4,5 uur per week ‘klussen’ we aan ons zelf

Hoe ijdel ben jij? Net zo als de gemiddelde Nederlander of heftiger? Wij Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging (in bad gaan, scheren, kleding, haar en make-up). 66% geeft aan dit vooral te doen om zichzelf goed te voelen, 40% voor hun partner of echtgenoot en 37% om een goede indruk te maken bij een eerste ontmoeting.

Vrouwen besteden gemiddeld bijna 1,5 uur meer per week aan persoonlijke verzorging dan mannen. In de top 5 motivaties is te zien dat vrouwen persoonlijke verzorging vooral voor zichzelf doen terwijl mannen in 4 van de 5 gevallen aangeven het vooral belangrijk voor anderen te vinden.
Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Het verschil tussen mannen en vrouwen
In Nederland besteden vrouwen 5,3 uur per week aan persoonlijke verzorging en mannen 3,9 uur. Voor zowel mannen als vrouwen is de voornaamste reden ‘ jezelf goed te voelen’. Bijna 8 op de 10 vrouwen (77%) geeft dit als belangrijkste motivatie aan terwijl dit bij mannen slechts iets meer dan de helft is (54%).

Bij de vrouwen hebben de motivaties meer betrekking op zichzelf. Behalve om zichzelf goed te voelen, besteedt 41% van de vrouwen tijd aan persoonlijke verzorging om zich zeker te voelen en 35% vanwege haar uitstraling.
Mannen doen meer aan persoonlijke verzorging voor anderen: 43% voor partner of echtgenoot, 34% om een goede indruk te maken op personen die ze voor de eerste keer ontmoeten, 30% om een goede indruk te maken op de andere sekse of personen die ze aantrekkelijk vinden. 29% doet aan verzorging om een goed voorbeeld voor hun kinderen te zijn.

Leeftijdsverschillen 
Bij alle leeftijdsgroepen is de grootste motivatie voor persoonlijke verzorging ‘ jezelf goed voelen’. Leeftijdsgroepen onder de 30 jaar willen verder vooral een goede indruk maken op de andere sekse of bij een eerste ontmoeting. Personen boven de 30 jaar besteden aandacht aan persoonlijke verzorging voor hun partner of echtgenoot.

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 27.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 22 landen (Nederland n=1.001). In dit onderzoek is respondenten gevraagd hoeveel tijd men aan persoonlijke verzorging besteedt en waarom.
Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Lees ook:Mannen geven meer geld uit aan cosmetica dan vrouwen
Lees ook:Gillette brengt man definitief aan de cosmetica
Lees ook:Mannen zijn ijdeler dan we denken
Lees ook:Mannen zijn ijdel op het voetbalveld
Lees ook:Make-up op doen maakt gelukkig

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>