: wat je op je gezicht en lichaam smeert, moet je ook kunnen eten. Wees net zo selectief op het vlak van verzorgingsproducten als wanneer het gaat om gezonde voeding. Kies niet klakkeloos voor een product dat lekker ruikt of er mooi uitziet, maar laat je adviseren wat bij de behoeften van jouw huid past. Gebruik je regelmatig scrubs, maskers en heerlijke crèmes? Fijn! Maar wie niet let op genoeg fruit, groente en water in haar dieet, zal alsnog huidproblemen ervaren. Goede voeding van buiten en van binnen dus!”

Wist je dat…

• je huid verslaafd kan zijn aan paraffine? Dit ingrediënt is een minerale olie die in veel gezichtcrèmes zit en die de huid afsluit. Paraffine zorgt ervoor dat je huid goede ingrediënten niet opneemt en afvalstoffen niet kwijt kan. Dit leidt tot

uitdroging en is mede de oorzaak van rimpels. Groen smeren dus!

• het hoofdingrediënt uit Weleda Skin Food het driekleurig viooltje is? Het extract van deze geneeskrachtige plant heeft een vochtinbrengende werking en brengt de geprikkelde huid tot rust. Maar: de bloem is ook eetbaar! Je kunt het viooltje bijvoorbeeld verwerken in salades.

• de natuurlijke was die door bijen wordt gemaakt een beschermende werking op de huid heeft en beschikt over antibacteriële eigenschappen?

• aloë vera een van de meest gebruikte ingrediënten in huidverzorgingsproducten is vanwege het feit dat het de huid verzacht, hydrateert, voedt en het herstel van de huid versnelt?

• de huid zich ongeveer om de twintig dagen vernieuwt bij twintigers, om de dertig dagen bij dertigers en om de veertig dagen bij veertigers?

• overstappen van producten met synthetische stoffen naar natuurlijke huidverzorging een soort detoxkuur is? Symptomen als een droge huid en onzuiverheden kunnen tijdelijk sterker worden. Gifstoffen worden afgevoerd en de huidstofwisseling komt weer langzaam op gang. Resultaat zie je na een paar weken als de huid haar natuurlijke functies weer heeft opgepakt.

Doe de Skin Food Test

Wil je leren hoe je je huid op een natuurlijke manier kunt voeden én jezelf verwennen met al het goede uit de natuur? Doe de Skin Food test en maak kans op een volledig verzorgd biologisch diner met Weleda toetje voor je huid! Bekijk het filmpje, beantwoord zelf de drie vragen en deel deze actie met je vriendinnen. De test vind je op skin-food.nl.

Lees ook:Crème met lavendel en sinaasappel, hét beste voor je baby
Lees ook:Weleda = duurzaamheid
Lees ook:De duitsers vinden de Granaatappelserie van ‘sehr gut’
Lees ook:Power vitamine Cocktail voor je huid
Lees ook:Win een reis met Weleda!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>